محمد جوادی قاضیانی
نخستین نمایشگاه بینالمللی کار ایران جابکس از ۵ تا ۸ اردیبهشت ماه امسال با حضور شرکتهای داخلی، خارجی و استارتآپها در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار شد.
به گزارش کسب و کار نیوز، این نمایشگاه با استقبال خوبی همانند دیگر نمایشگاههایی که استارتآپها در آن حضور دارند، مواجه نشده بود که با توجه به اینکه دوره اول آن بوده، امری طبیعی است. البته اطلاعرسانی هم درباره این نمایشگاه آنطور که باید صورت نگرفته بود و مخصوصا در سالن ۴۰ نمایشگاه که بیشتر استارتآپها در آن حضور داشتند استقبال خوبی صورت نگرفته بود. لازم به ذکر است ایرانجابکس نخستین و معتبرترین رویداد تخصصی در حوزه اشتغال، کاریابی، مدیریت منابع انسانی و ارتقای برند کارفرمایی در کشور است. برگزارکننده این نمایشگاه مرکز کار ایران با مشارکت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بودند که بخشی هم به استارتآپها (اغلب شرکتهای مشاورهای) اختصاص داده بودند که بیشتر آنها در بحث تیمسازی، شبکهسازی و آموزش فعالیت میکردند و تعداد اندکی از استارتآپهای غیرمشاورهای و فروشگاههای آنلاین در سالن ۴۰ حضور داشتند.
عدم ادراک از مشاغل آینده
علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آخرین روز برگزاری این نمایشگاه ضمن حضور در ایرانجابکس از بسیاری از غرفهها بازدید کرد و به طور کلی از سطح برگزاری نمایشگاه راضی بود و برگزاری نمایشگاههای اینچنینی را نیاز جامعه خواند. ربیعی گفت: مشکلات کلی که در کشور داریم عدم ادراک از مشاغل آینده و حتی تعریف ماهیت شغل است. به عبارت دیگر، حتی تفاوت بین شغل و استخدام نیز به درستی مشخص نیست و این دو را با هم یکی میدانیم. وی افزود: عدم تفاهم بین کارجو و کارفرما که اولی نیروی کار و به دنبال کار و دومی به دنبال نیروی کار است مسالهای است که وجود دارد و این نمایشگاه میتواند مسائل اینچنینی را حل کند. این نمایشگاه اهداف چندگانهای را دنبال میکند و ما تمایل داریم که چنین نمایشگاههایی را در نقاط دیگر تهران هم برگزار کنیم.
تسهیل حرکت استارتآپها
عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به «کسبوکار» درباره حضور استارتآپها در این نمایشگاه و کمک آنها به اشتغالزایی گفت: ما فرایند فعالیتهای استارتآپها و رشد و حرکت آنها را هم سطح ملی و هم سطح رستهای تسهیل کردهایم. حضور استارتآپها در ایرانجابکس میتواند نگاه کسانی که جویای کار هستند را به سمت کارآفرینی و اینکه خودشان ایده بگیرند و به عنوان کارآفرین ورود کنند، جلب کند. بدیهی است که وقتی کار استارتآپها رونق بگیرد میتوانند نیرو هم جذب و به اشتغالزایی کمک کنند. یکی از این مدلها که برای استارتآپها دنبال میشود برنامههای تیمسازی است که ما در این نمایشگاه آن را داشتهایم و برنامههای دیگری هم داریم که میتوانند به استارتآپها کمک کنند تا بتوانند در اشتغالزایی موثر باشند.
حضور پررنگ موسسات کاریابی داخلی و بینالمللی
کاریابیها حضور فعال و پررنگی را در نخستین دوره ایرانجابکس داشتند و خیلی از آنها از برگزاری این نمایشگاه راضی به نظر میآمدند و فعالتر از بقیه غرفهها به نظر میرسیدند. کاریابیهایی که با برنامههای تنظیمشده و از قبل تعیینشده با فرمهای آماده به دنبال ارائه خدمات خود به بازدیدکنندگان بودند که با توجه به شلوغ بودن غرفههایشان میتوان نتیجه گرفت توانسته بودند توجه افراد جویای کار را جلب کنند.
کاریابیهای بینالمللی و جلبتوجه ربیعی
کاریابیهای بینالمللی هم در نمایشگاه حاضر بودند که برخی از آنها با ارائه خدمات خود به وزیر کار توانستند نظر ایشان را جلب کنند و ایدههایشان برای وی جذاب به نظر آمد که به نظر میرسد تصمیماتی در این حوزه گرفته شود. البته بعضی از کاریابیهای بینالمللی آمارهای ۶۰۰-۵۰۰ نفر در سال را اعلام میکردند که به نظر غیرواقعی میآمد.
ناکامی حضور استارتآپها در ایرانجابکس
در دوره اول ایرانجابکس توجه ویژهای به استارتآپها نشده بود و سالنی که آنها در آن حضور داشتند خلوتتر از بقیه سالنها به نظر میآمد که البته استارتآپهای قوی هم حضور نداشتند و تعداد انگشتشماری حاضر بودند که اغلب آنها هم همانطور که در ابتدای گزارش به آن اشاره شد شرکتهای مشاورهای و آموزشی بودند. برخی از استارتآپها از نمایشگاه راضی بودند و برخی هم آن را کمرونق میدانستند و تعدادی از آنها هم غرفههای خود را رها کرده بودند.
امیدوارم که بیش از پیش از استارتاپها حمایت بشه و مشکلات و چالشهای پیش روشون برداشته شه. استارتاپها میتونن خیلی از مشکلات رو حل کنند. هم مشکلات کار مردم رو، هم مشکلاتی که در زندگی مردم رواله.