به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور صبح دوشنبه در مراسم اختتامیه سی و سومین جشنواره بین المللی خوارزمی که در سالن اجلاس سران برگزار شد با تاکید بر این که افتخار میکنیم که در جامعه بشری امروز عالمان و فرهیختگان مسیر علم و دانش را به پیش میبرند اظهار کرد: همه ارزش انسان بر این است که در نقطهای که قرار گرفته، حرکت و تلاش کند و شرایطی نو را برای واگذار کردن امور به نسل بعد خود ایجاد نماید.
وی خاطر نشان کرد: آن چه که پیشینیان برای ما انجام دادند، حاصل تلاش و کوشش قرنها در طول تاریخ بشریت بوده و آن چه که امروز به عنوان علم و دانش در بخش های مختلف مشاهده میکنیم حاصل کوشش و تلاش اندیشمندان و دانشمندان ادوار قبل است.
رئیس جمهور با تاکید بر این که بزرگترین امتیاز انسانها فهمیدن، عالم شدن و تربیت عالمان دیگر است گفت: تعلم و تعلیم اساس پیشرفت بشر و حرکت او به سمت کمال است. چنانچه میخواهیم جوانان را به تحقیق ، علم، پژوهش و فعالیت در فناوریهای نو مشتاق کنیم باید فضا و زیست بوم مناسب و لازم را ایجاد کنیم. پیامبر اسلام در زمانی مبعوث شد که هیچ کس را با علم تجلیل نمیکردند و اگر افراد افتخاری داشتند، این افتخار به دلیل قبیله، خون، نژاد، شمشیر زنی و فتوحات جنگی آنها بود و خواندن، نوشتن، علم و دانش و مرکزی برای تعلیم وجود نداشت.
وی ادامه داد: پیش از بعثت پیامبر حتی برخی علم و دانش را جزو خدمات رده پایین میدانستند و روسای طوایف برای نوشتن متون خود فردی را برای کتابت استخدام میکردند؛ در آن دوران که ندانستن و نخواندن امتیاز بود، خداوند پیامبر را مبعوث و کتابی نازل کرد که در آن همگان به خواندن دعوت میشوند.
روحانی اظهار کرد: براساس روایات فرا گرفتن علم و دانش و تعلیم افراد حتی گاهی از سالها عبادت بالاتر است. پس از نزول اسلام و قرآن و تاسیس مساجد، یکی از ارزشهای بزرگ آن بود که در مساجد میآموختند و آموزش میدادند و مساجد در کنار این که محلی برای مشورتهای اجتماعی و ساماندهی مسائل اجتماعی و سیاسی بود محلی برای تعلیم و تربیت نیز محسوب میشد و پیامبر اسلام پس از بعثت خود آن چنان فضا را برای پیشرفت و آموختن ایجاد کرد که مشاهده میکنیم در زمان امام صادق (ع) در مقطعی در شهر کوچک مدینه ۴۰۰۰ نفر در مکتب ایشان درس میآموختند که این نشان از تغییر اکوسیستم جامعه عرب است؛ جامعهای که به دنبال علم و دانش نبود و این دو ارزشی برای آنها نداشت، بزرگترین کار یادگرفتن و آموختن علوم مختلف بود.
روحانی با اشاره به فراهم شدن مسیر پیشرفتهای علمی با تلاشهای پیامبر اسلام و ائمه معصومین خاطر نشان کرد: این که اسلام برای علم مرزی نشناخت بسیار مهم است؛ آن زمان که مسئله قومیت بسیار مهم بود اگر به فردی عرب گفته میشد برای آموختن علم به محلی که غیر عرب هستند برود، امکان نداشت که او این کار را انجام دهد اما در آن شرایط پیامبر اسلام فرمودند که برای آموختن علم هر کجا که لازم بود بروید حتی اگر آن علم در چین باشد.
به گزارش ایسنا، رئیس جمهور در ادامه صحبتهای خود با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی در ایران گفت: امروز یکی از افتخاراتمان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مربوط به حوزه علم و دانش است؛ اگر امروز را با ۴۱ سال پیش مقایسه کنیم میببینم که در تعداد دانش آموز، دانشجو، مراکز پژوهشی، علمی و فناوری و همچنین پردیس ها و پارکهای علم و فناوری مداوم در حال پیشرفت و سرعت یافتن است. در طول سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مشاهده میکنیم ایران در مسیر رشد، علم و دانش حرکت قابل توجهی پیدا کرده است و آمار نشان میدهد وضع ما هر سال بهتر از سالهای قبل است.
وی با اشاره به گزارشی که وزیر علوم در اوایل بهمن ماه سال جاری به ریاست جمهوری ارائه کرده خاطر نشان کرد: براساس گزارشی که وزیر علوم ارائه داده در آمار، ارقام واقعیت حرکت ما در مسیر پیشرفت و تعالی است. براساس این گزارش جایگاه ایران در شاخص جهانی ، نوآوری در ابتدای دولت یازدهم ۱۲۰ بوده که این جایگاه در پایان سال ۹۷ به رتبه ۶۵ ارتقا یافته است و این روند به گونهای تداوم یافته که امسال به جایگاه ۶۱ در جهان رسیدهایم. البته اگر شرایط تحریم نبود و وضعیت بهتری داشتیم بی تردید در جایگاهی بالاتر قرار میگرفتیم اما وضعیت فعلی و آمار نشان میدهد که در شرایط فشار و تحریم نیز راه را گم نکردیم و مسیر را به سرعت پیمودیم.
