چهارشنبه , ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / «کتاب به جای گل»؛ پویشی که به ثمر نشست
«کتاب به جای گل»؛ پویشی که به ثمر نشست

«کتاب به جای گل»؛ پویشی که به ثمر نشست

«کتاب به جای گل» پویشی بود که به یاد مرحوم «محمدرضا رستمی» فعال رسانه ای در سطح کشور اندازی شده بود و امروز پس از 2 سال به پویایی رسید و ثمره اش جمع اوری 12 هزار جلد کتاب بود که به کتابخانه شهر اسدآباد هدیه شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، کتاب‌ها و کلمات، دغدغه روزنامه ‌نگاری بود که دلش می‌خواست جهان جای بهتری باشد. او دغدغه دانستن و دانایی داشت؛ جوان بود، اما اندیشه ای پخته و قلم نافذی داشت، شاید این خوی و خصلت را از سید شهر و دیارمان به ارث برده باشد، سیدجمال الدین اسدآبادی را می گویم؛ او هم تشنه دانستن و آگاهی مردم زمانه بود.
محمدرضا رستمی ریشه در شهر کوچک اسدآباد داشت، اما آوازه قلم فرسایی اش در همه جا پیچیده بود و بیشتر اهالی رسانه و هنر کشور او را می شناختند؛ افسوس که عمرش کوتاه بود و دفتر زندگی اش به ۴۰ نرسیده بسته شد.
او ۲ سال پیش در یکی از همین روزهای سرد پاییز به دلیل عارضه مغذی برای همیشه از بین ما رفت؛ اما اهالی فرهنگ نگذاشتند دغدغه ها و آرزوهایش بمیرند.
فرهنگ دوستان و هنرمندان پویشی به راه انداختند به نام «کتاب به جای گل» و قرار شد همه کتاب بیاورند تا کتابخانه‌ ای شود برای مردم و کودکان زادگاه محمدرضا، تا پا روی شانه کتاب‌ها بگذارند و قد بکشند تا آرزوی وی اندکی رنگ واقعیت بگیرد.
خیلی ها به این پویش پیوستند، شخصیت های برجسته فرهنگی، سیاسی، دانشگاهیان و فرهنگیان؛ خلاصه هرکسی که کتاب را دوست داشت و دوستدار دانایی بود، هرآنچه می توانست کتاب آورد.
این پویش ذره ذره قد کشید و امروز شنبه سوم آذر در یک روز پاییزی دیگر، «کتاب به جای گل» به ثمر نشست.
شمار این کتاب ها به اضافه کتاب های گوناگونی که در کتابخانه محمدرضا وجود دارد، اکنون به عدد ۱۲ هزار جلد رسیده است و در آیین با شکوهی به کتابخانه مرکزی شهر اسدآباد هدیه شد تا هزاران نفر در دانایی فرزندان آینده ساز ایران سهم داشته باشند.
در این آیین عده زیادی از مسئولان و روسای اداره ها و هنرمندان و نویسندگان همشهری محمدرضا حضور داشتند و از اینکار نیک و پسندیده خوشحال شدند؛ به ویژه فرماندار اسدآباد که از این ابتکار و نوآوری خانوداده رستمی به وجد آمده بود و حمایت از این نوع پویش های فرهنگی را حرکتی ارزشمند دانست و آرزو کرد اینگونه برنامه ها در همه جا و بین همه مردم رشد کند و شاخ و برگ فراوان بدهد؛ آرزوی او همگان را آرزومند کرد.
کریم حمیدوند نام این روزنامه نگار و شخصیت نمونه فرهنگی را به خوبی و نیکی برد و گفت: محمدرضا رستمی برای همدردی و حل و فصل مشکلات مردم بسیار قلم زد و نوشت و نوشته هایش به یادگار مانده است و برای همیشه از او به نیکی یاد می کنیم.
شاید مخلص کلام فرماندار اسدآباد همین بیت از حافظ شیرازی باشد که فرمود:
نام نیکو گر بماند از آدمی به کز او ماند سرای زرنگار
اگرچه طرح اهدای کتاب سالهاست که اجرا می شود و افراد زیادی هم مشتاقانه دوستان مهربان و بی زبانشان را به کتابخانه هدیه داده اند، اما رئیس کتابخانه های عمومی اسدآباد اعتراف می کند که تاکنون چنین هدیه گرانبهایی را از کسی نگرفته و اهدای ۱۲ هزا جلد کتاب تاکنون بی سابقه بوده است.
مهدی مرادیان تمجید امروز همه کتابداران را در کتابخانه شهید رجایی بسیج کرده تا کتابهای اهدایی را دسته بندی کرده و لابلای ۲۱ هزار جلد کتاب موجود در قفسه های کتابخانه جا گیر کنند.
این کتابها همگی با مُهر «کتاب به جای گل» تزئین شده اند تا یادآور این پویش باشد و دیگران هم آنرا ادامه بدهند.
شاید این هدیه بی نظیر با هیچ کاری قابل جبران نباشد اما مسئولان شهر اسدآباد به پاس این نیکوکاری یکی از سالنهای مطالعه کتابخانه شهید رجایی را به نام مرحوم محمدرضا رستمی نامگذاری کردند.
ما نیز مطمئن هستیم روح محمدرضا هم در این جمع حاضر است و از به ثمر نشستن آرزوهایش لبخند می زند.
گزارش از: زهرا زارعی
۷۵۲۷/۲۰۹۰

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.