به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،سرفصلهای گوناگونی را برای حمایت و توسعه هرچه بهتر شرکتهای فناور نوپا در نظر گرفته است و یکی از بندهای تفاهمنامه میان معاونت علمی و رسانه ملی، کمک هرچه بیشتر به تولیدکنندگان داخلی با معرفی و فرهنگسازی دستاوردهای آنان در رسانه ملی است.
معرفی شرکتهای حائز صلاحیت به رسانه ملی
به گفته مشاور معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری، شرکتهای فناور خلاق و نوآور حائز صلاحیت از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، معرفی میشوند و میتوانند از اضافه پخش تشویقی آگهیهای صداوسیما برای تبلیغات صرفاً کالاها و خدمات دانشبنیان استفاده کنند.
کرمی بابیان اینکه بر اساس ضوابط ابلاغی سازمان صداوسیما، شرکتهای دانشبنیان و نوآور برای تبلیغات در رسانههای زیر مشمول استفاده از اضافه پخش تشویقی (تخفیف) میشوند افزود: صداوسیما، در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی تسهیلاتی را به بخشهای تولیدی و خدماتی ارائه کرده است که ۲۰۰ درصد اضافه پخش برای محصولات دانشبنیان، ۱۵۰ درصد اضافه پخش برای محصولات لبنی و ۱۲۰ درصد محصولات کشاورزی و دامی تولید داخلی ازجمله این تسهیلات به شمار میرود؛ همچنین محصولات صنایعدستی و فرهنگی شامل ۱۰۰ درصد حمایت اضافه پخش تشویقی میشوند.
حمایت از شرکتهای توانمند در تولید محصولات داخلی و ایران ساخت
مشاور معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری بابیان اینکه این حمایتها شامل شرکتهایی است که با توانمندی داخلی به تولید کالا و ارائه خدمات اقدام کنند، افزود: در همین راستا، محصولات دارای شاخص ارتقا یافته سطح مصرف انرژی به سطح A و بالاتر، صاحبان کالا و خدمات برتر صادراتی، صاحبان کالاها و اختراعات ثبتشده، خدمات دانشبنیان، فناوریهای جدید و همچنین انرژیهای نو همچون موتورسیکلت و خودروی برقی نیز ۳۰ درصد حق اضافه پخش دریافت میکنند.
کرمی با اشاره به بهرهمندی کارآفرینان معرفیشده از سوی معاونت علمی و فناوری برای بهرهمندی از این تسهیلات، ادامه داد: شرکتهای دانشبنیان و واحدها فناور معرفیشده از سوی معاونت علمی و فناوری که مشمول بهرهمندی از مزایای قانون حمایت از شرکتهای دانشبنیان هستند، از این تسهیلات بهرهمند خواهند شد.
گسترش چشمگیر برنامههای فرهنگساز و ترویجی در رسانه ملی
دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانشبنیان، در ادامه به گسترش چشمگیر برنامههای فرهنگساز در رسانه ملی اشاره کرد و گفت: با همکاری و پشتیبانی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، توانستهایم برنامههای متنوع و مختلفی را برای فرهنگسازی و ایجاد زیستبوم کارآفرینی و اقتصاد دانشبنیان، ارائه کنیم و در این زمینه، سلایق مختلف را در نظر داشته باشیم.
نسیم دانش
وی با اشاره به تعدد برنامههای تلویزیونی و رادیویی در حوزه حمایت از شرکتهای دانشبنیان و استارتآپها و شرکتهای خلاق و نوآور و تولید محتوا برای حمایت از محصولات و خدمات ایران ساخت و نیز گفتمان سازی علم و فناوری در جامعه توضیح داد: در شبکه پربیننده نسیم، ما برنامه «نسیم دانش» را تدارک دیدهایم که تاکنون بیش از ۱۵۰ قسمت تاکنون تولید و پخششده و مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرده است. این برنامه باهدف معرفی شرکتهای دانشبنیان، فناوران موفق، معرفی نخبگان و سرآمدان، معرفی استارتآپها و فرهنگسازی موضوع اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانشبنیان با زبانی جذاب، توسط ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانشبنیان و شبکه محترم نسیم تولید و سه روز در هفته و در روزهای زوج پخش و سه بار نیز از این شبکه بازپخش میشود.