وی ادامه داد: ارتقای ۵۹ پلهای جایگاه ایران در نوآوری طی شش سال به این معناست که مسیر انقلاب، مردم و دانش پژوهان صحیح بوده است.
روحانی گفت: براساس گزارش وزیر علوم تعداد پارکهای علم و فناوری از ۳۶ در سال ۹۳ به ۴۳ در سال ۹۸ و همچنین تعداد واحدهای فناوری مستقر در پارکهای علم و فناوری از ۳۰۰۰ در سال ۹۲ به ۷۸۶۴ در سال ۹۷ رسیده است. امروز بیش از ۱۶۲۵ واحد فناور به کسب رتبه دانش بنیان نائل شدند این در حالی است که در سال ۹۲ تنها ۱۱ شرکت دارای این رتبه بودند. این که در علم و فناوری از جایگاه ۲۱ به ۱۶ رسیدیم به معنای حرکت سریع و رشد علمی ماست.
به گزارش ایسنا، رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به گزارش اخیر وزیر صنعت ، معدن و تجارت به رئیس جمهور اظهار کرد: براساس گزارشی که وزیر صمت ارائه داده اواخر سال ۹۷ و ابتدای سال ۹۸ مجموعا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو قطعات وارداتی بخش صنعت در داخل تولید میشود همچنین براساس گزارشی که وزیر بهداشت ارائه کرده طی یک سال گذشته ۵۰۰ میلیون دلار واردات دارو و تجهیزات پزشکی کاهش یافته و این میزان در داخل کشور تولید میشود.
روحانی با تاکید بر لزوم ایجاد امید به آینده در جامعه و همچنین برقراری فضای مناسب در دانشگاهها خاطر نشان کرد: باید در دانشگاهها فضای علم حاکم باشد و نباید فضای تناضع در دانشگاهها وجود داشته باشد، علم و هنر را نمیتوان تقسیم و دو قطبی کرد؛ من از این میترسم که کم کم ساندویچ فروشیها، بقالیها و لباس فروشیها دو قطبی شوند. یا این که میوه نیز دو قطبی شود و ما با عناوینی نظیر پرتقال جناح راست و پرتقال جناح چپ مواجه شویم.
وی با بیان این که هر چیزی را نباید در جامعه دو قطبی کنیم ادامه داد: چه خبر است؟ به چه سمت حرکت میکنیم و می خواهیم چه کاری انجام دهیم.
روحانی تصریح کرد: قطب، حزب و جناح جای خود را دارد و یک استاد خوب، استادی خوب است. زمانی که من دانشجو بودم به دلیل شوری که برای انقلاب ایجاد شده بود برخی از دانشجویان با برخی اساتید که خیلی با انقلاب موافق نبودند، خوب نبودند؛ همان زمان نیز من با این سخن مخالف بودم؛ چرا که وقتی استادی در کلاس درس حاضر میشود باید از دانش او استفاده کنیم و نباید از ابتدا حرارت سنج بگذاریم و میزان تقوای او را بسنجیم و درباره اصل و نسب او بررسی کنیم بلکه باید از او بیاموزیم.
روحانی با تاکید بر این که کلاس درس برای آموختن است اظهار کرد: دانشگاه باید کار سیاسی هم انجام دهد اما این کار نباید باعث به فراموشی سپردن اصل دانشگاه شود؛ دانشگاه را برای علم و دانش درست کردیم . دانشجویان به دانشگاه آمدند تا علم بیاموزند و یاد بگیرند و در عین حال نیز در مسائل سیاسی حضور یابند و در انتخابات فعال باشند. دانشگاهها همیشه در ایام انتخابات از فعال ترین گروهها در جامعه بودند و حضور دانشجویان در مسائل سیاسی و انتخاباتی نیز خیلی خوب است و اشکالی ندارد اما یادمان نرود که ما به دنبال علم و دانش رفتیم.
وی با بیان این که نباید علم و دانش را تقسیم کنیم به بخشهای از صحبتهای قبلی خود درباره علوم اسلامی و غیر اسلامی اشاره و خاطر نشان کرد: من قبلا گفتم که فیزیک و شیمی اسلامی و غیر اسلامی نداریم اما برخی در واکنش به این حرف گفتند داریم؛ شاید ما بلد نیستیم و هنوز یاد نگرفتیم که چه جور دو به علاوه چهار در جناح راست میشود چهار و در جناح چپ میشود شش.
روحانی تاکید کرد: ما حتی درباره مذهب خوارزمی، سعدی و حافظ نمیپرسیم بلکه آن چه برای ما مهم است این است که از علم و دانش این بزرگمردان در تاریخ استفاده کنیم.