یادداشت تفاهمی میان قشم ایر و کمپانی بوئینگ امضا شده است که بر اساس آن ۱۰ فروند بوئینگ ۷۳۷ MAX از این کمپانی خریداری خواهد شد. هدفگذاری خرید ۵ فروند بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ هم انجام شده است. منابع تأمین خرید همه این هواپیماها از طریق فاینانس است و زمان واگذاری بوئینگهای ۷۳۷ MAX بعد از سال ۲۰۲۲ اعلام شده است.
بهتازگی شرکت هواپیمایی قشم ایر به دعوت رسمی دبیر کل یاتا، بهعنوان تنها ایرلاین ایرانی غیر عضو در هفتاد و سومین اجلاس سالانه جهانی یاتا معروف به AGM که در شهر کانکون مکزیک برگزار شد، شرکت کرده است.
بنا بر گفتهی محمود شکرآبی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی قشم، مسئلهی محیط زیست با محوریت کاهش تولید گاز دیاکسید کربن در صنعت حمل و نقل در این نشست بررسی شد و بر اساس برنامه مشترک «کورسیا» بین یاتا و ایکائو (سازمان بینالمللی هوانوردی کشور) از سال ۲۰۲۷ این دستورالعمل برای شرکتهای ایرانی در همهی مسیرهای بینالمللی لازمالاجرا است.
اجلاس سالانه جهانی یاتا برای قشم ایر فرصت آشنایی با مدیران ارشد کارخانههای بزرگ و مطرح سازنده هواپیما مانند بوئینگ، ایرباس و …بوده است. در این اجلاس شرکت بوئینگ برای فروش هواپیما به ایران اعلام آمادگی کرد و جلساتی در این زمینه در تهران و با حضور مدیران ارشد این شرکت هواپیماساز، از جمله قائممقام مدیرعامل شرکت بوئینگ در منطقه آفریقا و آسیای غربی، مدیر فروش خاورمیانه، روسیه و آسیای مرکزی شرکت بوئینگ و مدیر منطقهای و امور قراردادهای این شرکت در خاورمیانه روسیه و آسیای مرکزی برگزار شد.
مدیرعامل قشم ایر درباره نرخ سود فاینانس هواپیماهای مذکور توضیح داد:
درصد فاینانس در کشورها و معاملات خرید هواپیمای نو و کارکرده متفاوت است و از ۴ درصد تا ۹ درصد نوسان دارد.
شکرآبی درباره اخذ مجوز اوفک گفت:
همه مجوزها از جمله مجوز اداره خزانهداری آمریکا بر عهده فروشنده و از تعهدات او است.
در حاشیهی نمایشگاه هوایی پاریس نیز دو شرکت هواپیمایی ایرانایرتور و زاگرس با کمپانی ایرباس یادداشتهای تفاهمی برای خرید محصولات این شرکت امضا کردند. ایرتور ۴۵ فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۰ NEO شامل ایرباس ۳۱۸، ۳۱۹، ۳۲۰، ۳۲۱ با ظرفیتهای متفاوت از ۱۰۰ تا ۲۴۰ صندلی و زاگرس ۲۸ فروند هواپیما شامل ۲۰ فروند A۳۲۰ نئو و ۸ فروند A۳۳۰ نئو خریداری خواهند کرد.