صفر تا صد
کرمی همچنین به تولید برنامه «صفر تا صد» با مشارکت شبکه چهار سیما اشاره کرد و ادامه داد: این برنامه باهدف معرفی شرکتهای دانشبنیان موفق، اساتید عرصه پژوهش و فناوران فعال کشور تولیدشده است. در این برنامه بیشتر به موفقیتها و راههای رسیدن به آن، دلایل شکستها و ارائه تجربههای ناب و ارزشمند این اساتید و فعالان مجرب، پرداخته میشود و این افراد در قالب سخنرانی یا گفتوگو، راههای رسیدن به محصول یا روش مطمئن، با مخاطبان خود ارتباط برقرار میکنند. این برنامه پنجشنبهها و جمعهها از شبکه چهار پخش و روزهای بعد بازپخش میشود و پیش روی مخاطبان قرار میگیرد.
دات آی آر
مشاور معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری همچنین درباره همکاریهای دیگر معاونت علمی و سازمان صداوسیما برای ارائه برنامههایی آموزشی و هدفمند ابراز کرد: یکی دیگر از برنامههایی که با مساعدت مدیران محترم رسانه ملی تولیدشده و مدتهاست که پخششده، برنامه «دات آی آر» است. این برنامه از شبکه ۲ سیما و باهدف معرفی استارتآپها و شرکتهای نوپا و خلاق، بنیان گذاشته شده است. در این برنامه همچنین به موضوع گفتمان سازی علمی و فناوری، معرفی مختصات زیستبوم فناوری و نوآوری، معرفی افراد فعال و موفق در تولید ثروت از علم، ارائه نقطه نظرات کارشناسان و سرآمدان این عرصه و ارائه تجربیات افراد خلاق و نوآور و همچنین ارائه ادبیات و توضیح واژگان این عرصه پرداخته میشود. معرفی بازیگران و افراد ذینفوذی که در این حوزه علم و فناوری، فعالیت دارند و صاحبنظر هستند، از بخشهای دیگر برنامه دات آی آر است.
بر بنیان دانش و دانش نما
مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان، در ادامه به تولید و پخش برنامه ویژه کودکان و نوجوانان با عنوان «دانش نما» اشاره کرد که در ۲۰ قسمت از شبکه دو، پویا و کودک به نمایش درآمد و همچنین برنامه «بر بنیان دانش» را از دیگر برنامههایی دانست که با در عرصه ترویج فرهنگ علم و فناوری تولیدشده است. به گفته کرمی، برنامه ویژه «بر بنیان دانش» روزهای سهشنبه از شبکه بینالمللی خبر و باهدف فرهنگسازی و تولید محتوا در حوزه علم و فناوری، گفتمان سازی در این حوزه، معرفی شرکتهای دانشبنیان، پوشش و تحلیل رویدادها، جشنوارهها و نمایشگاههای علم و فناوری، در اختیار مخاطبان قرارگرفته است. این برنامه تلاش دارد با کمک به موضوع تولید ملی و ضرورت توجه به اشتغال در کشور و معرفی کالای ایران ساخت باکیفیت، در راستای شعار سال، گام بردارد. «بر بنیان دانش» دو بار در هفته، روزهای سهشنبه و چهارشنبه بازپخش دارد.
پوشش قابلتوجه در بخشهای خبری
پرویز کرمی در بخش دیگری از این گفتوگو، پوشش خبری رویدادهای علمی و فناوری را در بخشهای مختلف خبری رسانه ملی، قابلتوجه توصیف کرد و افزود: با مساعدت مسئولان رسانه ملی، ما شاهد پوشش بسیار خوب رویدادها و رخدادهای علمی و فناوری هستیم. خوشبختانه حرکت بسیار خوبی در مسیر فرهنگسازی و ترویج علم و فناوری و حمایت از شرکتهای دانشبنیان کشور و استارتآپها، آغازشده است و با همکاری معاونت علمی و رسانه ملی، موضوع اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانشبنیان که دغدغه بزرگان نظام بهویژه مقام معظم رهبری است، در حال فراگیری است؛ بنابراین جا دارد که از مسئولان رسانه ملی بهویژه دکتر عسکری ریاست محترم سازمان صداوسیما، معاون سیما، واحد مرکزی خبری و خبرنگاران حوزه علم و فناوری و سایر عزیزان این نهاد، سپاسگزاری ویژه داشته باشم.
