صفحه اصلی / اسلایدر / بازار خودرو همچنان در انتظار واردات است/کاهش قیمت خودروهای داخلی
بازار خودرو همچنان در انتظار واردات است/کاهش قیمت خودروهای داخلی

بازار خودرو همچنان در انتظار واردات است/کاهش قیمت خودروهای داخلی

کسب و کار نیوز- در بازار خودروهای ایرانی قیمت ها بدون تغییر ماند. بر همین اساس پژو ۲۰۶ تیپ دو ۴۶۵ میلیون تومان است. ۲۰۷ دنده ای ۶۱۰ میلیون قیمت دارد. رانا پلاس سقف شیشه ای ۵۴۰ میلیون تومان شده است. دنا پلاس دنده ای هم ۶۲۰ میلیون تومان قیمت دارد. در خودروهای سایپا نیز قیمت تیبا ۲ به ۳۳۰ میلیون تومان رسید. شاهین ۵۶۰ میلیون شد و کوییک دنده ای ۳۵۰ میلیون تومان قیمت دارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، از نظر اکثر فعالان بازار خودرو کاهش قیمت خودرو، نتیجه واکنش مستقیم آنها به اخبار واردات خودرو نیست. بلکه این اخبار روی متقاضیان تاثیر می‌گذارد و عمق رکود بازار را بیشتر می‌کند. در بحث و جدل‌های خودرویی که در این چند سال برقرار بود، برخی از کارشناسان معتقد بودند واردات خودرو، فقط برای مصرف کنندگان این خودروها مفید نیست، بلکه سود اصلی واردات در ترکاندن حباب قیمتی است که در بازار خودرو تشکیل شده است.

نکته جالب اینکه برعکس هفته‌های قبل، اکثر فعالان بازار خودرو اعتقاد دارند اخبار واردات، تاثیری که قرار بود روی بازار بگذارد را گذاشته و با ورود خودروهای وارداتی به بازار قرار نیست شاهد افت قیمت شدیدی باشیم. البته هنوز هم معدود فعالانی هستند که معتقدند قیمت بازاری خودرو می‌تواند بیش از این هم کاهش پیدا کند.

قریب به اتفاق فعالان بازار خودرو حس می‌کنند، قیمت‌ها هیچ میلی به افزایش ندارند. اما همچنان نگاه بخش عمده ای از بازار به میدان فردوسی و تحولات نرخ ارز است. برخی می گویند اگر یک روند افزایشی در بازار ارز رخ دهد، حباب ناچیز این روزهای بازار خودرو دوباره باد می‌کند و این بار ترکاندن آن شبیه یک ماموریت غیرممکن است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، گفت: بازار خودرو به علت انتظار برای واردات همچنان در رکود به سر می‌برد. سعید مؤتمنی درباره آخرین وضعیت بازار خودرو، گفت: بازار خودرو همچنان در انتظار واردات است و لذا این بازار در رکود کامل به سر می‌برد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران با بیان اینکه به دنبال افزایش جزئی قیمت ارز در هفته گذشته قیمت خودرو به میزان بسیار کمی افزایش یافت، گفت: اما در هفته جاری دوباره بازار خودرو آرام شد و شاهد هیچ گونه تغییرات قیمتی در این بازار نبودیم.

نیاز بازار به واردات خودرو

بابک صدرایی، کارشناس خودرو

اگر واردات خودرو در نیمه دوم سال به شکل منطقی و قابل توجهی نظیر ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار دستگاه خودروی کارکرده رخ دهد می‌توان در بازار شاهد کاهش قیمت بود. اما اگر دولت همانند گذشته تنها عدد احتمالی واردات را افزایش دهد به مرور زمان حباب قیمتی در بازار خودرو بار دیگر بزرگ‌تر خواهد شد.

قیمت خودرو پیش از آن‌که تابع قوانین و عملکرد بازار خودرو باشد تابع موضوعات اقتصاد کلان نظیر قیمت دلار است. برای مثال در سال گذشته همزمان با افزایش قیمت دلار، قیمت خودرو نیز افزایش یافت. اما افزایش قیمت خودرو بسیار بیشتر از دلار بود و کاهش قیمت‌هایی هم که در بازار خودرو رخ داده و در حال رخ دادن است برای نزدیک شدن قیمت خودرو به معادل دلاری آن است، چراکه قیمت خودرو بسیار بیشتر از میزانی که باید افزایش یافت.

اگر ما در سال های آینده، با دنیا به یک توافق برای همکاری برسیم، اقتصاد ایران باز شود، پول های بلوکه شده کشور ما به داخل کشور بیاید، فعالیت های اقتصادی انجام شود و موتور اقتصادی کشور به حرکت بیفتد، ما به دو میلیون خودرو در سال هم نیاز داریم. اما در شرایط فعلی کشور، با حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو، می توان به تقاضای بازار پاسخ داد و بازار خودرو به یک ثبات نسبی برسد.

یک بحث دیگر، بحث صنعت خودرو یا حوزه داخلی است. یعنی این که چقدر عرضه و تقاضا، با هم برابر بوده و تولید می تواند به تقاضا پاسخ بدهد. برای مثال در سال ۱۳۹۶ که محیط کلان سیاسی و اقتصادی کشور ما آرام بود، دلار ثبات نسبی قیمت را تجربه می کرد و کشور ما در ثبات نسبی بود، میزان تقاضا برای خرید خودرو، یک تقاضای در حد طبیعی بود.

در مجموع، اگر شرایط نُرمال باشد و اتفاق خاصی رخ ندهد، ما سالیانه به حدود یک و نیم میلیون دستگاه خودرو نیاز داریم. اگر ثبات اقتصادی و سیاسی وجود داشته باشد، نرخ دلار هم تغییرات زیادی نداشته باشد و بازارهای دیگر هم آرام باشند، پیش بینی این است که با وجود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودروی جدید، بازار به حد تعادل می رسد.

همچنین مطالعه کنید:

۳۶ هزار نفر در سال گذشته از طریق کاریابی ها مشغول کار شدند

به گزارش کسب و کار نیوز ، در سال‌های اخیر افزایش عرضه نیروی جوان به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.