سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / بلاتکلیفی متقاضیان دریافت ویزا و ارز دولتی اربعین
بلاتکلیفی متقاضیان  دریافت  ویزا   و  ارز  دولتی   اربعین

مشكلات و اختلالات سامانه سماح و پيام‌رسان «بله» براي زائران كربلا ادامه دارد

بلاتکلیفی متقاضیان دریافت ویزا و ارز دولتی اربعین

براساس اعلام سازمان حج و زيارت، تمامي زائران اربعين حسيني براي اعزام به عتبات عالیات بايد در سامانه رسمي سماح نام‌نويسي كنند.

 شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این سامانه رسمی در آدرس https: //samah. haj. ir قابل دسترسی است و مرجع رسمی دریافت ویزای عراق برای شرکت در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی است. سامانه سماح و پیام‌رسان «بله» برای ثبت‌نام و دریافت ارز دولتی انتخاب شده‌اند و این در حالی است که از ابتدای آغاز روند ثبت‌نام تا به امروز این سامانه و پیام‌رسان مدام اختلال داشته‌اند و برای متقاضیان زیارت، مشکلات زیادی را به وجود آورده‌اند. مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت گفت: اختلال ایجادشده در سامانه سماح مربوط به ثبت‌احوال است. مرتضی آقایی درباره اختلال سامانه سماح و مشکلاتی که امروز متقاضیان ثبت‌نام اربعین با آن مواجه شدند، اظهار کرد: اختلال ایجادشده مربوط به سامانه ثبت‌احوال بوده است. مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت گفت: هم‌اکنون این اختلال برطرف شده و متقاضیان می‌توانند در سامانه سماح نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند. گفتنی است با وجود گفته‌های مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت، این اختلال هنوز ادامه دارد و تعداد زیادی از متقاضیان سفر اربعین برای ثبت‌نام خود در این سامانه همچنان با مشکل مواجه هستند و بسیاری از افراد نیز در عراق برای دریافت ارز و دینار خود با مشکل مواجه‌اند.
براساس گزارش‌های منتشرشده همچنان که زائران از بی‌نظمی و صف‌ طولانی دریافت دینار در شعب بانک ملی در عراق خبر می‌دهند، اختلالاتی در ثبت‌نام دریافت ارز در پیام‌رسان «بله» نیز دیده می‌شود که مدیر این پیام‌رسان تاخیر پاسخ استعلام‌ها از سامانه سماح را علت کندی اعلام کرد. به گزارش فارس، طبق اعلام قبلی، قرار بود زائران اربعین حسینی ارز ویژه‌ این مراسم را از طریق «پیام‌رسان مالی بله» متعلق به بانک ملی خریداری کنند. این ارز (دینار) ازسوی بانک ملی و با همکاری بانک مرکزی تامین شده است.
برای این ‌کار، متقاضیان باید پس از نصب اپلیکیشن «بله»، به بازو (ربات) «دریافت ارز اربعین» بروند و مشخصات و مدارک خود را ارسال و معادل ریالی ارز درخواستی را پرداخت کنند؛ سپس رسید تصویری و شناسه‌ ۱۰ رقمی دریافت‌کرده را به همراه مدارک به کارگزاری‌های بانک ملی در عراق ارائه کنند تا دینار خریداری‌شده‌ خود را دریافت کنند؛ اما در عمل فرایندها به همین سادگی انجام نشد و کمی بعد تصاویر و گلایه‌های زائران از ناهماهنگی، بی‌نظمی و صف‌های طولانی دریافت ارز از باجه‌های توزیع ارز در مرز و در کشور عراق در فضای مجازی منتشر شد.
پس از انتشار این اخبار، محمدرضا حسین‌زاده، مدیرعامل بانک ملی در واکنش به این ناهماهنگی، عدم همکاری بانک مرکزی عراق برای افزایش ساعات فعالیت و تعداد شعب توزیع دینار را دلیل بروز مشکل عنوان کرد و گفت: «از بانک مرکزی عراق درخواست کردیم اگر اجازه افزایش تعداد باجه‌ها و افزایش ساعات کار و شبانه‌روزی کردن آنها را نمی‌دهد، لااقل اجازه بدهد دینارهای موجود را به داخل مرز ایران منتقل کنیم تا در کشورمان و در لب مرز به زائران پرداخت شود که متاسفانه طرف عراقی با این پیشنهاد هم موافقت نکرده است. البته باید به این مشکلات، ضعف زیرساخت‌های ارتباطی و بانکی عراق را نیز اضافه کرد.»
در دو روز اخیر تصاویر متعددی از بلاتکلیفی متقاضیان دریافت ارز دولتی در عراق منتشر شده است. در همین حال، گزارش‌هایی از اختلال در ثبت‌نام دریافت ارز در پیام‌رسان «بله» نیز شنیده می‌شود. در پیگیری بخشی از مشکلات دریافت ارز دولتی از پیام‌رسان «بله»، مصطفی رادمرد، یکی از مدیران این پیام‌رسان گفت: ثبت‌نام برای دریافت ارز دولتی یک زنجیره بود که ثبت‌نام در پیام‌رسان «بله» یکی از بخش‌های این زنجیره است. وی گفت: مشکل اصلی در تحویل ارز در کشور عراق ایجاد شده است که اگرچه هر روز تعدادی باجه به باجه‌های تحویل ارز اضافه می‌شود؛ اما هنوز تعداد باجه‌های تحویل ارز کافی نیست. وی در پاسخ به این سوال که اختلال‌هایی در ثبت‌نام دریافت ارز در پیام‌رسان «بله» نیز دیده می‌شود، گفت: از نظر نرم‌افزاری مشکلی در «بله» وجود ندارد؛ اما بخشی از فرایندهای ثبت‌نام به استعلام از سامانه سماح سازمان حج و زیارت مربوط است که دریافت پاسخ استعلام‌ها از این سامانه کمی با کندی روبه‌رو شده و به کندی در فرایند ثبت‌نام ختم شده است.

