صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / بازگشت نخبگان از افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان است/اعتبار مالیاتی برای تحقیق و توسعه دانش‌بنیان‌ها
بازگشت نخبگان از افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان است/اعتبار مالیاتی برای تحقیق و توسعه دانش‌بنیان‌ها

بازگشت نخبگان از افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان است/اعتبار مالیاتی برای تحقیق و توسعه دانش‌بنیان‌ها

کسب و کار نیوز- سرپرست دبیرخانه شورای راهبردی فناوری و تولیدات دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، با اشاره به هزینه کرد ۱.۴ همت اعتبار مالیاتی در فعالیت‌های تحقیق و توسعه در سال ۱۴۰۲، ابراز امیدواری کرد که معاونت علمی بتواند ابزارهای جدید قانون جهش تولید دانش بنیان و قانون شرکت‌های دانش بنیان را در تعامل با بزرگان صنعت فعال کند.

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی کرامتی در نشست اعتبار مالیاتی سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان در حاشیه برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بین‌الملی صنعت مالی ایران اظهار کرد: تجربه انباشته ۱۰ ساله از قانون شرکت‌های دانش‌ بنیان بیانگر آن است که در این قانون که از سال ۱۳۹۱ تا تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۰ به طول انجامید همه چیز به «شرکت دانش‌بنیان» خلاصه شده بود و معاونت علمی نیز به دنبال شناسایی و حمایت از این مجموعه ها بود

وی فروش چند صد همتی و صادرات بالا و ایجاد چند صد هزار نفر اشتغال و بازگشت نخبگان و برکات بدست آمده از افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان برای کشور را حاصل قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان دانست. کرامتی افزود: قانون جهش تولید دانش‌بنیان، نگاه گسترده‌تری دارد که علاوه بر شرکت‌ها به نهادهای مالی از جمله بورس و بیمه و سرمایه‌گذارانی که در حوزه دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری می‌کنند توجه ویژه کرده است. به گفته سرپرست دبیرخانه شورای راهبردی فناوری و تولیدات دانش‌بنیان، معافیت مالیاتی در قانون شرکت‌ها به اعتبار مالیاتی در قانون جهش تولید دانش‌بنیان تبدیل شده است. همچنین بر اساس بند ت این ماده اگر در شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری شود، مشمول اعتبار مالیاتی خواهد بود.

مدیرکل دفتر تأمین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی نیز در این نشست هدف از برگزاری رویداد فنامد را آشنایی و برقراری ارتباط نظام تأمین مالی با زیست‌بوم علم و فناوری دانست و افزود: در کشور برای ترغیب در مشارکت سرمایه‌گذاری، مزیتی به نام اعتبار مالیاتی در نظر گرفته شده است.

عبدالمجید مرشدی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری به دو بخش مستقیم و غیرمستقیم دسته‌بندی می‌شود، افزود: اگر سرمایه‌گذاری مستقیم باشد و منابع مستقیما به حساب شرکت دانش‌بنیان تزریق شود، معادل ۳۰ درصد مبلغ سرمایه‌گذاری را می توانند از اعتبار مالیاتی استفاده کنند و اگر یک نهاد مالی تخصصی ایجاد کرده و از طریق آن نهاد مالی در شرکت دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری شود، معادل ۱۰۰ درصد سرمایه از اعتبار مالیاتی برخوردار خواهد شد. وی ادامه داد: اگر نهادهای مالی همچون صندوق‌های پژوهش و فناوری که در بازار سرمایه و زیست‌بوم دانش‌بنیان فعالیت می کنند از این ظرفیت استفاده کنند، هر دو روش برای آنها قابل استفاده است و هرعددی اگر وارد این صندوق‌ها و نهایتا شرکت‌های دانش‌بنیان شود ۱۰۰ درصد شامل اعتبار مالیاتی است.

مرشدی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ که به صورت عملی برای نخستین‌بار قانون جهش تولید دانش‌بنیان را اجرایی کردیم ۴.۲ همت مجوز برای شروع فعالیت‌های اعتبار مالیاتی صادر شد که شامل اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری است. وی افزود: با توجه به اینکه تعدادی از این مجوزها چند ساله است از این مبلغ ۱.۴ همت هزینه شد که این هزینه مورد قبول واقع شد و به سازمان امور مالیاتی اعلام شد.

مدیرکل دفتر تأمین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی ادامه داد: استقبال از این حمایت در سال اول بسیار خوب بوده است. زمانی می‌توانیم اهمیت این موضوع را متوجه بشویم که آن را با بودجه معاونت علمی یا صندوق نوآوری و شکوفایی مقایسه کنیم. سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی تا چند وقت اخیر سه همت بوده است که جدیدا به ۱۰ همت افزایش پیدا کرده است.

مرشدی درخصوص تفاوت‌های سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم نیز گفت: اگر یک هلدینگ روی زیر مجموعه خود سرمایه‌ گذاری کند یک موضوع است و اگر به آن به عنوان یک سرمایه‌گذار عام نگاه کنیم بحث دیگری است. امروز صندوق‌های سی‌وی‌سی وجود دارند که مجوز آن در شورای راهبردی فناوری و تولیدات دانش‌بنیان صادر می‌شود و این یک ساز و کار دیگر نیز در بازار سرمایه است.

وی گفت: سازمان امور مالیاتی با توجه به اینکه مرجع تشخیص مالیات است همیشه نسبت به این عنوان که مالیات باید جذب شود و به خزانه دولت برود حساسیت‌های خودش را دارد. توصیه بنده این است که ما از ظرفیت‌ها، ۱۰۰درصدی استفاده کنیم و به سازمان امور مالیاتی نشان دهیم که منابع می‌تواند به بازار برود و شرکت‌ها رشد کنند و از همان منابع می‌توانید مالیات بگیرید.

مرشدی ادامه داد: یک صندوق‌ سرمایه گذاری‌خصوصی (PE)با سرمایه ۱۵ همتی در حال فعالیت است که می‌خواهند یک خط تولید را به صورت کامل بومی‌سازی کنند که ظرفیت معادن کشور را بهبود می‌بخشد. دوستان بازار سرمایه و شرکت فرابورس کمک می‌کنند تا این مدل‌های تامین مالی در کشور ایجاد شود.

وی تصریح کرد: زمانی که شما سرمایه‌گذاری مستقیم انجام می‌دهید از لحاظ قانون تجارت در آن شرکت عضو هیات مدیره می‌شوید و کاملاً بر روی آن شرکت کنترل دارید. اما در مدل دیگر شرکت می‌تواند در صندوق سرمایه‌گذاری کند که در آن صندوق عضو هیئت مدیره می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

سامانه ملی املاک و اسکان تکمیل می شود/هوشمندسازی شناسایی خانه های خالی/اخذ ۱۵۰ میلیارد تومان مالیات از خانه‌های خالی

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز ، وی با بیان اینکه تا کنون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.