شکرخدا گودرزی، نویسنده و کارگردان تئاتر درباره ویژگیهای این موزه عنوان کرد: خانه موزه استاد «انتظامی» که محل سکونت وی بوده است، طی پروژهای با نظر خود استاد، دچار تغییراتی از لحاظ ساختمانی شد. سالن تئاتر آن هم که آقای بهروز غریبپور، مدیر وقت پروژهاش بودند، دچار یک سری تغییرات و بازسازیهایی شده است. یک سالن تئاتر ایجاد شده که در یک قسمت موزه قرار گرفته و در سمت دیگر، یک حیاط مانند اندرونی ایجاد شده است. در قسمتی دیگر هم کافهای دایر کردهایم.
**فقر سالن در محلهای ثروتمند
کارگردان نمایش «بهرام چوبینه» درباره برنامههای خانه موزه «عزتالله انتظامی» بیان کرد: منطقهای که منزل استاد در آن واقع شده است، با وجود اینکه در یک محله ثروتمند واقع شده، اما از لحاظ سالن نمایش خیلی فقیر است. سالن نمایش خوبی ایجاد شده که حدود صد تماشاگر در آن گنجانده میشود. قرار است برنامههای متعددی اعم از کودک و نوجوان و بزرگسال در آن برگزار شود و گروههای برجسته تئاتر کودک و نوجوان عروسکی به اینجا بیایند بخشهای متفاوتی اعم از کارگاههای آموزشی، فیلمنامهنویسی، نگارگری و شاهنامهخوانی برای گروه کودک و نوجوان در نظر گرفته شده است که قرار است اولینبار در میان دو اعیاد یعنی عید قربان تا غدیر برگزار شود. جشنواره حکمت فردوسی با عنوان «روایت حماسهها و عاشقانههای شاهنامه» که در قسمت حیاط یا اندرونی خانهموزه انجام میشود، از دیگر برنامههای این خانه موزه است.
** گسترده شدن موزه
گودرزی با اعلام اینکه ما موزه مشخصی برای تئاتر نداریم، افزود: امیدواریم با مسیری که در آن گام گذاشتهایم بتوانیم حق مطلب را ادا کنیم و این خانهموزه را به مرکز اسناد هنرهای نمایشی و تاریخ شفاهی کشور تبدیل کنیم. زمانی که استاد انتظامی فعالیت در تئاتر را آغاز کردند، تقریباً ابتدای شکلگیری این هنر بود. نام استاد که یکی از پیشگامان پیش پردهخوانی هستند، با طی کردن مسیری سخت و گره خوردن با گروه هنر ملی و نویسندگان بزرگی چون ساعدی، بیضایی و… با تاریخ تئاتر پیوند خورده است. تلاش ما این است که همه فیلمهای ماندگار استاد انتظامی، عکسها، نمایشها و اسناد نوشتهاش را دستهبندی و جمعآوری کنیم و در اختیار پژوهشگران و مردم علاقهمند قرار دهیم. برای رسیدن به این امر مهم، مذاکراتی هم با خانه سینما، موزه سینما، اسناد کتابخانه ملی، بنیاد فارابی و جاهای مختلف انجام گرفته است.
** موزه در فضای مجازی
کارگردان «روز سیاوش» درباره تعداد بازدیدکنندگان این موزه گفت: خوشبختانه این خانه موزه چون هم بخش دید و بازدید و هم بخش نمایش را دارد، تأثیر مثبتی بر افزایش بازدیدکنندگان گذاشته است. اکنون گروه تئاتر اکسیر که شکلگیریاش در کشور نروژ بوده است، حضور دارد و نمایش «مترسک» با نویسندگی بهرام بیضایی را تا آخر مرداد روی صحنه دارند که با استقبال خوبی هم مواجه شده است. بسیاری از تماشاگران تئاتر در کنار دیدن نمایش از موزه هم بازدید میکنند و خود تأثیر بسزایی در افزایش بازدیدکنندگان دارد. امیدوارم با هماهنگی آموزش و پرورش منطقه، زمانی که نمایش کودک و نوجوان برگزار شود، دانشآموزان از موزه هم بازدید کنند.
گودرزی درباره بازدید از این خانه موزه در فضای مجازی، عنوان کرد: تمهیداتی برای ایجاد یک سایت اندیشیده شده است، ولی چون بازدید از موزه باید با حضور همراه باشد و دیدن از برخی قسمتها مثل «شهر فرنگ» ملزم به حضور برای ما بسیار مهم است که بازدیدکنندگان بیایند و با یک بانک اطلاعاتی قوی روبهرو شوند.
**جایگاه انتظامی باید حفظ شود
بازیگر سریال «ستارخان» در پاسخ به اینکه فکر میکنید تاثیرات و نتایج این اتفاقات و برنامهریزیها را چه زمانی میبینیم، خاطر نشان کرد: در حال حاضر نتایج را بهوضوح شاهد هستم، مثلا جنبوجوشی که در اهالی محل و در خود موزه بهوجود آمده است. امیدوارم یک همگرایی بین ما و آموزش و پرورش، شهرداری، متولیان امر شهری و فرهنگی ایجاد شود تا بیش از پیش از یک سرمایه ملی استفاده درست شود.
گودرزی درباره تبدیل شدن خانه موزه استاد انتظامی به خانهموزه تئاتر ایران گفت: امیدوارم این اتفاق بیفتد، اما این امر خود مستلزم امکانات بزرگتر و وسیعتر است. وقتی یونسکو از استاد تقدیر میکند معلوم میشود دیگر وی متعلق به خانواده، شهر و یا کشورش نیست، بلکه تبدیل به یک شخصیت جهانی شده است؛ کسی که بازیگریاش را ژان کلوید کریر، بزرگترین نمایشنامهنویس به همراه پیتر بروک که جزو گروه ملل هستند، ستایش میکنند. اگر بخواهیم خانهموزه را در قالب یک شکل جهانی دایر کنیم، باید در شأن جایگاهی که استاد دارد آن را بنا کنیم و این خود نیازمند تلاش فزایندهای از طرف من، همکارانم، مردم و دوستداران ایشان و هنر ایرانی است. بنابراین وقتی ما چهرهای جهانی مثل انتظامی داریم، باید به ساخت یک موزه با ویژگیهای جهانی فکر کنیم.
گفتوگو از: سید مهدی موسویتبار
*اداره کل اخبار چندرسانهایایرنا پلاس*