سرمقاله
بخشی از کلاهبرداریهایی که در حوزه نظام بانکداری الکترونیک اتفاق میافتد به واسطه اشتباهات خود مردم است. مردم نکات امنیتی و لازم در رابطه با فعالیتهای بانکداری الکترونیک و خرید و فروش اینترنتی را بلد نیستند و به راحتی در دام کلاهبرداران میافتند. در وهله اول وظیفه مردم است که یاد بگیرند و این کوتاهیها را جبران کنند. یعنی با ارتقای معلومات هم سطح دانش کافی از بانکداری الکترونیک و هم به طور کلیتر دانش لازم خود را از نحوه دریافت خدمات بانکی بالا ببرند. اما بانک مرکزی نیز به نوبه خود دو کار مشخص برای رفع این مشکلات را بر عهده دارد. بخش اول آموزش و فرهنگسازی است. در حال حاضر دانش مردم از بانکداری الکترونیک بسیار کم است. بانک مرکزی باید در تلویزیون، اینترنت و روزنامهها، اطلاعات لازم را دائما به مردم منتقل کند. بانک مرکزی لازم است به عنوان مدعی العموم با کسانی که در این حوزه جرمی مرتکب میشوند، برخورد کند و تا پیگیری قضایی ماجرای کلاهبرداران را دنبال کند.
کلاهبرداریها نه تنها خسارت مالی به مردم میزند، بلکه موجب بیاعتمادی مردم به خدمات بانکداری الکترونیک میشود. بانک مرکزی برای اعاده حیثیت از فضای بانکداری الکترونیک باید اقدامات لازم را انجام دهد. بنابراین همانطور که ذکر شده ارتقای دانش مردم در بانکداری الکترونیک و تجارت الکترونیک و خرید و فروشها هم بر عهده بانک مرکزی و هم وظیفه حاکمیت است.