صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / بنیانگذار دمسان‌رایانه: تجهیزات بدون نیروی انسانی متخصص، تهدید جدی برای امینت شبکه کشور است
بنیانگذار دمسان‌رایانه: تجهیزات بدون نیروی انسانی متخصص، تهدید جدی برای امینت شبکه کشور است

بنیانگذار دمسان‌رایانه: تجهیزات بدون نیروی انسانی متخصص، تهدید جدی برای امینت شبکه کشور است

کسب و کار نیوز- همایش تخصصی «دمسان‌رایانه» در حوزه امنیت، سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳، به مناسبت بیست‌وسومین سالگرد تاسیس این شرکت برگزار شد. در این همایش، بنیان‌گذار دمسان‌رایانه چالش اصلی این حوزه را کمبود نیروی انسانی متخصص دانست.

به گزارش کسب و کار نیوز، در همایش دمسان،‌ رضا اخلاقی، بنیانگذار و معاون فنی دمسان‌رایانه، با ابراز نگرانی از وضعیت امنیت شبکه در کشور، به چالش‌های جدی این حوزه پرداخت و تاکید کرد که وضعیت امنیت شبکه در ایران بحرانی است. او گفت: کمبود نیروی انسانی متخصص و مهاجرت گسترده این افراد، تهدیدی جدی برای امنیت شبکه‌های کامپیوتری در ایران به‌شمار می‌رود.

اخلاقی با اشاره به اهمیت امنیت شبکه در شرایط کنونی، گفت: «امروز نگرانی درباره امنیت شبکه از نگرانی‌های اصلی است و وضعیت موجود اصلا مطلوب نیست. یکی از مشکلات اصلی ما نقص اطلاعات و تنظیماتی است که به درستی مدیریت نمی‌شود. علاوه بر این، یکی از چالش‌های جدی، کمبود نیروی انسانی متخصص در این حوزه است. متاسفانه با مهاجرت نیروهای خبره و تربیت‌نشدن نیروی جایگزین برای آن‌ها، این مشکل روزبه‌روز بحرانی‌تر می‌شود.»

او درباره تاسیس آکادمی دمسان‌رایانه گفت: «هیچ ابزاری نمی‌تواند جایگزین نیروی انسانی متخصص شود. مسئله بسیار مهم این است که ابزارها تنها به دست نیروی انسانی خبره به‌درستی عمل می‌کنند. برای جبران این ضعف، آکادمی دمسان‌رایانه را تاسیس می‌کنیم تا بتوانیم نیروی انسانی ماهر تربیت کنیم و بخشی از این کمبود را پوشش دهیم.»

معاون فنی دمسان‌رایانه با اشاره به نقش مهم نیروی انسانی در امنیت شبکه، تاکید کرد: «کلید حل مشکلات امنیت شبکه، تربیت نیروهایی است که بتوانند با دانش و مهارت خود به‌درستی از ابزارها استفاده کنند. بدون نیروی انسانی خبره، پیشرفت در این حوزه ممکن نخواهد بود.»

در ادامه علیرضا مسلمی، رئیس هیات‌مدیره دمسان‌رایانه، در این همایش از برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت در سال ۱۴۰۲ خبر داد. او اعلام کرد که این شرکت در حال گسترش سبد خدمات و محصولات خود است و به‌زودی فعالیت آکادمی آموزشی این مجموعه برای افزایش مهارت دانشجویان، مشتریان و همکاران آغاز می‌شود.

مسلمی اضافه کرد: «تصمیم گرفتیم تجربیات خود را به نسل جدید انتقال دهیم و به همین منظور، از ۶ ماه پیش مقدمات تاسیس آکادمی دمسان را فراهم کرده‌ایم که پیش‌بینی می‌کنیم در دو ماه آینده فعالیت خود را شروع کند.» این آکادمی عمدتا به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که تجربه کافی ندارند و نیز به مشتریان و همکاران دمسان‌رایانه خدمات آموزشی ارائه می‌دهد.»

علاوه بر این، مسلمی به تأسیس شرکت توسعه فناوری دمسان نیز اشاره کرد که هدف آن ورود به حوزه تولید تجهیزات شبکه است.

