به گزارش کسب و کار نیوز، ناصرپاشاپورنیکو مدیرعامل گروه dnaunion در این نشست گفت: از سال گذشته و با توجه به اختلالات اینترنت کسب وکارهای که در حوزه تکنولوژی مارکتینگ و تبلیغات فعالیت میکردند با چالش روبرو شدند. گروه dnaunion با توجه به شرایط پیش آمده و در راستای مسئولیت اجتماعی گروه آمادگی خود را جهت حمایت از کسب وکارهای و استارتاپهای حوزه مارکتینگ و تبلیغات اعلام کرد. این حمایت در قالب مشاوره، سرمایه گذاری و ارائه امکانات فیزیکی انجام شد. یکی از استارتاپهای مورد حمایت شده کابینت بود که پتاسیل بالایی دارد. این سرمایه گذاری منجر به ادامه مسیر کابینت شد و امروز گزارشی که توسط این استارتاپ و اپلیکیشن تهیه شده را با شما به اشتراک میگذاریم. کابینت یک اپلیکیشن مارکت (تکنولوژی بازاریابی) است که با هدف جمع آوری اطلاعات خرید خانوار طراحی شده و به ما کمک میکند روندهای خرید مصرف کنندگان را از نزدیک دنبال کنیم.
خانوارها با عضویت در این اپلیکیشن و اسکن بارکدهای خریدشان را ثبت میکنند. اطلاعات جمع آوری شده به کسب وکارها کمک بزرگی در جهت شناسایی نیاز مصرف کنندگان و کم یا زیاد شدن میزان خرید محصولات، قدرت خرید و یا تغییر ذائقه مشتریان خواهد کرد.
در پی گرانی قیمت روغن
او در ادامه به موضوع جایگزینی برخی کالاها اشاره کرد و گفت: به نظر میرسد کره بادامزمینی جایگزین عسل شده است و افزایش فروش ساندویچهای آماده جایگزین خرید سوسیس و کالباس شده است. از سویی اقبال به نوشیدنیهای انرژیزا بیشتر شده است. خرید دوغ کاهش یافته است و در پی گرانی قیمت روغن به نظر میرسد تمایل مردم به خرید هواپز بیشتر شده است. خرید گوشت سفید جایگزین گوشت قرمز شده است. در مجموع گزارش فعلی کابینت تصویری از یک اتفاق است و نه تمام آنچه در بازار رخ داده است.
پس از ارائه گزارش تحقیقاتی ناصر پاشاپور نیکو مدیر عامل گروه با همراهی محمد موسوی مدیر عامل آژانس ارتباط تصویر اشاره و عضوهیات مدیره گروه و کامیار امامی مدیرعامل شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز “emrc” به سئوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
ناصر پاشاپور نیکو مدیر عامل گروه dnaunion در پاسخ به این سئوال که چگونه میتوان به به اپلیکیشن کابینت دسترسی داشت گفت: در تحقیقات بسیار مهم است که نمونه تحقیقاتی با طبقه اجتماعی شهر و جامعه تطبیق داشته باشد. به همین دلیل خانوارهای عضو کابینت توسط یک تیم تحقیقاتی انتخاب شدهاند. این تعداد خانوار که به آن پنل گفته میشود، نمونه واقعی جامعه است. البته از آبان ماه سال ۱۴۰۲ عضویت در کابینت را اطلاع رسانی کردیم تا جامعه بزرگتری که به اصطلاح ابر اطلاعاتی نامیده میشوند تشکیل دهیم. اطلاعات ابر و پنل بطور مرتب با یکدیگر مقایسه میشوند. به مرور ما پنل را به سمت جمع آوری اطلاعات ابری حرکت خواهیم داد.
مارتک حوزه کمتر شناخته شده در ایران
در ادامه این نشست پاشاپور درباره حوزه سرمایهگذاریهای دی.ان.ای یونیون گفت: دی.ان.ای یونیون در سال ۱۳۹۵ مرکز نوآوری آو که در جهت سرمایه گذاری حوزه استارتاپهای مارکتینگ و تبلیغات و تحقیقات بازار تکنولوژی محور است را راه اندازی کرده است. مرکز نوآوری آو بطور تخصصی در حوزه مارتک و ادتک فعالیت میکنند. مارتک حوزه کمتر شناخته شده در ایران است که نیاز به توجه بیشتری دارد.
