صفحه اصلی / اسلایدر / صادرات ۳.۸ میلیون دلاری تعاونی‌ها طی ۳ سال گذشته
صادرات ۳.۸ میلیون دلاری تعاونی‌ها طی ۳ سال گذشته

صادرات ۳.۸ میلیون دلاری تعاونی‌ها طی ۳ سال گذشته

کسب و کار نیوز- طبق گزارش‌ها صادرات تعاونی‌ها در سه سال دولت سیزدهم، رشد ۲۴ درصدی داشته و میزان صادرات تعاونی‌ها به رقم ۳۸۷۴ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، در طول سالهای اخیر تعاونی‌ها نقش موثر و بسزایی در توسعه صادرات غیرنفتی و شناسایی بازارهای هدف صادراتی داشته‌اند. بخش اعظمی از عرضه محصولاتی همچون فرش، خرما، پسته،‌ خاویار و زعفران به کشورهای دیگر توسط تعاونی‌ها صورت می‌پذیرد.

به اعتقاد کارشناسان با توجه به ظرفیت‌های بالای بخش تعاون در حوزه صادرت و همچنین شرایط فعلی اقتصاد باید بیش از پیش از ظرفیت و توانمندی‌های بخش مردمی تعاون استفاده کرد. آمارهای سال ۱۴۰۲ بیانگر آن است که صادرات تعاونی‌ها در طول سالهای اخیر از مرز ۱.۷ میلیارد دلار فراتر رفته و میزان صادرات بخش تعاون ۲۹ درصد رشد داشته است، به نحوی که به اذعان گمرک ایران صادرات غیرنفتی تعاونی‌ها در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ از رشد ۲۰ درصدی برخوردار بوده است.

طبق آخرین گزارش‌ها در سه سال دولت سیزدهم حدود ۳.۹ میلیارد دلار صادرات در حوزه تولیدات کشاورزی و صنعتی به کشورهای هدف انجام گرفته است. در دولت سیزدهم برنامه توسعه صادرات غیرنفتی سرعت گرفت و بازارهای جدید صادراتی از جمله بازارهای آفریقا برای حضور در حوزه صادرات غیرنفتی فعال شد.

حامد ویس کرمی – معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره اظهار کرد: در دولت سیزدهم تعاونی‌ها مورد توجه بسیاری واقع شدند و مساله صادرات تعاونی‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار شد. وی گفت: در ۳ سال دولت سیزدهم شاهد رشد ۲۴ درصدی صادرات تعاونی‌ها نسبت به دولت قبل بودیم این در حالی است که در دوره قبل جمعا ۳۱۱۸ میلیون دلار صادرات داشتیم ولی در دولت سیزدهم صادرات تعاونی‌ها رشد خوبی داشت و به رقم ۳۸۷۴ میلیون دلار رسید.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: در این مدت صادرات تعاونی‌ها با رشد ۱۴ درصدی رو به رو بود و حدود ۳.۹ میلیارد دلار صادرات در حوزه تولیدات کشاورزی و صنعتی  به کشورهای هدف انجام شده است. ویس کرمی از پوشاک،‌ صنایع غذایی، پسته و محصولات کشاورزی به عنوان اقلامی نام برد که در زمره بیشترین صادرات تعاونی‌هاست و گفت: در حال حاضر کشورهای چین و روسیه،‌ امارات، قطر،‌ عمان و عراق عمده‌ترین مقاصد صادراتی تعاونی‌ها به شمار می‌روند.

وزارت تعاون در دولت سیزدهم در راستای توسعه و تقویت تعاونی‌های صادراتی، تفاهم‌نامه‌ای با گمرک ایران منعقد کرد که بر اساس آن شرایط ترخیص کالاهای شرکت‌های تعاونی با سرعت بیشتری صورت گیرد. توسعه و تشکیل شرکت‌های خدمات مدیریت صادرات از دیگر برنامه‌های مهم معاونت تعاون وزارت تعاون بود و در این راستا، وزارت تعاون راه‌اندازی شورای صادرات بخش تعاون را در دستور کار قرار داد. در دولت سیزدهم حجم صادرات تعاونی‌ها افزایش یافت و به گواه فعالان این بخش تعاونی‌ها صادرات محور شدند، به نحوی که در سه سال گذشته صادرات بخش تعاون از دیگر بخش‌های اقتصادی پیشی گرفت و اتحادیه‌های متنوع تعاونی در سراسر کشور به منظور تکمیل زنجیره صادرات تعاونی‌ها تشکیل شد.

به گزارش ایسنا، در شرایط فعلی اقتصاد و با توجه به نامگذاری شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم، استفاده از ظرفیت‌های بخش مردمی تعاون اهمیت بسزایی دارد. به اعتقاد صاحبنظران و فعالان تعاونی با توجه به آنکه بخش تعاون دومین رکن اقتصاد کشور است. بر همین اساس در عرصه صادرات باید جایگاه بهتری داشته باشد و دولت از ظرفیت‌های این بخش در جهت توسعه صادرات و ارزآوری به کشور به شکل مطلوب‌تر بهره‌برداری کند.

همچنین مطالعه کنید:

درباره بلو و رونمایی از سرویس جدیدش؛ دنگ

به گزارش کسب و کار نیوز ، اپلیکیشن بلو بانک سامان را باز کنید. در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.