صفحه اصلی / سرخط خبرها / رونق تولید با اصلاح نظام بانکی

امرا... امینی، کارشناس اقتصادی

رونق تولید با اصلاح نظام بانکی

سرمقاله

تولید مولفه ای است که می تواند رشد اقتصادی را تضمین کند. اگر در تولید داخلی توسعه و پیشرفت به مرز خودکفایی برسد در افزایش رشد اقتصادی هیچ شکی وجود نخواهد داشت؛ اما مشکلاتی که بر سر راه تحقق تولید وجود دارد اجازه این توسعه را نمی دهد. نظام بانکی یکی از همین مشکلاتی است که تولید با آن دست به گریبان است تولیدکننده ای که قصد دارد سرمایه خود را صرف تولید کند نرخ بازدهی این سرمایه بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است اما همین فرد وقتی پولش را در بانک می گذارد سود بیشتری می‌برد بنابراین صرفه با خواباندن پول و سرمایه در بانک هاست تا بخواهیم آن را برای تولید هزینه کنیم و پس از آن نیز تضمینی برای حمایت و راه یافتن به بازارهای داخلی و خارجی وجود نداشته باشد. به طور کلی نظام بانکی نباید مخل فعالیت های تولیدکنندگان داخلی باشد و باید نرخ سود به روشی تعیین شود تا به سود تولیدکننده ای باشد که سرمایه خود برای تولید صرف می کند نه افرادی که سرمایه های خود را در بانک ها برای دریافت سود بیشتر می خوابانند.
سرمایه گذاری روی تولید داخلی یکی از روش های منطقی و سریع برای رسیدن به رشد اقتصادی پایدار بوده و نقش بانک ها در این بین انکارناپذیر است. نظام بانکی باید بازوی حمایتی تولیدکننده باشد نه اینکه در مقابل تولیدکننده قرار بگیرد. نرخ سود بانکی در حال حاضر موجب شده تا سرمایه ها به بانک ها سرازیر شود این در حالی است که در تمام کشورهای توسعه یافته تمرکز سرمایه ها بر تولید داخلی و ملی است؛ تولیدی باکیفیت که بتواند روانه بازارهای صادراتی شود و سرمایه گذاری های انجام شده را با درآمدزایی و ارزآوری جبران کند.
تولید منجر به اشتغال می شود و با کاهش نرخ بیکاری مسیر توسعه اقتصادی هموارتر خواهد شد. برای اشتغال زایی باید تمام تمرکز روی تولید داخلی باشد و به تولیدکننده داخلی اجازه بازی در میدان رقابتی با حمایت های مناسب داده شود. اینکه واردات در حد و اندازه نامشخصی وجود دارد اجازه رقابت را از داخلی ها گرفته و بازارها را کالاهای وارداتی قبضه کرده اند. این آفت تولید است که امروز در کشور ما وجود دارد. برای کاهش واردات اگر برنامه ای دقیق و حساب شده نداشته باشیم تولید داخلی نه تنها پیشرفتی نخواهد داشت بلکه میدان را برای حضور بیشتر رقبای خارجی ترک خواهد کرد. نظام بانکی با پرداخت تسهیلات با بهره پایین و سرازیر کردن سرمایه به سمت تولید می تواند پشتوانه محکمی برای تولیدکنندگانی باشد که امروز هزاران مشکل موجب عقب ماندگی آنها از رقبای خارجی شده است. شعار رونق تولید شعار هوشمندانه ای است که برای سال ۹۸ انتخاب شده زیرا عملا دولت در پیشبرد این شعار هدف قرار داده شده و باید دید آیا دولت و نظام دولتی می تواند این شعار را تا پایان سال محقق کند یا خیر.

همچنین مطالعه کنید:

کشت ۶۵۰ هزار هکتار برنج در کشور/ پیش‌بینی افزایش تولید برنج در سال جاری

به گزارش کسب و کار نیوز ، سهراب سهرابی افزود: بیشترین میزان کشت برنج در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.