صفحه اصلی / سرخط خبرها / رشد انتظارات تورمی
رشد انتظارات تورمی

کامران ندری، اقتصاددان

رشد انتظارات تورمی

سرمقاله

شکل گیری جو روانی منفی افزایش قیمتها در بازارهای موازی را به همراه داشت. همچنین به دلیل شرایط تورمی موجود در کشور، تمامی بازارها یکی پس از دیگری رشد قیمتها را تجربه خواهند کرد. وقتی تورم نزدیک به ۵۰ درصد است و کالاها مدام در حال گران شدن هستند، در بازارهای سرمایه گذاری نیز رشد قیمتها اتفاق می افتد. این روند بسیار طبیعی است و وضعیتی غیر از این پیش بینی نمی شد.
اجرای سیاست هایی که بتواند در بازارهای موازی تاثیرگذار باشد شاید در شرایطی که تورم بر اقتصاد غالب نبود می توانست راهی از پیش ببرد اما در شرایطی که انتظارات تورمی بالایی شکل گرفته است، موثر نخواهد بود. به عبارتی بهتر شکل گیری جو روانی منفی در اقتصاد می تواند سیاست ها و تصمیماتی را که دولت برای ساماندهی بازارها اتخاذ کرده خنثی کند. به همین دلیل سیاست عرضه اوراق سکه در شرایط فعلی شاید کارایی لازم را نداشته است.
هرچند منابع ارزی کشور در حال حاضر در وضعیت مناسبی قرار دارد و بانک مرکزی باید بتواند این جو روانی را از بین ببرد اما انتظارات تورمی نمی تواند بازار را سمت درست هدایت کند. در این بین بانک مرکزی نیز نخواهد نتوانست به اهداف خود چه در بازار طلا و سکه و چه در بازار ارز دست پیدا کند.
اعمال تحریم های جدید و وجود جو روانی منفی ناشی از تحریم های قبلی و توقف مذاکرات برجام نیز در رشد قیمت طلا و سکه تاثیر داشته است. اعمال تحریم های جدید همان جو روانی منفی حاکم بر بازار را ایجاد کرده است. اتفاقات داخلی و خارجی در این روند صعودی قیمتها در بازار طلا و سکه تاثیرگذار بوده است. به طور طبیعی ناآرامی ها اثر منفی خود را بر بازارها دارند. اما اگر مشخص شود که مذاکرات متوقف شده و آمریکا فشار حداکثری را بازگرداند و تحریم های سازمان ملل نیز به آن اضافه شود، می تواند اثرات خیلی بدی بر روی بازارها بخصوص بازار ارز بگذارد. با این تاثیرگذاری در بازار ارز، طلا و سکه نیز دنباله روی بازار ارز خواهند شد. شواهد در بازار طلا و سکه نیز نشان می دهد اثرپذیری از مجموعه عوامل تاثیرگذار آغاز شده است.
در این بین یکی از مهم‌ترین اقدامات بانک مرکزی در چنین شرایطی مدیریت درست و صحیح نقدینگی و مدیریت نرخ بهره در بازار اقتصادی است. مسلم است کنترل نیروهای تقاضای بازار، می‌تواند از تشدید شرایط تورمی جلوگیری کند و بر بازارها تاثیر مثبت داشته باشد.

همچنین مطالعه کنید:

فروش چارتری بلیت پروازهای اربعین ممنوع است

به گزارش کسب و کار نیوز، جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: بازه زمانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.