صفحه اصلی / استان ها / کردستان / افزایش دو برابری صادرات درصورت توسعه مرزهای باشماق و سیرانبند
افزایش دو برابری صادرات درصورت توسعه مرزهای باشماق و سیرانبند

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی سنندج:

افزایش دو برابری صادرات درصورت توسعه مرزهای باشماق و سیرانبند

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی سنندج گفت: اگر از سوی متولیان اقتصادی کشور همتی برای توسعه مرزهای باشماق و سیرانبد شود تعهد می‌دهیم میزان صادرات کشور دوبرابر افزایش یابد.

بازارچه مرزی سیرانبند

به گزارش کسب و کار نیوز، کمال حسینی امروز(۲۴ آبان ماه) در آیین روز ملی صادرات با اشاره به مشکلات پیش روی صادرات اظهار کرد: صادرات بخش خصوصی با چالش‌های متعدد مواجه شده است و این مشکلات رمق فعالیت اقتصادی را از تجار گرفته است و بیم آن می‌رود انگیزه خود را برای ادامه کار از دست بدهند.

وی افزود: علی رغم رشد ۳۰ تا ۴۰درصدی صادرات سال ۹۷ و با وجود تفاضل قابل توجه قیمت ریال و دیگر ارزهای جهانی، انتظار می رفت جهش قابل ملاحظه‌ای برای جبران تولیدات صادرات محور در استان داشته باشیم که این مهم با توجه به بخش نامه ها و دستور عمل های مغایر با واقعیت موجود تحقق نیافت.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی سنندج با ابراز این عقیده که سیاست پیمان سپاری ارزی کارشناسی نشده است تصریح کرد: پیمان سپاری ارزی مخالف با روح واقعی تولید و صادرات است و اجرای آن پیامدهای منفی برای صادرکنندگان داشته که ادامه آن باعث کاهش صادرات می‌شود.

وی عنوان کرد: در ابتدا قرار بود پیمان سپاری ارزی برای صادرات واحدهای پتروشیمی، نفتی، فولادی و برخی فلزات اجرا شود چرا که عمده فعالان این بخش دولتی هستند و خوراک آن ها از ارز ۴۲۰۰ تومانی تهیه می‌شد.

حسینی ادامه داد: بست دادن این سیاست به همه صنایع باعث ضرر تولیدکنندگان می‌شود و در این میان واحدهای تولیدی کوچک استان کردستان آسیب زیادی می‌بینند.

وی با بیان این‌که قرار بود کشور عراق از طرح پیمان سپاری ارزی معاف شود خاطرنشان کرد: سال‌های سال است مبادلات میان دو کشور دوست، ایران و عراق با ریال صورت گرفته است و حالا چگونه انتظار دارید در فضای سنتی و بدون سیستم بانکی تجار و بازرگانان ارز خارجی را وارد سامانه نیما کنند.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی سنندج گفت: صادرکنندگان برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده با مشکلات فراوان روبه‌رو و با تاخیر بازپرداخت ارزش افزوده مواجه هستند.

وی با اشاره به محدودیت های سلیقه بر روی کالاهای ایرانی از سوی کشور عراق اظهار کرد: محدویت‌هایی از سوی طرف عراقی برای محصولاتمان به خصوص محصولات کشاورزی گذاشته شده است و مقرر شده تعرفه هایی برای جلوگیری از صادرات کالاهای ایرانی و به نوعی حمایت از رقیبان تجاری ما در عراق(ترکیه) گذاشته شود.

حسینی افزود: اقتصاد مرزنشینان از اهمیت بسیاری برخوردار است و امید برای شروع مجدد فعالیت بازارهای مرزی با اعمال ممنوعیت برای هزارو۳۳۹ قلم کالا از بین رفت و امیدواریم با پیگیری مسئولان شروع فعالیت بازارهای مرزی با ۱۵۰قلم کالا تسریع شود.

وی با بیان اهمیت توسعه مرز باشماق و سیرانبند برای اقتصاد کشور تصریح کرد: سازو کارها و کارهای کارشناسی برای این دو مرز انجام شده است و اگر از سوی متولیان اقتصادی کشور همتی شود تعهد می‌دهیم میزان صادرات کشور دوبرابر افزایش یابد.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی سنندج درخصوص کندی مبادلات و ضرر تجار در مرز باشماق به علت مشکلات زیرساختی عنوان کرد: مرز بین المللی باشماق در ۳۰هکتار زمین ساخته شده است که برای ۷میلیارد دلار مبادلات سالانه فضای بسیار کمی دارد.

وی در پایان یادآور شد: پیگیری جدی مناطق آزاد تجاری بانه و مریوان از سوی مسئولان به عنوان مشوق اقتصادی برای مناطق مرزی را خواستار هستیم و امیدواریم بستر مناسبی برای سرمایه گذاری فراهم شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مرغ‌

تست اعتیاد مرغ‌های کردستان منفی اعلام شد

به گزارش کسب وکار نیوز به نقل از ایسنا, مجتبی ورمقانی با تکذیب خبر خوراندن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.