صفحه اصلی / اصناف / غیبت ایران در ۷ نمایشگاه خارجی و ماموریت جدید کانون جهانگردی
غیبت ایران در ۷ نمایشگاه خارجی و ماموریت جدید کانون جهانگردی

غیبت ایران در ۷ نمایشگاه خارجی و ماموریت جدید کانون جهانگردی

کسب و کار نیوز- ایران از بین ۱۱ نمایشگاه گردشگری خارجی که برای شرکت در آن‌ها سیاستگذاری کرده بود، در ۴ نمایشگاه حاضر شده و در ۷ نمایشگاه غایب بوده است. کانون جهانگردی و اتومبیلرانی که این مسؤولیت را به یک شرکت دولتی تحویل داده، اعلام کرد: امور نمایشگاهی را متوقف نمی‌کند و روی حضور ایران در بازارهای جدید که هدف گردشگری نیستند، از جمله اشتوتگارت آلمان و و ورشوی لهستان متمرکز می‌شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردیبهشت‌ماه امسال طی نامه‌ای مسؤولیت برپایی پاویون ایران در ۲۰ نمایشگاه بین‌المللی در کشورهای هدف گردشگری را به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی واگذار کرد. کانون به عنوان مجموعه‌ای غیر دولتی که در زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فعالیت می‌کند از خردادماه سال ۹۸ در نمایشگاه‌های گردشگری و تعطیلات چین، سلامت و پزشکی عمان، بازار سفر فرانسه و بازار سفر پاکستان شرکت کرد، اما از طرفی فرصت حضور ایران در نمایشگاه‌های Kotfa کره جنوبی، اربیل عراق و OIPYKA روسیه و ریمنی ایتالیا را از دست داد. هنوز درباره علت این غیبت‌ها از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و معاونت گردشگری در شرایطی که ایران به تبلیغات پرحجم و پررنگ گردشگری نیاز دارد، توضیحی داده نشده است.

آخرین ماموریت این کانون، برپایی غرفه ایران در نمایشگاه فیتور اسپانیا است که اوایل بهمن‌ماه در شهر مادرید برگزار می‌شود.

در آبان‌ماه امسال معاونت گردشگری طی نامه دیگری تمام امور نمایشگاهی گردشگری را از کانون جهانگردی و اتومبیلرانی گرفت و مسؤولیت آن را به شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی محول کرد. این اقدام باعث شد، ایران فرصت حضور در نمایشگاه‌های JATA ژاپن، CITM چین و دهلی هند را که زمان برپایی آن‌ها در تداخل با جابه‌جایی این مسؤولیت بود، از دست بدهد.

علت این واگذاری در میانه برنامه نمایشگاهی ایران هنوز مشخص نشده است. تنها توضیحات مبتنی بر این بوده که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با استناد به تبصره ذیل ماده یک قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مصوب سال ۱۳۸۲/۱۰/۲۳ مبنی بر واگذاری امور اجرایی سازمان وقت ایرانگردی و جهانگردی به آن شرکت، مسؤولیت امور اجرایی نمایشگاه‌های بین‌المللی کشورهای هدف گردشگری را به شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی ـ شرکتی با ماهیتی دولتی در زیرمجموعه همین وزارتخانه ـ واگذار کرده است.

هرچند حسین اربابی ـ مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ـ که حدود دو ماه پیش با حکم وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این مسؤولیت را قبول کرد، در نشست توجیهی نمایشگاه فیتور اسپانیا نسبت به تحویل دادن مسؤولیت نمایشگاه‌ها و واگذاری آن به یک شرکت دیگر ابراز خوشحالی کرد، اما اظهارات تازه مدیر گردشگری و صنایع دستی این کانون نشان می‌دهد که فعالیت‌های نمایشگاهی در این مجموعه متوقف نشده و قرار است حضور ایران در سایر نمایشگاه‌ها خارج از دستور، برنامه‌ها و اولویت‌های معاونت گردشگری، پیگیری شود.

عبادرضا اسلامی ـ مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ـ به ایسنا گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دو ماه قبل طی نامه‌ای به امضای معاون گردشگری، مسؤولیت نمایشگاه‌های بیست‌گانه کشورهای هدف گردشگری را از کانون جهانگردی و اتومبیلرانی گرفت و به شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی واگذار کرد. این اتفاق نیمه سال رخ داد، درحالی‌که تاریخ تعدادی از این نمایشگاه‌ها گذشته بود، چندتایی مانده بود که مسؤولیت آن به یک شرکت دیگر واگذار شد.

