به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی میراث آریا, محمدحسین ایمانی خوشخو، عضو شورای عالی میراثفرهنگی درباره این رویداد گفت: «جایزه ملی طراحی بهعنوان یک روش برگزیده و تجربه شده در تمام دنیا شناخته شده و بهعنوان بهترین راه برای رسیدن و شناسایی ایدههای نوآورانه و راهحلهای نو و نیز قدردانی از تلاشهای طراحان خبره و دارای فکر نو مورد استقبال طراحان و صنعتگران قرار میگیرد.»
او افزود: «یکی از مولفههای مهم در پیشرفت کشورهای توسعه یافته، صنعت بستهبندی است. بستهبندی زیبا، اغوا کننده و جذاب، کیفیت را تحتالشعاع قرار میدهد به گونهای که بستهبندی را “فروشنده خاموش” مینامند.»
ایمانی خوشخو اضافه کرد: «نبود آشنایی و گاه بیرغبتی صنعت گران و تولیدکنندگان صنایعدستی و محصولات فرهنگی نسبت به اهمیت، ضرورت و ارزشآفرینی بستهبندی، کمبود دستگاههای صنعتی پیشرفته و ضعف تکنولوژی به روز، عدم رعایت استانداردهای لازم در طراحی و تولید بستهبندی محصولات فرهنگی و… از جمله ضعفها در این حوزه است.»
عضو هیئت علمی و رئیس پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی برگزاری این رویدادها و ارزیابی بستهبندی صنایع فرهنگی را قدم سازندهای در جهت نیل به اهداف برشمرد و تاکید کرد: «با این اقدام میتوان رقابتی سالم و حقیقی را برای محصولات ازجهت اکرام مشتری و احقاق حقوق آنها رقم زد. بسیار پیش آمده که محصولی با وجود کیفیت پایین تر به دلایل متعدد همچون تبلیغات از توجه بیشتری در بازار برخوردار میشود و محصولی با کیفیت بالا تنها به دلیل نبود برنامهریزی و ضعف در معرفی در دست مصرفکنندگان قرار نمیگیرد و در نهایت این ظلم به مشتری و در دید کلی به ضرر تولید ملی خواهد بود. لذا با برگزاری سالیانه این جایزه ملی، ارزیابی درستی از بستهبندی محصولات فرهنگی به عمل خواهد آمد و باعث رونق تولید در حوزه بستهبندی و نیز رقابت سالم و عملی بین محصولات خواهد شد که این امر میتواند در آیندهای نزدیک باعث اعتماد مصرفکنندگان داخلی به محصولات تولیدی توسط تولید گنندگان ایرانی شود و رونق و بالندگی را برای تولید ملی به ارمغان آورد.»
به گفته او، در این راستا، از تیر ماه امسال آثار هنرمندان به دبیرخانه ارسال شده و هیئت داوران پس از بررسی، آثار برگزیده در دو بخش ایدههای نو در بستهبندی و محصولات بستهبندی را معرفی خواهند کرد که به صاحبان آثار منتخب جوایزی اهدا خواهد شد.
ایمانی خوشخو درباره نحوه برگزاری و میزان استقبال از این رویداد یادآور شد: « از ۱۵ تیرماه امسال دریافت آثار از ۱۱ استان کشور، در دو بخش ایدههای نو و محصول و چهار محور بستهبندی سوغات خوراکی، بستهبندی صنایعدستی، بستهبندی اسباب بازی و کتاب و بسته بندی محصولات هنری و دیجیتال آغاز شد و تا ۳۰ مهر ادامه داشت.»
او افزود: «در بخش ایدههای نو بیشترین تعداد اثر متعلق به حوزه بستهبندی سوغات خوراکی با ۵۸ اثر و بعد از آن، به حوزه صنایعدستی با ۳۸ اثر و در نهایت حوزه اسباب بازی و کتاب و محصولات هنری و دیجیتال هر کدام با ۶ اثر اختصاص داشت. سه استان تهران با ۵۰ اثر، اصفهان و خراسان رضوی با ۱۷ اثر، بیشترین میزان مشارکت در ارسال آثار را داشتهاند.همچنین در بخش محصول نیز بالغ بر ۲۵۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد که در روز پایانی از برگزیدگان در بخش ایده و محصول تجلیل به عمل خواهد آمد.»