شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز ، در این مدت تجارت بدون نفت ایران با امارات متحده عربی ۱۱ میلیارد دلار، ترکیه ۶ میلیارد دلار، عراق ۴.۸ میلیارد دلار، پاکستان ۱.۱ میلیارد دلار و فدراسیون روسیه ۹۶۹ میلیون دلار بوده است. از مجموع تجارت بدون نفت ایران با ۱۵ کشور همسایه در ۵ ماهه امسال ۳۴ میلیون و ۱۱۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۳ میلیارد و ۴۰۲ میلیون دلار به این کشورها صادر و ۹ میلیون و ۴۶۱ هزار تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۴۵۵ میلیون دلار وارد شد.
صادرات غیرنفتی ایران به ۱۵ کشور همسایه در ۵ ماهه سال جاری به لحاظ وزن ۱۱ درصد و از حیث ارزش ۱۹ درصد افزایش نشان میدهد، در این مدت واردات کالا از کشورهای همسایه به لحاظ وزن ۱۰ درصد و از حیث ارزش ۱۳ درصد رشد داشته است.
عمدهترین خریداران کالاهای ایرانی در این مدت در بین ۱۵ کشور همسایه، شامل عراق، امارات متحده عربی، ترکیه، افغانستان و پاکستان بودند. بیشترین میزان کالاهای وارداتی در ۵ ماهه امسال در بین کشورهای همسایه از مبداء کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، فدراسیونروسیه، پاکستان و عمان بوده است.
چندی پیش رئیس کل گمرک ایران از رشد ۴۰ درصدی صادرات غیرنفتی در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: تجارت بدون نفت ایران از ۷۴ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ با ۵۷ درصد افزایش به ۱۱۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ رسیده است.
محمد رضوانیفر در دومین آیین تجلیل از فعالان اقتصادی خوش رفتار (طرح تراز) که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، اظهار داشت: تجارت بدون نفت ایران (واردات و صادرات) از ۷۴ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ با ۵۷ درصد افزایش به ۱۱۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ رسیده است. معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: تجارت بدون نفت از نظر وزنی نیز از ۱۴۷ میلیون تن در سال ۱۳۹۹ به ۱۶۷ میلیون تن رسید، که ۲۰ درصد افزایش نشان میدهد.
وی با اشاره به اینکه ارزش صادرات غیرنفتی در سال ۱۳۹۹ به میزان ۳۵ میلیارد دلار بود، افزود: میزان صادرات غیر نفتی در سال ۱۴۰۲ با ۴۰ درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۹۹ به رقم ۴۹ میلیارد دلار رسید. به گفته رضوانیفر، ارزش واردات در سال گذشته به ۶۶ میلیارد دلار رسید که از این میزان ۲ میلیارد دلار به واردات شمش طلا و ۲.۶ میلیارد دلار به کامیون و کشندهها اختصاص داشته است.
تسهیل و روان سازی تجارت
مسعود دانشمند، اقتصاددان
باید دستگاههای صادرکننده مجوزهای صادرات و واردات، همکاری خود با گمرک را افزایش دهند تا شعار این دستگاه دولتی مبنی بر اینکه گمرک محل عبور کالاست نه رسوب کالا، محقق شود. چرا که کالاهایی که در گمرک رسوب می کنند و از کیفیت آنها کاسته می شود، همگی سرمایه ملی هستند و با این تأخیرات، بخشی از سرمایه ملی هدر می رود. اما در صورتیکه کالاهای مانده در گمرک ترخیص شود عرضه کالا در بازارها بیشتر خواهد شد و قیمت ها به قیمت واقعی نزدیک تر می شود که نتیجه آن سهولت دسترسی مردم به مایحتاج خواهد شد.
طرح سامانه یکپارچه گمرک باید به صورت قانون دربیاید تا دستگاه ها ملزم به به روزرسانی اطلاعات خود در آن شوند. در حال حاضر سازمان ها و دستگاه های مربوطه و صادرکننده مجوزهای خاص، می گویند که ما ملزم نیستیم تا در اسرع وقت درخواست مجوزها از سوی صاحبان کالا را بررسی و صادر کنیم. اما اگر این موضوع به صورت قانون دربیاید، همه دستگاه هایی که مجوزها را صادر می کنند، مجوز لازم را همگام با مجوز ترخیص گمرک در سامانه به روزرسانی می کنند.
ساده سازی فرآیند تجارت موضوعی است که همواره فعالان اقتصادی در نشست های خود به آن تاکید دارند و اعتقاد دارند تسهیل تجارت و روان سازی آن بی تردید نقش آفرینی موثری در اقتصاد از خود برجای خواهد گذاشت. اگر گمرک بتواند سریعتر کار خودش را انجام دهد طبیعی است که میتواند به افزایش سرعت گردش سرمایه کمک کند و سرعت گردش سرمایه نرخ سود ناخالص را پایین میآورد و ما میتوانیم به سمت رقابت پذیرتر شدن کالاها پیش برویم.