شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز، امروز نیز خبرهایی شنیده می شود که شرکت سامسونگ نیز وارد بازی تحریم علیه ایران شده است. اما در اتفاقی جدید از اعمال تحریمها علیه ایران، ایمیلی از طرف شرکت استور سامسونگ به برخی کاربران داده شده با این مضمون که مصرفکنندگان در ایران از تاریخ ۲۵ فوریه ۲۰۲۰ (ششم اسفند سال جاری)، دیگر قادر نخواهد بود از برنامههای این فروشگاه خرید کنند، هرچند امکان استفاده از برنامههای مجانی برای مصرفکنندگان همچنان وجود دارد.
خطر تحریم برنامههای رایگان هم وجود دارد
در زمینه ایمیل سامسونگ به کاربران، عطا خلیقی، کارشناس فناوری اطلاعات اظهار کرد: اگرچه کاربران در ایران معمولا از نرمافزارهای رایگان استفاده میکنند، اما این اتفاق ممکن است یک شروع باشد، مانند اتفاقی که برای اپاستور افتاد و به تدریج ممکن است نرمافزارهای رایگان هم به این تحریمها اضافه شوند؛ درآن صورت تنها مارکتهای محلی باقی میماند و اکثر برنامههای خارجی احتمالا روی مارکتهای خارجی نخواهد ماند. وی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است این اتفاق به سایر مارکتها مانند گوگلپلی هم تسری پیدا کند، معتقد بودکه این امکان هم وجود دارد؛ درمورد سامسونگ هم اگرچه یک شرکت آمریکایی نیست، اما اگر به تاریخچه این تحریمها نگاه کنید، میبینید اول شرکتهایی که آمریکایی نیستند را تحت فشار قرار میدهند و بعد خودشان این کار را میکنند، چون فشار بیشتری میتوانند روی آنها بیاورند.
خلیقی با اشاره به اتفاق مشابهی که برای هواوی افتاده بود، بیان کرد: این شرکتها با آمریکا تجارت دارند و آمریکا هم آنها را تحت فشار میگذارد که اگر به ارائه سرویس به ایران ادامه دهند، تجارتشان با آمریکا قطع میشود و آنها هم باید بین بازار آمریکا و بازار کشورهایی مانند ایران، انتخاب کنند. از طرفی از آنجاییکه ایرانیها اصلا امکان پرداخت ندارند، این شرکتها اکثرا از ایرانیها منافع مستقیم مالی هم ندارند، به همین دلیل پذیرش این موضع برایشان راحت است.
این کارآفرین حوزه فناوری اطلاعات ادامه داد: بسیاری از شرکتهای خارجی هم که به ایرانیها سرویس میدهند و تا لحظه آخر این سرویسها را نگه می دارند، سرویس مجانی میدهند، البته ممکن است روشهای کسب درآمد دیگری داشته باشند. مثلا یکی از دلایلی که شرکتها ممکن است به ایرانیها سرویس رایگان دهند،user base قابل توجه ایرانیهاست، اما هروقت تجارتشان به خطر بیفتد و ایرانیها دیگر برایشان استفادهای نداشته باشند، وارد ماجرای آمریکا و تحریمهایش میشوند. خلیقی در پاسخ به احتمال پیگیری حقوقی این موضوع اظهار کرد: اینجا موضوع دولتها نیست، بلکه این شرکتهای خصوصی هستند که برای خودشان محاسبه اقتصادی و بازارشان را انتخاب میکنند و اگر نخواهند به ایران سرویس بدهند، کسی نمیتواند جلویشان را بگیرد، هرچند که آنها ضرر میکنند و این اتفاق مطابق میلشان نیست، اما در این شرایط خود را ناچار به انتخاب میبینند.
اشتباه استراتژیک برندهای فناوری در بازار ایران
مصطفی زارعی، کارشناس فناوری اطلاعات
برندی که بیش از شصت درصد بازار ایران را در دست دارد هم اکنون با اخطاری به کاربران ایرانی هشدار داده است که از تاریخ معینی امکان دسترسی به اپ ها را نخواهند داشت. سهم سامسونگ در بازار ایران در رابطه با فروش گوشی های هوشمند بسیار زیاد است و این محدودیت به معنای نقض حقوق کاربران است. این شرکتها با آمریکا تجارت دارند و آمریکا هم آنها را تحت فشار میگذارد که اگر به ارائه سرویس به ایران ادامه دهند، تجارتشان با آمریکا قطع میشود و آنها هم باید بین بازار آمریکا و بازار کشورهایی مانند ایران، انتخاب کنند که باز هم در اصل موضوع تفاوتی نمی کند و این نقض حقوق کاربران است.
شرکتی که گوشی های فراوانی در بازار پر از سود موبایل ایران فروخته ناگهان به دلیل تحریم ها امکان ادامه سرویس دهی به ایرانی ها را متوقف می کند. سامسونگ گلکسی که فروشگاه رسمی برنامههای اختصاصی گوشیهای سامسونگ است به کاربران پیام داده که دیگر نمیتواند به مصرفکنندگان ایرانی محتواهای خریدنی را بفروشد و این یعنی تحریم. البته فروش سامسونگ به دلیل توهین به هواداران ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد و این موضوع، راه را برای برندهای چینی با کیفیت مثل شیامی باز خواهد کرد. اشتباه استراتژیک سامسونگ برندی که ادعای مشتری مداری داشته و کاربران بسیاری در ایران دارد قابل قبول نیست.