به گزارش کسب و کار نیوز، وی افزود: درحالحاضر شهرداری در حوزه حملونقل عمومی متضرر است و مترو نیز ورشکسته محسوب میشود چرا که دولت سهم خود را در حوزه حملونقل عمومی نمیپردازد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران ادامه داد: به طور مثال اگر نرخ بلیت مترو ۳ هزار تومان باشد هزار آن را باید دولت هزار تومان را شهرداری و هزار تومان را شهروند بپردازد ولی اکنون شهرداری ۲ هزار سوبسید و شهروند هزار تومان پرداخت میکند.
علیخانی گفت: از طرفی مترو ورشکسته است و همچنین نمیتوان فعالیت این شرکت را تعطیل کرد و شهرداری مجبور است خودش هزینهها را تأمین کند.
وی گفت: نرخ واقعی نرخ حملونقل عمومی به صورتی حساب میشود که باید کل درآمد شرکت مترو از هزینه دریافت بلیت از هزینههای آن کسر شود و آنچه باقی میماند درآمد شرکت محسوب میشود که اکنون این درآمد کمتر از هزینهها است.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ شهرداری حدود ۹۰۰ میلیارد تومان سوبسید یا یارانه برای بلیت حملونقل عمومی پرداخت کرد و ۲۳۰ میلیارد تومان درآمد داشت امسال این درآمد حدود ۲۵۰ ملیارد تومان پیشبینی شده و میزان یارانه ارائه شده هزار میلیارد تومان است و این یعنی ضرر و ورشکستگی شرکت مترو و باید در این زمینه چارهای اندیشیده شود.
علیخانی تأکید کرد: دولت از طرفی تمایل به افزایش نرخ بلیت ندارد و از طرفی یارانه خود را به حملونقل عمومی نمیپردازد اتوبوسهای شرکت واحد نیز بخشی مربوط به بخش خصوصی هستند و شهرداری باید یارانه آنها را هم بدهد چرا که در غیر اینصورت فعالیت آنها متوقف میشوند و همه این موضوعات جز مشکلاتی است که باید دولت فکری به حال آن کند.
وی خاطرنشان کرد: پیشبینی ما برای افزایش نرخ بلیت اتوبوس و مترو بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است و به زودی نتیجه نهایی اعلام میشود.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران عنوان کرد: لایحه شهرداری در این زمینه آماده شده و هفته جاری جهت بررسی به شورای شهر واصل میشود. بنابر این اگر اعضای شورا به لایحه شهرداری رأی مثبت دهند، نرخهای جدید در سال آینده اجرایی خواهد شد.
سایت خبری تحلیلی کسب و کار استارت آپ | کارآفرینی | دانش بنیان | اقتصاد