صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / ساخت و پرتاب ماهواره به بخش خصوصی واگذار می شود
ساخت و پرتاب ماهواره به بخش خصوصی واگذار می شود

ساخت و پرتاب ماهواره به بخش خصوصی واگذار می شود

رئیس سازمان فضایی ایران از صنعتی سازی زیرساختهای فضایی کشور توسط بخش خصوصی خبر داد و گفت: بخش خصوصی برای قراردادن ماهواره در مدار، فعال می شود و ما دیگر ماهواره را در زمین تحویل نمی گیریم.

به گزارش کسب و کار نیوز، مرتضی براری با بیان اینکه مطابق اهداف برنامه ۱۰ ساله دوم فضایی کشور ۴ پروژه کلان شامل ماهواره‌های سنجش از دور اپتیکی، راداری، مخابراتی و ایستگاه چند منظوره ماهواره‌ای به عنوان زیرساخت فناوری فضایی ایجاد خواهیم کرد، اظهار داشت: این هدف با تکیه بر توان داخل و ظرفیت بخش خصوصی محقق می‌شود. به این معنی که پروژه‌ها را از دانشگاه به سمت شرکتهای خصوصی سوق می‌دهیم.

وی با بیان اینکه تاکنون در این زمینه ۳ فراخوان صادر کرده‌ایم، گفت: شرکتهای خصوصی در حال ایجاد کنسرسیوم ساخت و تولید ماهواره‌ها هستند. به این ترتیب صنعت تولید ماهواره توسط بخش خصوصی شکل می‌گیرد. رئیس سازمان فضایی ایران اضافه کرد: هم اکنون صنعتی سازی زیرساختهای فضایی را توسط بخش خصوصی استارت زده‌ایم و برنامه مان این است که بخش خصوصی در عرصه فضایی ورود پیدا کند و برای قراردادن ماهواره در مدار فعال شود. به این معنی که بخش خصوصی باید کنسرسیوم تشکیل داده و هم ماهواره بسازد و هم ماهواره را با پرتابگر در مدار قرار دهد. معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه بخش خصوصی باید تبدیل به شرکتهای ارائه دهنده خدمات ماهواره‌ای از ابتدا تا انتها شود، گفت: به این ترتیب ما دیگر ماهواره را در زمین تحویل نمی‌گیریم و با اپراتور پرتاب، پرتابگر و ماهواره به صورت یکپارچه قرارداد می‌بندیم. براری ادامه داد: مطابق این برنامه ریزی، سازمان فضایی با بخش خصوصی قرارداد می‌بندد و این بخش با رعایت تمام ملاحظات، ماهواره را در مدار به ما تحویل داده و پروژه پایان می‌یابد.

وی گفت: در این زمینه فراخوان ماهواره‌های سنجش از دور اپتیکی و راداری را ابلاغ کرده‌ایم و تلاش ما این است کهانشالله بتوانیم در آینده نزدیک، فراخوان ماهواره‌های مخابراتی را نیز که هم اکنون در مرحله توسعه فناوری در پژوهشگاه فضایی ایران قرار دارد هم، ابلاغ کرده و از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم. این موضوع در حال بررسی است.

رئیس سازمان فضایی ایران ادامه داد: بهره برداری از ایستگاههای چند منظوره فضایی نیز آغاز شده و طرح‌های آن نهایی شده است. برخی مناقصات این پروژه نیز به صورت ماژولار در حال انجام است که همه این اقدامات در مسیر توسعه صنعتی است. وی گفت: امسال مناقصه و قرارداد بهره برداری از ایستگاههای چند منظوره فضایی را نهایی خواهیم کرد و این به معنی ورود شرکت‌های بزرگ فناوری در حوزه ساخت ماهواره است.

همچنین مطالعه کنید:

شماره ۳۰۷۵ روزنامه کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.