به گزارش کسب و کار نیوز ، پس از آنکه آبان سال گذشته قیمتگذاری تایر آزاد و به انجمن تولیدکنندگان تایر سپرده شد، تولیدکنندگان وعده رفع مشکلات موجود در عرضه تایر را دادند، اما حالا با گذشت چند ماه مردم همچنان برای خرید تایر مورد نیاز خود با مشکل روبرو هستند. طرح عرضه تایر در بورس کالا یکی از راهکارهایی است که این روزها برای رفع مشکل مردم در دستور کار قرار گرفته است. مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنعت تایر کشور در این مورد با اشاره به برنامه ریزی انجام شده برای فروش تایر در بورس کالا، اظهار داشت: به تازگی برای شفاف سازی قیمت تایر، طرح عرضه لاستیک در بورس کالا را مطرح کردهاند و در حال حاضر یکی از شرکتها اقدام به عرضه لاستیک در بورس کرده است که اگر نتیجه دهد، این روند را برای سایر شرکتها ادامه خواهیم داد.
وی افزود: با توجه به ظرفیتی که بورس کالا دارد، باید دید چه میزان کالا را می توان در آن عرضه کرد. اکنون نحوه عرضه تایر طوری است که لاستیک را به نمایندگی ها می فروشیم و نمایندگی ها وظیفه دارند آن را از طریق سامانه ثبت و به فروش برسانند.
تنها با بیان اینکه میزان تولید لاستیک نسبت به گذشته افزایش داشته است، گفت: اکنون در شرایط تحریم هستیم و این موضوع بر کسی پوشیده نیست، اما تمام تولیدکنندگان به دنبال دور زدن تحریم ها بودند و توانستند میزان تولید را افزایش دهند. وی با بیان اینکه در آینده افزایش قیمت برای لاستیک خواهیم داشت، تشریح کرد: با توجه به اینکه بسیاری از عوامل در افزایش قیمت هر کالایی تاثیرگذار است، اکنون افزایش قیمت برای لاستیک خارج از قاعده نیست. با توجه به اینکه هزینه بسیاری از عوامل مانند دستمزد، بیمه، هزینه آب، برق و … افزایش داشته است، در قیمت نهایی یک کالا تاثیر گذار خواهد بود و در نتیجه در آینده قیمت لاستیک نیز افزایش خواهد یافت.
سخنگوی انجمن صنعت تایر کشور با بیان اینکه در آینده نزدیک با اجرای برخی طرحها در حوزه خرید ماشین آلات و تجهیزات جدید، افزایش بهره وری و تجدید نظر در فرایند تولید در تعدادی از کارخانه ها خواهیم داشت، گفت: همه شرکت ها به دنبال این هستند که تولید تایر را افزایش دهند و میتوان گفت که در آینده ای نزدیک شاهد تحولات قابل توجهی در تولید و توسعه صنعت تایر در کشور خواهیم بود.
* عدم همکاری برخی تولیدکنندگان در توزیع سیستمی تایر
جمشیدی، مجری طرح توزیع سیستمی تایر نیز در خصوص برنامه ریزی برای ساماندهی به بازار تایر گفت: تمام خرید و فروش لاستیک در این سامانه ثبت میشود تا بتوانیم بر کالا تا زمانی که به دست خرده فروش که یک فعال تجاری، است، نظارت داشته باشیم. وی گفت: برای خودروهای سنگین این سامانه طوری طراحی شده که در آن هیچ مشکلی برای عرضه و تقاضا وجود ندارد و رانندگان میتوانند به آن مراجعه کرده و اقدام به خرید کنند، اما برای خودروهای سواری هنوز مشکلاتی وجود دارد که به دنبال رفع این مشکلات هستیم.
وی ادامه داد: سامانه توزیع سیستمی تایر خودروهای سواری باید پیش از این اجرا میشد، اما متأسفانه به دلیل همکاری نکردن بعضی از تولیدکنندگان تاکنون موفق به اجرایی آن نشدهایم.
وی ادامه داد: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، تمام تولیدکنندگان داخلی تایر باید میزان تولید خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند و فقط میتوانند بخش کوچکی از تولیدات خود را به عنوان گارانتی و یا فروش شرکتی نزد خود نگه دارند، اما تاکنون بعضی تولیدکنندگان این کار را به درستی انجام نداده و باعث به تعویق افتادن اجرای طرح شدهاند.
جمشیدی گفت: در حال حاضر با برنامهریزی انجام شده قرار است، همه تولیدکنندگان میزان واقعی تولیدات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند و پس از آن، توزیع تایر خودروهای سواری سیستمی شده و معاملات آن باید قابل رصد و پیگیری باشد.
مجری طرح توزیع سیستمی تایر خودرو ادامه داد: وزارت صنعت، فرآیندی را ایجاد کرده که بر اساس آن ثبت سفارش و تأیید سفارش برای خرید مواد اولیه تولید کنندگان بر اساس میزان تولید و فروش واحد تولیدی آنها انجام میشود. با اجرای این طرح قطعاً شرکتهای تولیدی هم که بعضاً همکاری نکرده و تاکنون درصد کمی از تولیدات خود را اظهار کردهاند، اجباراً در سامانه، تولیدات خود را ثبت خواهند کرد و طرح توزیع سیستمی تایر خودروهای سواری اجرا خواهد شد.
* لابی بازی در عرضه تایرهای وارداتی
سید محمد میرعابدینی، دبیر انجمن واردکنندگان تایر نیز در خصوص نحوه فروش لاستیک در سامانه جامع تجارت به نرخ دولتی، اظهار داشت: سال گذشته مقداری ارز دولتی (۴۲۰۰ تومانی) به تجار دادند تا لاستیک را به نرخ دولتی وارد کنند, آنها نیز مکلف بودند این کالا را به نرخ دولتی به فروش برسانند. وی افزود: پس از آن، فروش و عرضه این دسته از لاستیکها با موانعی مواجه شد. بر این اساس افرادی که کالا را با نرخ دولتی وارد کرده اند، باید مابه التفاوت آن را پرداخت کنند که برخی تجار معمولی این مابه التفاوت را پرداخت کردند, یعنی این لاستیک را با نرخ دولتی خریداری کردند، اما اکنون باید مابه التفاوت به نرخ نیمایی را پرداخت کنند.
دبیر انجمن واردکنندگان تایر ادامه داد: در این بین، لابیهای زیادی رخ داده که از همین روال گلهمند هستیم. برخی در این سامانه با نرخ ۴۲۰۰ تومانی و برخی با نرخ نیمایی لاستیک میفروشند که همین روال باعث لابی بازی شده است. موافق ادامه فعالیت برخی از شرکتها در این سامانه نیستیم.