به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، «چاینا بیزینس» در گزارشی تحقیقی که روز یکشنبه منتشر کرد آورده است در بررسی هایش به این نتیجه رسیده که کاروانی از کانتینرهای خالی با قطارهایی از ایستگاه های راه آهن چین به سمت اروپا رفته اند.
این گزارش از ذکر همه جزییات خودداری کرده اما تصریح کرده است در یکی از این موارد متوجه شده از میان ۴۱ کانتینر ارسالی به اروپا فقط یکی از آنها حامل کالا بوده است.
این اقدام از سوی شرکت های چینی پس از آن صورت می گیرد که چین برنامه راه ابریشم نوین را از سال ۲۰۱۳ میلادی راه اندازی کرد که قاره های اروپا، آسیا و آفریقا را به یکدیگر مرتبط می سازد.
بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته به شرکت های چینی که در حوزه راه ابریشم فعالیت کنند یارانه ها و مزیت های تجاری از سوی دولت مرکزی تعلق می گیرد.
نشریه خاطر نشان می کند شماری از این شرکت ها فقط برای اینکه بتوانند از مزایای دولتی برخوردار شده و یارانه دریافت کنند به شکل صوری اقدام به ارسال کانتینر به اروپا کرده اند.
بسیاری از دولت های محلی بخش های خدماتی خود را برای مشارکت در طرح راه ابریشم در چین راه اندازی کرده اند اما صادر کنندگان از ارسال کالا با کانتینر به شکل واقعی در بسیاری موارد خودداری کرده اند.
وزارت راه آهن چین به طور تلویحی بروز مشکلی از این دست را مورد تایید قرار داده اما افزوده که از سال ۲۰۱۸ میلادی برای پایان دادن به این مشکل تلاش کرده و اکنون احتمالا فقط نزدیک به ۱۰ درصد از کل محموله های کانتینری خالی ارسال می شود.
وزارت دارایی چین در سال ۲۰۱۸ میلادی اعلام کرد تا ۵۰ درصد یارانه به صادر کنندگان کالا به اروپا می دهد اما در سال ۲۰۱۹ میلادی آن را به ۴۰ درصد کاهش داده و برای سال ۲۰۲۰ میلادی ۳۰ درصد در نظر گرفته است و تا سال ۲۰۲۲ میلادی این یارانه ها کلا قطع خواهد شد.
اولین قطار باربری خدماتی راه ابریشم بین چین و اروپا سال ۲۰۱۱ میلادی حرکت کرد و اکنون نزدیک به ۶۰ شهر در سراسر چین با این قاره چنین همکاری دارند.