پخش مستندها از تلویزیون و حمایت ویژه رادیو
دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانشبنیان، بابیان اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همکاری خوب و گستردهای با شبکههای دیگر تلویزیون دارد، گفت: هماکنون با شبکه تازه تأسیس «ایران کالا» همکاری بسیار خوبی داریم. از این شبکه شرکتهای دانشبنیان معرفی میشوند و در حمایت از کالاهای باکیفیت ساخت داخل و در راستای تولید و حمایت از شرکتهای فعال فناور، برنامههای مختلفی ارائه میشود. همچنین از شبکه اول سیما، مستندهای علم و فناوری که توسط ستاد توسعه فرهنگ، تولیدشده، پخش میشود. برنامه «چرخ» نیز از شبکه چهار سیما پخش میشود که ستاد حمایتهای ویژهای از آن دارد. از شبکه آموزش هم برنامههای آموزشی مناسبی در این حوزه با حمایت ستاد در طول هفته به نمایش درمیآید. جا دارد از مسئولان شبکه مستند نیز تشکر ویژه داشته باشم برای اهتمام ویژهای که در پخش مستندهای موردنظر و حمایتی معاونت علمی دارند.
کرمی افزود: موارد مربوط به کالاهای ایران ساخت و فعالیتها در این عرصه، از بخشهای مختلف خبری تلویزیون در طول هفته پخش میشود و بهطور ویژه در خبر ساعت ۱۴ روزهای جمعه از شبکه یک سیما، با عنوان «ایران ساخت» یک شرکت دانشبنیان، معرفی میشود که اقدام قابلتوجهی است. در برنامههای دیگر نیز، خوشبختانه میز دانشبنیان راهاندازی شده است که جای تشویق و تشکر بسیار دارد. لازم به ذکر است که همکاریهای زیادی نیز با شبکههای استانی داریم که در این زمینه برنامههای خوبی تولیدشده است. رسانه رادیو هم با تولید برنامههای چالشی و تحلیلی و فرهنگساز و ترویجی، تأثیر بسیار زیادی در دغدغه ما برای ترویج و فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان داشته است و جا دارد از مسئولان رادیو نیز تشکر ویژه داشته باشم.
چکامه، فناور و از کجا شروع کنم
وی به برخی دیگر از برنامههای تولیدشده در حوزه علم و فناوری که با همکاری و مشارکت معاونت علمی و سازمان صداوسیما تولید و پخششده است، اشاره کرد و گفت: برنامه «چکامه» که در بیش از یکصد قسمت از شبکه آموزش سیما پخش شد، به مشاعره دانشجویی و در راستای فرهنگسازی در حوزه نخبگان و فناوران و صنعت گران با بهرهمندی از ادبیات و شعر کهن تولید شد که مخاطبان پرشماری را به خود جذب کرد. همچنین برنامه «فناور» که از شبکه چهار سیما ارائه شد، به معرفی شرکتها و کارآفرینان فعال کشور میپرداخت. این برنامه در ۲۶ قسمت پخششده است. برنامه دیگری که در این راستا، تولید و پخش شد، «از کجا شروع کنم» شرکتهای دانشبنیان بود که در بیست قسمت از شبکه یک سیما به نمایش درآمد. این برنامه نیز روند شکلگیری یک شرکت دانشبنیان، از ابتدا و شیوهها و راههای موفقیت در کار و الزامات آن را به مخاطب ارائه میکند.
مشاور معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری، در پایان ابراز کرد: ازآنجاکه رسانهها بهویژه رسانه ملی نقش بسزا و انکارناپذیری از فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان و خروج از تفکر اقتصاد نفتی ایفا میکند، با پشتیبانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همکاری با رسانه ملی، در سال «اقتصاد مقاومتی: تولید-اشتغال» انشاءالله بهزودی شاهد شرایطی مناسب برای رشد بیشتر شتاب علمی و فعالیت موفقیتآمیز جوانان خلاق و کوشای کشورمان خواهیم بود.