پاشاپور در مورد چالش استفاده از اطلاعات در کسب وکارها گفت: چندین عامل باعث ایجاد این چالش شده است. یکی از موارد درک اطلاعات و استفاده از آن در جهت تصمیم گیری، توسط مدیران کسب وکارها است. عدم درک اطلاعات باعث به هدر رفتن سرمایه های کسب وکارها میشود. در واقع هر چقدر بازار رقابتی باشد، تمرکز کسب وکارها به اطلاعات بیشتر خواهد شد. در مجموع ما در مسیر سختی برای تغییر فرهنگ استفاده از اطلاعات توسط کسب وکارها حرکت میکنیم که امید داریم این فرهنگ روز به روز بهتر شود.
محمد موسوی مدیر عامل آژانس ارتباط تصویر اشاره و عضو هیات مدیره گروه dnaunion در این نشست گفت: گروه دی. ان. ای یونیون متشکل از ۱۱ شرکت است که تمرکز تمامی آن برروی تبلیغات، تحقیقات بازار و مارکتینگ است. در حال حاضر بر روی ۱۴ استارتاپ سرمایه گذاری و روانه بازار کردیم.
سنجش عادات مصرف کنندگان پلتفرم
در واقع این استارتاپهای در حوزه مارتک فعالیت میکنند. همچنین نگاه دقیق به جمع آوری اطلاعات و داده از ابتدای تاسیس dnaunion در گروه ما وجود داشته است. اما از سال ۱۳۹۵ و راه اندازی مرکز نوآوری آو تمرکز ما بر سرمایه گذاری بر استارتاپهای حوزه فعالیتمان بیشتر شده است. ما در حوزه بازار و اطلاعات مربوط به بازار، محصول X*POS را در اختیار کسب وکارها قرار دادهایم.
در حوزه سنجش عادات مصرف کنندگان پلتفرم کابینت و HHP، در حوزه توانمندی رسانه محصولات اهم (تبلیغات محیطی) و X*Trim که در مورد میزان دیده شدن برنامه در تلویزیون است. در حوزه مانیتورینگ محصول Ad*x که جزی قدیمی ترین محصولات گروه است را در اختیار کسب وکار قرار میدهیم. تمامی این محصولات بر بستر تکنولوژی توسعه پیدا کرده و امروز در اختیار کسب وکارها قرار میگیرد تا آنها را در جهت بهینه سازی بودجههای مارکتینگ و تبلیغات کمک کنند.
کامیار امامی مدیرعامل شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز “emrc” درباره اینکه آیا اطلاعات کابینت برای فروشگاههای زنجیرهای قابل استفاده است، گفت: خانوارهای عضو در کابینت نقاط خرید خود را نیز اعلام میکنند. برهمین اساس اطلاعات جمع آوری شده توسط کابینت برای فروشگاههای زنجیرهای نیز مفید خواهد بود.
سهم بازار رقبا و توزیع محصول
در ادامه امامی درباره ابزار X*POS که به جمع آوری اطلاعات نقاط خرید اقدام میکند گفت: جمع آوری اطلاعات توسط X*POS از دهه هشتاد در emrc شروع شده است. این اطلاعات از گروه محصولات مختلف با دوره زمانی گردش محصول در ۲۴ شهر اصلی ایران جمع آوری میشوند. در مجموع X*POS اتفاقات روز بازار، سهم بازار رقبا و توزیع محصول و… را در اختیار کسب وکارها قرار میگیرد.
اطلاعات و دادهها ابزار بسیار مهمی برای تصمیم گیری استراتژیک بهتر مدیران بازاریابی و فروش است. اطلاعات ارائه شده رفتار مصرف کنندگان را برای کسب وکارها ترجمه میکنند. فرهنگ استفاده از اطلاعات به دلیل جوان تر شدن مدیران کسب وکارها در حال رشد است. در حال حاضر بسیاری از کسب وکارهای ایرانی نیز از اطلاعات استفاده میکنند که همین موضوع باعث دلگرمی ما برای ادامه مسیر است.