صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / مرخصی اجباری نیروهای استارت‌آپ‌ها با قطعی اینترنت
مرخصی اجباری نیروهای استارت‌آپ‌ها با قطعی اینترنت

بنیان‌گذار استارت‌آپ‌ «ترابرنت» مطرح کرد

مرخصی اجباری نیروهای استارت‌آپ‌ها با قطعی اینترنت

کسب و کار نیوز، بنیان‌گذار و مدیرعامل «ترابرنت» در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «استارت‌آپ‌ «ترابرنت» طی 8 روز قطعی اینترنت چه خسارت هایی دیده است؟» گفت: ما دو استارت‌آپ داریم که خسارت قطع اینترنت برای یکی از استارت‌آپ‌ها به دو صورت بود. به این صورت که فروش ازدست‌رفته داشتیم و هم بحث پرداخت حقوق نیروها.

به گزارش کسب و کار نیوز، کیوان جعفری افزود: «نیروها در شرکت بلاتکلیف هستند و کاری ندارند و مجبور شدیم در برخی از زمان‌ها تعطیلی اجباری داشته باشیم. عملا خیلی از مسائل کسب‌وکارهای پلتفرمی داخلی نیست؛ از این لحاظ که سرویس‌گیرندگان و تکنولوژی‌ها و سرویس‌ها در خارج هستند و هنوز تیم‌های دیگر در داخل نتوانسته‌اند آنها را ابداع کنند و این مساله قطعا آسیب می‌زند. یک‌سری از زیرساخت‌های بین‌الملل در کامینوکیشن‌های ما به این صورت بود که کارهای‌مان را روی ارتباطات بین بچه‌های اتوماسیون داخلی طراحی کرده بودیم که زمانی که اینترنت قطع شد، کل دسترسی‌های ما به اطلاعات و یک‌سری از برنامه‌های ما از بین رفت. در استارت‌آپ «ترابرنت» وقتی بنزین گران شد، یک‌سری شرکت‌ها فروش‌شان را متوقف کردند و عملا سفارش حمل در این شرکت‌ها متوقف شد تا بازار از دو منظر به ثبات برسد؛ یکی اینکه قیمت‌ها دربیاید و یکی از منظر اینکه امنیت ایجاد شود. این شرکت‌ها می‌ترسیدند کالاهای‌شان را به خیابان‌ها و جاده‌ها بفرستند و از نظر امنیت مالی‌شان آسیب ببیند. آنجا هم از یک منظر کارکرد نیروها را داشتیم که بیکار شده بودند و بحث فروش ازدست‌رفته. خسارت‌های توقف فروش در هر کدام از این استارت‌آپ‌ها را حداقل ۵۰ میلیون تومان برآورد می‌کنیم که در هر دو استارت‌آپ به ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسد.» او در پاسخ به سوال «کسب و کار» مبنی بر اینکه «آیا طی روزهایی که با قطعی اینترنت مواجه بوده اند توانسته اند از اینترنت ملی استفاده کنند؟» گفت: «اگر زیرساخت اینترنت ملی درست پیاده‌سازی شود برای روزها و سرویس‌های خاص باید جوابگو باشد؛ مثل کشورهایی مانند چین، روسیه و کره که اینترنت ملی محقق شده است. به‌طور مثال در کره خیلی از پلتفرم‌های بومی قوت گرفته‌اند. در چین شرکت «تنست» و «بایدو» را داریم؛ اما ما عملا برندهای قوی در این مدت در ایران نداشتیم چون حکومت و دولت ما حمایت لازم را از تیم‌های استارت‌آپی و شرکت‌های بخش خصوصی نکرده است. تیم‌ها هنوز نوپا هستند و قوی نیستند و نمی‌توانند زیرساخت موردنیاز یک کشور و ۸۰ میلیون نفر جمعیت ایران را پاسخگو باشند. اگر دولت حمایت کرده بود و استارت‌آپ‌هایی مانند ما، قوی شده بودند نیازی به خارج نداشتیم. خیلی هم خوب بود و وابستگی خود را قطع می‌کردیم؛ اما در حال حاضر که همه ما اول راهیم، نیاز داریم که سرویس‌های خارجی در کنار سرویس‌های داخلی باشند و باید مزیت رقابتی سرویس‌های داخلی را طوری طراحی کنیم که برای مردم توجیه داشته باشد که از سرویس‌های داخلی استفاده کنند نه اینکه با جبر و اجبار این کار را انجام دهند. ما نیروها و دوستانی در خارج از کشور داریم که کارهای ما را انجام می‌دهند؛ ولی در این مدت به‌طور کل دسترسی ما به این نیروها قطع شد و نمی‌توانستیم به آنها وصل شویم. مثلا در نرم‌افزار «بله» زیرساخت آن برای ارسال یک اسکرین‌شات، دو دایکیومنت و ویس و… اصلا آماده پذیرای همین ۴ میلیون مشترکی که ادعا می‌کند، نبود. همچنین تماس صوتی نداشت و ما نهایتا می‌توانستیم ویس ارسال کنیم.»

همچنین مطالعه کنید:

تجارت الکترونیکی در بازارهای سنتی افزایش یافت/ادامه رشد شتابان تجارت الکترونیکی

شایلی قرائی به گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا)، «امین کلاهدوزان» در نخستین جلسه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.