به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مرکزی در بخشنامهای به تمامی بانکها و مؤسسات اعتباری اعلام کرد: همانگونه که مستحضرند بهموجب بند (ت) ماده (۱۴) «قانون برنامه پنجساله ششـم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران»، هرگونه تبلیغ برای ارائه خدمات پولی و بانکی کشور بهموجب آییننامهای خواهد بود که توسط بانک مرکزی تهیه و به تصویب هیأت محترم وزیران میرسد. در راستای اجرای تکلیف قانونی مزبور، آییننامه یادشده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه شد و برای سیر تشـریفات قـانونی تصـویب آن بـه دولت محترم تقدیم و نهایتاً تحت عنوان «آییننامه تبلیغات در حوزه پولی و بانکی کشور» در جلسه مورخ ۱۳۹۸.۱۰.۸ هیأت محترم وزیران مورد تصویب قرار گرفت.
ضوابط مزبور ضمن ایجاد چارچوبی نظاممند بهمنظور انجام فعالیتهای تبلیغاتی مؤسسات اعتباری با مدنظر قرار دادن تمامی ابعاد و ارکان تبلیغـات از جملـه؛ بانـک و مؤسسـه اعتبـاری غیر بانکی بهعنوان سفارشدهنده تبلیغات، کانونهای آگهی و تبلیغاتی بهعنوان سـفارشگیرنـده تبلیغات و سایر دستگاههای ذیربط نقش و وظایف هریک را در این حوزه تبیین کرده است.
اهم مفاد آییننامه تبلیغات در حوزه پولی و بانکی
انجام هرگونه تبلیغات در حوزه خدمات پولی و بانکی، تنها از سوی مؤسسات پولی و بـانکی دارای اجازهنامه فعالیت از بانک مرکزی و در چارچوب این آییننامه و قوانین و مقررات ناظر بر حوزه پولی و بانکی و بخشنامهها و دستورات بانک مرکزی مجاز است.
مؤسسه پولی و بانکی در صورت مغایرت تبلیغات خود با مقررات و ضوابط مربوطه، ایجاد اختلال در نظام پولی و بانکی و یا اشتباه، گمراهی و فریب اشخاص در خصوص خدمات پولی و بانکی، موظف به توقف تبلیغات خود است.
سازمان صداوسیما، کانونهای آگهی و تبلیغاتی و سایر سفارشگیرندگان تبلیغات و همچنین شهرداریها، وزارتخانههای راه و شهرسازی و ورزش و جوانان نیز موظفاند بهمحض اعلام بانک مرکزی مبنی بر مغایرت تبلیغات مؤسسه پولی و بانکی با قوانین مربوط، نسبت به توقف فوری تبلیغات اقدام و مراتب را به بانک مرکزی اعلام کنند.
انجام تبلیغات در زمینه خریدوفروش تسهیلات و انواع سپرده بانکی و مجوزهای تأسیس و فعالیت مؤسسـه پولی و بانکی، تبلیغات روی اسکناس، ایران چک و مسکوکات منتشره بانک مرکزی و یا اسـتفاده تبلیغـاتی از آنها و همچنین هرگونه تبلیغات از طریق چاپ برگههای شبه اسکناس، شبه ایران چک و ضرب شبه مسکوکات بانک مرکزی ممنوع است.
رسانهها از قبیل مؤسسات و کانونهای آگهی و تبلیغاتی، مطبوعات و صداوسیما در صورت تخلف از مفاد ایـن آییننامه، به تشخیص کمیسیون موضوع ماده (۱۳) آییننامه تا میزان ده برابر هزینه تبلیغ صورت گرفته جریمه نقدی میشوند که بهحساب خزانهداری کل کشور واریز خواهد شد.
با عنایت بهمراتب فوق، ضمن ارسال نسخهای از «آییننامه تبلیغات در حوزه پولی و بانکی کشور» موضوع تصویبنامه شماره ۱۳۲۳۴۶/ت ۵۴۶۶۵ ه مورخ ۱۵/۱۰/۱۳۹۸ هیأت محترم وزیران، خواهشمند است دستور فرماینـد مراتب به قید تسریع و با لحاظ مفاد بخشنامه شماره ۱۴۹۱۵۳/۹۶ مورخ ۱۶/۵/۱۳۹۶ به تمامی واحـدهای ذیربط آن بانک/مؤسسه اعتباری غیر بانکی ابلاغ شده و بر حسن اجرای آن نیز نظارت دقیق به عمل آید.