دسترس‌پذیری بالای خدمات با تکنیک‌های مختلف

امیرحسین ظهیری، مدیر فنی دمسان‌رایانه، با معرفی خدمات این شرکت، به اهمیت تضمین دسترس‌پذیری بالا برای مشتریان اشاره کرد. او توضیح داد که دمسان‌رایانه با استفاده از دو تکنیک «اکتیو/اکتیو» و «اکتیو/پسیو»، سطح بالایی از دسترس‌پذیری خدمات را در اختیار مشتریانش می‌گذارد.

ظهیری در تشریح این تکنیک‌ها گفت: «در تکنیک اکتیو/اکتیو، سرویس‌های مورد استفاده، همزمان و به صورت موازی فعالیت می‌کنند. این ساختار موجب می‌شود که در صورت بروز مشکل در یکی از سرویس‌ها، سرویس‌دهی همچنان بدون وقفه ادامه پیدا کند.»

او درباره تکنیک اکتیو/پسیو توضیح داد: «در این روش، یک سرویس به‌صورت اکتیو و فعال در حال کار است و یک سرویس دیگر به‌صورت پسیو و غیرفعال قرار دارد. در صورتی که سرویس اکتیو به هر دلیلی از کار بیفتد، سرویس پسیو به‌صورت خودکار فعال می‌شود و از ایجاد وقفه در ارائه خدمات جلوگیری می‌کند.»

ظهیری تأکید کرد که این تکنیک‌ها در سطوح مختلف زیرساخت، از جمله سخت‌افزار، دیتابیس، ماشین مجازی و دیتاسنتر، پیاده‌سازی شده‌اند.

حفاظت از بسترهای دیجیتال

فاطمه مشرفی، مدیرعامل دمسان‌رایانه، با تاکید بر نقش حیاتی امنیت سایبری در دنیای دیجیتال، به تعهد این شرکت در حفاظت از بسترهای دیجیتال و تطبیق با تهدیدات سایبری نوین پرداخت.

مشرفی گفت: «ماموریت اصلی ما در دمسان‌رایانه، حفاظت از بسترهای دیجیتال است تا مشتریانمان بتوانند با اطمینان به فعالیت خود ادامه دهند. ما هم‌اکنون به بیش از دو هزار مشتری خدمات ارائه می‌دهیم و توجه به بازخوردهای آن‌ها از مهم‌ترین نقاط عطف در کار ما بوده است. بسیاری از بهبودها در خدمات دمسان‌رایانه، ریشه در همین بازخوردها دارد.»

او همچنین به تغییر ماهیت تهدیدات سایبری در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: «با ظهور مفاهیم نوین، تهدیدات سایبری نیز دگرگون شده‌اند. ما به‌عنوان مدافعان فضای سایبری، خود را موظف می‌دانیم که با این تغییرات همگام شویم و برای این منظور، سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در توسعه محصولات و خدمات خود خواهیم داشت.»

مدیرعامل دمسان‌رایانه در ادامه بر اهمیت همکاری جمعی در مقابله با تهدیدات سایبری تاکید کرد: «در دنیای به‌هم‌پیوسته امروز، امنیت سایبری یک مسئولیت همگانی است. به همین منظور، به‌زودی آکادمی دمسان‌رایانه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد تا به تربیت نیروی انسانی متخصص در این زمینه کمک کند.»

در این همایش که به مناسبت بیست‌وسومین سالگرد تاسیس این شرکت برگزار شده بود، به مناسبت بیست‌وسه‌سالگی دمسان، کیک تولدی برای مهمانان تدارک دیده شد و همچنین در انتهای برنامه مجموعه دمسان‌رایانه، قرعه‌کشی انجام دادند که شرکت بارز dlp  برنده این قرعه‌کشی بود؛ دو برنده بعدی نیز هر دو از سازمان امور مالیاتی کشور بودند.

همچنین مطالعه کنید:

آغاز ساخت ۳ هزار و ۲۰۰ واحد مسکن اقتصادی

به گزارش کسب و کار نیوز ، خشایار باقر پور مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.