به گزارش کسب و کار نیوز، محمد محمدی بخش در خصوص پیگیری حذف سوخت یارانه تحویلی به شرکتهای هواپیمایی داخلی توسط وزارت نفت و نظر سازمان هواپیمایی کشوری در این باره، اظهار کرد: موضوع حذف سوخت یارانهای هواپیما از سال ۹۴ و همزمان با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما مطرح شد.
وی ادامه داد: این موضوع طی سالهای اخیر به دلایلی به تعویق افتاد. در زمان حاضر موضوع حذف یارانه سوخت تحویلی به شرکتهای هواپیمایی داخلی در کمیسیون اقتصادی دولت در دست بررسی است.
وی افزود:در این موضوع باید به یک نکته اشاره کنم که شرکتهای هواپیمایی خارجی سوخت را باقیمت آزاد دریافت می کنند، نرخ سوخت پروازهای باری و هلیکوپتری نیز آزاد است. فقط پروازهای داخلی و خارجی ایرلاین های داخلی سوخت یارانه ای ۶۰۰ تومانی دریافت می کنند.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه همه سوخت جت تولید شده یارانهای متعلق به بخش مسافری نیست، گفت: از دوستان میخواهیم در این رابطه ضففیت داشته باشند. اینکه کل تولید روزانه سوخت جت را با قیمت ۶۰۰ تومانی محاسبه کنیم، درست نیست. اگر آمار پروازهای مسافری داخلی و خارجی شرکتهای داخلی را از عدد کل تولید سوخت جت کم کنیم به عدد واقعی می رسیم.
محمدی بخش در پاسخ به پرسش تسنیم که آیا این عدد را محاسبه کرده آید و چه میزانی است، گفت: این کار را انجام داده ایم وآنرا اعلام خواهیم کرد.
وی بیان کرد: تنها مزیت رقابتی ایرلاین های داخلی با شرکتهای خارجی همین سوخت یارانه است. موضع سازمان هواپیمایی کشوری مشخص است؛ اگر امروز قیمت تعیین شده توسط ستاد تنظیم بازار رعایت شود مورد تاکید ماست. اگر قیمت برداشته و از قیمتگذاری خارج شود، بر اساس قانون قیمت مصوب کمیسیون اقتصادی دولت ملاک عمل خواهد بود.
وی تاکید کرد: محدودیتی برای اجرای این کار نداریم. با توجه به حساسیت قیمت بلیت هواپیما، قیمت های احتمالی سوخت را به تصمیم گیران اعلام کرده ایم.
وی همچنین از برقراری پروازهای ایران و عربستان در آینده نزدیک خبر داد و اضافه کرد: پیش نویس ازسرگیری پروازهای دو کشور مبادله و تیم کارشناسی تعیین شده اند. این پیش نویس ها بایستی به تصویب مقامات ذی صلاح دو کشور برسد. درخواست ایران انجام پروازهای حج عمره توسط شرکتهای هواپیمایی ایران ایر و معراج است.
وی همچنین با بیان اینکه به دلایل مختلف نمی خواهیم کارهای انجام شده در رابطه با ورود هواپیما را رسانه ای کنیم، گفت: آنچه که اتفاق افتاده در بزرگداشت سازمان هواپی رونمایی کردیم، تمایل داریم مردم سوار هواپیما شده و از این بهره مند شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآورد: اینکه یکی از مجموعههای فرودگاهی آماری را در یکماه اعلام کند که دو دهم درصد کاهش یافته معیار درستی برای آمار پروازها نیست. تعداد مسافر جابجا شده معیار درستی است. رکود پروازهای مهرآباد در یک روز به ۴۰ هزار مسافر رسید و به آمار قبل از کرونا رسیده است.