او درباره نمایشگاه گردشگری اسپانیا که مسؤولیت آن به شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی واگذار شده بود اما همزمان کانون جهانگردی و اتومبیلرانی نیز امور آن را پیگیری می‌کرد، توضیح داد: دو جلسه درباره نمایشگاه فیتور اسپانیا برگزار شد تا سرانجام با صلاحدید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام شد مسؤولیت غرفه ایران در این نمایشگاه استثنائا با کانون جهانگردی و اتومبیلرانی باشد اما پس از آن، غرفه ایران در سایر نمایشگاه‌های گردشگری کشورهای هدف مد نظر وزارتخانه را شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی برگزار کند.

اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا کانون، فعالیت‌های نمایشگاهی را متوقف می‌کند و به سایر ماموریت‌های خود می‌پردازد؟ اظهار کرد: فعالیت نمایشگاهی را متوقف نمی‌کنیم. نمایشگاه‌های دیگری را برای سال ۹۹ پیش‌بینی کرده‌ایم که جزو بازارهای هدف گردشگری ایران نبوده‌اند، از جمله نمایشگاه‌های گردشگری اشتوتگارت آلمان و ورشوی لهستان و یا نمایشگاه‌های صنایع دستی مونیخ آلمان و فلورانس ایتالیا.

او درباره این‌که کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با توجه به ماموریت‌های دیگری که دارد آیا درحال حاضر غیر از صدور گواهی‌نامه بین‌المللی و پلاک ترانزیت، نمایشگاه‌های گردشگری خارجی و رالی، فعالیت دیگری انجام می‌دهد؟ گفت: پنج شش طرح جدی در دستور کار قرار دارد که اصلی‌ترین آن‌ها متمرکز شدن روی بازفعالیت باشگاه مشتریان این کانون است که باید خدمات‌رسانی به آن‌ها را سامان‌دهی کنیم. این یک خلاء است که کانون سال‌هاست به آن نمی‌پردازد، کاری که تمام کلوپ‌های اتومبیلرانی و گردشگری سایر کشورها بیشتر به آن می‌پردازند.

وی توسعه فروش آنلاین صنایع دستی و ایجاد بازار ایرانی را نیز از اصلی‌ترین برنامه‌های کانون دانست و افزود: در راستای این ایده، فروشگاه صنایع دستی خیابان ویلا در تهران درحال آماده‌سازی است. برنامه کانون مبتنی بر این است که از تولید تا فروش صنایع دستی در خارج از کشور را پیگیری کند. مدل اجرایی این ایده آماده شده که به هیات مدیره کانون ارائه خواهد شد. این طرح از اصلی‌ترین برنامه‌های ما است.

مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، ۱۳۹۹ را سال رویدادهای گردشگری است، خواند و در تشریح آن گفت: پنج منطقه در کشور تعیین شده که بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان از آن جمله این مناطق است که رویدادهای گردشگری در آنجا برگزار می‌شود. هدف گسترش سفر، شناسایی مسیرهای گردشگری و جاذبه‌های کمتر شناخته شده و تزریق روحیه نشاط در جامعه است.

ترجمه و تبدیل گواهینامه‌های رانندگی ملی به گواهینامه رانندگی بین‌المللی، ارائه پلاک ترانزیت، صدور کارت‌های معرفی‌نامه بین‌المللی، دفترچه‌های کمپینگ و کارت بیمه به جهانگردان، ایجاد دفاتر اطلاع‌رسانی ایرانگردی در داخل و خارج از کشور، تاسیس باشگاه و عضوگیری در راستای اهداف کانون، ایجاد مراکز تفریحی، گردشگری، فرهنگی، هنری و ورزشی، تدوین و اجرای برنامه‌های آموزشی، پژوهشی، تاسیس مراکز آموزش‌های علمی و کاربردی و پژوهشی در راستای تحقق اهداف صنعت توریسم، گسترش زیر ساخت‌ها وخدمات جانبی گردشگری و جهانگردی از طریق ایجاد مراکز اقامتی در شهرها، اردوگاه (کمپینگ)، استراحت‌گاهای بین‌راهی، ایجاد هماهنگی، برگزاری همایش، سمینار و جلسات مشاوره با هدف کسب تجارب لازم به‌منظور پویایی هر چه بیشتر در صنعت توریسم، تهیه، تدوین و انتشار مجلات، کتب، راهنماهای جهانگردی و گردشگری به زبان‌های مختلف، تهیه و توزیع نقشه جغرافیا، فیلم و نقشه راه‌های کشورها، تسهیل در تردد جهانگردان و ارائه خدمات مشاوره و کمک‌های قضایی برای جهانگردانی که در داخل کشور دچار حادثه اتومبیل می‌شوند، بخشی از وظایف کانون جهانگردی و اتومبیلرانی است.

همچنین مطالعه کنید:

ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا از ایران تا انتهای سال

به گزارش کسب و کار نیوز، امین ترفع، در دومین همایش ملی ترانزیت با عنوان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.