صفحه اصلی / سرخط خبرها / اصلاح نظام توزیع
اصلاح نظام توزیع

علی قنبری، اقتصاددان

اصلاح نظام توزیع

سرمقاله

برای حل مشکلات موجود در بازار کالاهای اساسی، اصلاح نظام توزیع راهکار بهتری نسبت به توزیع کالابرگ است و علاوه بر آن بهتر است مسئولان راهکارهایی نیز برای ارتباط با بازارهای جهانی پیدا کنند. یارانه نقدی یکی از یارانه هایی است که به دلیل تورمی بودن آن، کارشناسان اقتصادی چندان با اعطای آن به مردم موافق نیستند. بنابراین یارانه نقدی مناسب همه دهک های نیازمند جامعه نیست، بلکه دولت می تواند با در نظر گرفتن یارانه های مختلفی در جامعه اقشار مختلف را تحت پوشش حمایتی خود قرار دهد.
دولت باید برای تامین کالاهای اساسی و کالاهای مصرفی مردم به صورت مشخص، اعتباری را در نظر بگیرد. منابعی که بتواند اثر افزایش تورم کالاهای مختلف را از بین ببرد، یعنی مانع افزایش قیمت های شدید کالاهای مصرفی مورد نیاز مردم از جمله دارو و گندم شود.
این یک واقعیت است که ظرف دهه اخیر میزان مصرف کالاهای اساسی در سبد مصارف مردم ایران کاهش پیدا کرده است و این یک نقطه منفی برای مسئولین کشور است. متاسفانه به دلیل کاهش ارزش پول ملی و افزایش تورم و کاهش درآمد مردم نمی‌توانند کالاهای اساسی را به مقدار نیازشان تامین کنند و این یک خطر برای سلامت جامعه است.
اگر دولت در ماه‌های منتهی به پایان سال هزینه‌های جاری را کاهش دهد می‌تواند مانع بزرگی در برابر بخشی از تورمی که از طریق خود دولت ایجاد می‌شود بگذارد و سد محکمی در برابر افزایش هزینه‌ها در آخرین ماه‌های سال بگذارد.
راه نجات ایران تعامل و همکاری با جهان است. دولت باید تغییر در ساختار سیاست بین‌الملل ایران ایجاد کند و با بهبود روابط ایران با کشورهای دیگر و تعامل مثبت با کشورهای منطقه، بهبود دیدگاه‌های کشورهای دیگر نسبت به ایران، می‌تواند اوضاع تورم کشور راسامان‌دهی کند و از این وضعیت نابسامان خارج شویم.

همچنین مطالعه کنید:

حمل ۲۴۰ هزار تن کالا از طریق ناوگان ایرانی کشور

به گزارش کسب و کار نیوز، علی اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درمراسم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.