نیاز به تقویت زیرساخت‌های اینترنتی و بومی
ابراهیم متولی، کارشناس اینترنت
زیرساخت‌های اینترنت و پیام‌رسان‌ها برای این تعداد از کاربر که آن هم در یک زمان مشخص مراجعه می‌کنند، مناسب نیست. اقدامات خوبی برای اینترنت و تسهیلات خوبی برای پیام‌رسان‌های داخلی داشته‌ایم؛ اما هنوز تا مناسبتی به این شکل پیش می‌آید، همین مشکلات مشابه رخ می‌دهد. حال به صورت دیگر، اما بسیار مشابه برای خرید بلیت‌های اینترنتی یا پیش‌فروش خودرو این مشکلات به وجود آمده است. در این رابطه هم گویا از سال گذشته اقداماتی برای این روزها آغاز شده که مشکلات را به حداقل برساند؛ اما باز هم بسیاری از کاربران و مردم که متقاضی مسافرت به کربلا هستند با مشکل مواجه شده‌اند. تمامی کسانی که می‌خواهند برای اربعین در پیاده‌روی شرکت کنند باید در سامانه سماح نام‌نویسی کنند که در ابتدای آغاز این روند مشکلات ثبت‌نام آغار شده و بسیاری نتوانسته‌اند فرایند ثبت‌نام را کامل کنند. از طرف دیگر پیام‌رسان «بله» را هم که یک بانک دولتی برای اختصاص ارز انتخاب کرده، مشکل دارد و برای کاربران آن مصائبی را به وجود آورده است. همین امر موجب شده تا دلالان به این حوزه هم ورود کنند و با ارائه ویزاهای تقلبی و گران سر مردم را کلاه بگذارند. به عبارتی افزایش نرخ دلار و به تبع آن گران‌تر شدن ویزای اربعین باعث شده تا برخی افراد سودجو به فروش ویزای تقلبی با قیمت‌های کمتر از قیمت واقعی روی بیاورند و سر برخی از زائران را کلاه بگذارند. تمام این مشکلات یک راه‌حل دارد و آن هم تقویت زیرساخت‌های اینترنتی و بومی است تا بتواند در ایام خاص پاسخگوی این حجم از کاربر باشد.

همچنین مطالعه کنید:

۳۰ درصد بازار سرمایه در اختیار صنعت پتروشیمی/فاز ۱۴ پارس جنوبی تماماً ایرانی است

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.