شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز ، غرفه داری در یکی از میادین میوه و تره بار تهران به “کسب و کار” می گوید: میوه های دور ریز با قیمت های پایین تر به فروش می رسد. بعضی میوههای شکسته یا زیاد رسیده یا ریز را برای فروش میگذارم که میوههای بدی نیستند، فقط فروش ندارند. به گفته وی، امروز دیگر در میادین میوه و تره بار هم میوه کمتر از کیلویی ۱۰ هزار تومان وجود ندارد. البته به غیر نوبرانه ها. چراکه میوه های نوبرانه مانند گیلاس نیز در این میادین کیلویی ۴۵ هزار تومان به فروش می رسد.
این غرفه دار که به گفته خودش ۱۵ سال است در یکی از میادین میوه و تره بار مرکزی تهران فعالیت دارد اظهار داشت: تا سال گذشته میوه های دور ریز را به مشتری های خاصی می فروختیم اما امروز با کمی ارفاق برخی از میوه های دور ریز را به همراه میوه هایی که نسبتا ظاهر خوبی دارد به مشتری های این میوه ها می فروشیم. به گفته وی اگر هویج کیلویی ۱۰ هزار تومن است در این قسمت همین میوه کیلویی ۴ هزار تومان فروخته می شود. به گفته غرفه دار روزی نیست که در این میادین سر و صداها بالا نگیرد و اعتراض مردم به قیمت ها وجود نداشته باشد. وی همچنین تاکید کرد: میوههای دورریز دیگر دور ریخته نمیشوند و در سبدهایی جدا از بقیه میوهها در پیادهرو قرار میگیرند برای مشتریها. مشتریهایی که به گفته میوهفروشها در عرض یک سال تعداد آنها ۳۰ درصد افزایش داشته است.
متاسفانه به دلیل افزایش قیمت میوه دیگر اقشار آسیب پذیر و دهک های پایین جامعه قادر به خرید آن نیستند. حتی در میادین میوه و تره بار که قرار است قیمت های پایین تری برای سهولت دسترسی مردم به میوه وجود داشته باشد، قیمت ها سر به فلک کشیده است.
این در حالی است که مسوولان، دلالان میوه در میادین اصلی توزیع و فروش میوه و تره بار در اطراف کلان شهرها و به ویژه تهران را عامل اصلی در بالا رفتن قیمت میوه و سبزیجات عنوان کرده اند. گفته میشود که دلالان میوه و سبزیجات را به قیمت ارزان از کشاورز میخرند و با قیمت بالا به مغازه دارها میفروشند.
این اتفاقات در حالی رخ می دهد که در شرایط کرونایی امکان نشست ویروس روی میوه به جهت رفتوآمد افراد در پیادهرو وجود دارد. همچنین باتوجه به شلوغی و تردد ماشینها در خیابان، کلی از فلزات سنگین و ریزگردهایی که در هوا معلق است روی میوه مینشیند و چون معمولا پوسته حفاظتی میوه دستدوم آسیبدیده است، این ذرات نفوذ بیشتری در میوه میکنند، بهگونهای که با شستن و ضدعفونی نیز قابل مصرف نمیشود. میوه دورریز را باید دور ریخت.
در همین رابطه نایب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار شیراز مى گوید: فشار اقتصادی بیداد می کند. توان خرید مردم کاهش یافته و قیمت ها افزایش چشمگیری دارند. میوه هم از افزایش قیمت عقب نماندهو با افزایش هزینه های تولید چاره ای برای رشد قیمت ها وجود ندارد
کورش کشاورز افزود: میوه از سبد خرید مردم خارج شده و همه مخارج برای خرید کالاهای اساسی خانوار است. کالاهای اساسی با افزایش هزینه ها دیگر جایی برای خرید میوه و دیگر ملزومات زندگی را باقی نگذاشته است. فشار اقتصادى روى مردم باعث شد که در شرایط فعلى مردم خرید میوه را کاهش دهند تا بتوانند مخارج دیگر زندگى را بپردازند. همچنین افرادى که در گذشته با مراجعه به میوه فروشى ها چند نوع میوه خریدارى مى کردند در حال حاضر یک الى دو نوع میوه مى خرند.
کشاورز با اشاره به اینکه در حال حاضر مردم تنها از خرید میوههاى ارزان قیمت استقبال مى کنند ادامه مىدهد: در شرایط فعلى مردم چندان به کیفیت میوه ها توجه نمى کنند و تنها به دنبال خرید میوه هاى ارزان براى خانواده هستند.