بهروزآقایی در گفتوگو با ایسنا- اظهار کرد: پس از افتتاح فاز اول تمام تمرکز ما روی ارائه تسهیلات و تخفیفات به صاحبان کالا و سرمایه برای ایجاد ترافیک دریایی در چابهار است و تا زمانی که معافیتهای لازم در چابهار صورت نگیرد هیچ بار و کالایی در ۵ سال آینده به بندر چابهار جذب نخواهد شد.
وی افزود: تمرکز ما بر روی ایجاد معافیتهایی است که از قبل تسری قوانین منطقه آزاد به بنادر شهیدبهشتی و شهیدکلانتری و یا ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در این دو بندر به وجود میآید.
به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان، ما بیشتر به دنبال جذب صاحب کالا وایجاد مزیت رقابتی در چابهار هستیم و برای سازمان بنادر فرقی ندارد که قوانین منطقه آزاد به بنادر ما تسری یابد یا دو بندر شهید بهشتی و کلانتری به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شوند.
وی با بیان اینکه هر دو پیشنهاد به مراجع قانونی برای کسب تکلیف ارائه شده، تصریح کرد: بندر چابهار زمانی درحالت عادلانه رقابت با بنادر دیگر قرار میگیرد که معافیتهای مناطق آزاد یا ویژه اقتصادی در آن اعمال شود چراکه هماکنون بندر چابهار از دور رقابت خارج است و صاحبان کالا مسیر چابهار را هرچند کوتاه و مطمئن برای ترانزیت، ترانشیپ، صادرات و واردات ترجیح نمیدهند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، لازمه ایجاد مزیت رقابتی در چابهار را همافزایی همه دستگاههای ترانزیتی دانست و گفت: سازمان بنادر با فراهم کردن زیرساخت و احداث بندری که قابلیت پهلوگیری بزرگترین کشتیهای دنیا را داشته باشد، وظیفه حاکمیتی خود را انجام داده و حالا نوبت به سایر سازمانهاست تا با به یاری بندر چابهار بیایند چراکه بیش از ۱۵ سازمان و ارگان عملاً در بازاریابی و جذب کالا در بندر چابهار نقش دارند.
انتهای پیام