سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سرخط خبرها / زین پس انگور جهانی بخورید
زین پس انگور جهانی بخورید

زین پس انگور جهانی بخورید

پیرو توافقات محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی و گرادسیانر واسیلوا مدیرکل فائو در زمینه گسترش شناسایی جهانی پیشینه تاریخی و تنوع زیستی کشاورزی در کشورمان و تکمیل پرونده‌های مربوطه، نظام تولید انگور در ملایر به عنوان پنجاه و سومین میراث مهم کشاورزی جهان به ثبت رسید.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، بنابر اعلام فائو این دستاورد مهم با پذیرش مدارک، مستندات و دفاعیه‌های ارائه شده در اجلاس گروه مشاوران علمی دبیرخانه میراث‌های مهم کشاورزی جهانی از تاریخ هفتم تا دهم آذرماه‌جاری در مقر سازمان فائو در شهر رم حاصل آمد.

این ثبت که با پایلوت دره‌جوزان شهرستان ملایر صورت گرفت، نشانه‌ای از پیوند عمیق مردم منطقه با اصول بهره‌برداری پایدار از منابع آب و خاک در گذر تاریخ است.

لزوم تداوم برندسازی از داشته‌ها و توانمندی‌های استان

استاندار همدان به مناسبت ثبت جهانی انگور ملایر در پیامی اعلام کرد: ثبت جهانی نظام تولید انگور در ملایر به عنوان پنجاه و سومین میراث مهم کشاورزی جهان تأکیدی دیگر بر شایستگی‌ها، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بی‌نظیر استان همدان است.

سیدسعید شاهرخی افزود: این موفقیت مهم و افتخاری که برای استان به نام ملایر کسب شد را به مردم شریف استان و مردم شهرستان ملایر، به ویژه کشاورزان سختکوش این شهرستان تبریک می‌گویم و از پیگیری و همکاری خوب وزیر جهادکشاورزی، سازمان جهادکشاورزی استان و نمایندگان شهرستان که نقش ویژه‌ای در این ثبت جهانی داشتند، قدردانی می‌کنم.

وی تصریح کرد: مصمم هستیم با تأکید بر نقش ویژه مردم و همدلی و وحدت در استان، تداوم برندسازی از داشته‌ها و توانمندی‌های استان را در مسیر توسعه با صیانت از دسترنج تولیدکنندگان داخلی ادامه دهیم تا روز به روز شاهد موفقیت‌های بیشتر استان در حوزه‌های مختلف باشیم.

تولید سالانه ۲۵۰هزار تن انگور در ملایر

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملایر نیز به خبرنگار ایسنا گفت: ثبت میراث‌های کشاورزی مهم جهانی ابتکار عمل سازمان فائو است و هدف از این ابتکار عمل، شناسایی، معرفی و حفاظت از میراث کشاورزی جهانی است.

علی مروت‌امیری در این رابطه افزود: هر پرونده که درخواست ثبت در این نظام را دارد، باید معیار نقش آن در امنیت غذایی و معیشت خانوارهای روستایی، تنوع زیستی کشاورزی، دانش محلی و بومی و سنتی، فرهنگ و نظام‌های ارزشی و سازمان‌های اجتماعی و چشم‌اندازهای طبیعی و گردشگری کشاورزی مشخص باشد و کشور درخواست‌کننده باید یک برنامه عمل جامع برای حفاظت و صیانت و توسعه آن به فائو را ارائه دهد .

وی اظهار کرد: ایران به لحاظ برخورداری از تاریخ و تمدن ریشه‌ای در بخش کشاورزی و تنوع زیستی منحصربفرد، ظرفیت‌های مهمی از بعد میراث جهانی کشاورزی دارد که در تفاهمات وزیر جهادکشاورزی با مدیرکل فائو به این ابعاد توجه شده است و پس از ثبت کشاورزی مبتنی بر قنات، انگور ملایر در روز گذشته به عنوان پنجاه و سومین میراث مهم کشاورزی جهان ثبت شد.

مروت‌امیری با اشاره به اینکه تولید سالانه شهرستان در بحث انگور ۲۵۰ هزار تُن انگور است، ادامه داد: میانگین تولید شهرستان در هر هکتار ۲۲ تن است اما باغدار نمونه ما چون “محمد غفاری” در روستای افسریه ملایر توانست با اجرای طرح داربستی کردن باغ و رعایت اصول باغداری به تولید ۱۱۰ تن در هر هکتار دست یابد و در سطح کشور به عنوان باغدار نمونه معرفی شود.

مدیر جهادکشاورزی ملایر با بیان اینکه ملایر قابلیت تولید انگور فراوان با کیفیت مرغوب و جهانی را دارد، تصریح کرد: باید با افزایش کیفیت و کار اصولی و آموزش کشاورزان و فرهنگسازی در این زمینه میزان تولید انگور در باغات را به ۲ برابر میانگین کشوری برسانیم.

وی با اشاره به اینکه تحقق این امر سسب اشتغالزایی، افزایش صاردات، رونق چرخه تولید و کارخانه‌های کشمش پاک کنی و … می‌شود، اظهارکرد: از ۲۵۰هزار تن تولید سالانه انگور در سطح این شهرستان ۹ درصد سهم تازه‌خوری، ۳ درصد تبدیل به سرکه و آبغوره و سایر فرآورده‌های فرعی و ۸ درصد نیز برای تولید شیره انگور مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه ۶ درصد انگور تولیدی صرف تولید سایه خشک و ۷۴ درصد نیز تبدیل به کشمش می‌شود، خاطرنشان کرد: جهادکشاورزی ملایر برای کیفی کردن تولید باغات شهرستان چند طرح راهبردی به وزارت جهادکشاورزی پیشنها داده است که درحال پیگیری و جذب اعتبار در این زمینه هستیم.

مروت‌امیری به طرح قطره‌ای کردن باغات ملایر طی یک برنامه ۴ ساله اشاره کرد و گفت: در این طرح مقرر شد ۱۰ هزار هکتار از باغات ملایر به صورت قطره‌ای آبیاری شود که سهم امسال ملایر ۳ هزار و ۲۰۰هکتار بوده است.

وی با اشاره به اینکه در این زمینه در یک طرح ۵ ساله ۵ هزار هکتار از باغات ملایر داربستی شوند، ادامه داد: برای هر هکتار داربستی کردن باغات ۳۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است که نیمی از آن توسط دولت به صورت یارانه پرداخت می‌شود و مابقی آورده خود کشاوزان خواهد بود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملایر با تأکید بر اینکه اجرای این طرح منوط به تأمین اعتبار و استقبال کشاورزان و باغداران است، گفت: تاکنون ۱۰۰ هکتار از باغات ملایر داربستی شده اند و معمولاً باغات جدید ما همگی داربستی احداث می‌شوند چرا که با داربستی کردن باغ مسائل بهداشتی و موارد مبارزه با آفات رعایت می‌شود.

وی اظهارامیدواری کرد: با اعلام رسمی این ثبت جهانی زمینه توسعه و رشد روزافزون در حوزه تولید و کشت انگور، ایجاد صنایع و کارخانجات فرآوری، تحول و پیشرفت در تولید محصولات جانبی و از همه مهمتر برندسازی و صادرات انگور ملایر به سراسر دنیا رقم بخود که به طور قطع زمینه‌ساز جذب گردشگر و اشتغالزایی است.

همچنین مطالعه کنید:

انجام ۲۷ هزار پرواز نوروزی توسط شرکت‌های هوایی

به گزارش کسب و کار نیوز ، بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.