وی افزود: واقعیات امر این است که رتبه ۷۵ با توجه به ظرفیتهای ملی و توانمندیهای نوآورانه نشاندهنده واقعیتهای ایران نیست و معمولا مدلهای بینالمللی به دلیل برخی رویکردهای خاص و عدم تناسب دقیق با ویژگیهای کشورهایی مانند ایران، ابزار دقیقی برای اندازهگیری نیست.
به گفته ستاری، با این وجود، مدلهای مذکور به دلیل مقایسه بینالمللی و اندازهگیری مستمر میتوانند نکات قابل توجهی برای سیاستگذاری داشته باشند.
وی تصریح کرد: یکی از نکات مهم در این مدل، لزوم توجه متوازن به همه ابعاد نوآوری ملی است.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور ادامه داد: بر اساس گزارش سال ۲۰۱۷، رشد ایران در شاخصهایی مانند خروجی دانش و فناوری و خروجی خلاق به ترتیب ۱۸ و ۱۰ بوده است که رشد مناسبی را در مقایسه با رشد سه پلهای در رتبه کلی کشور نشان میدهد.
رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به دیگر شاخصهای تعیین کننده در این گزارش، گفت: در شاخصهای سرمایه انسانی و پژوهش و نهادها نیز با رشد ۳ و ۶ پلهای تقریبا مشابه روند کلی بوده است.
به گفته وی، در شاخصهایی مانند زیرساخت، پیچیدگی بازار کسب و کار که نشانگر میزان موفقیت بخش اصلی اقتصادی در فراهم کردن زیرساختهای مالی و اطلاعاتی و همچنین به کارگیری و نفوذ فناوری و نوآوری در بخشهای بزرگ صنعتی و خدماتی است، روند مناسبی نداشتهایم و شاهد نزول در رتبه بین ۴ تا ۱۰ پله هستیم.
ستاری یادآور شد: این عدم تناسب در بهبود رتبه نشان میدهد که بخشهای اصلی اقتصاد هنوز نتوانستهاند متناسب با رشد سرمایه انسانی و علمی و فناورانه در مراکز علمی، دانشگاهها و شرکتهای دانش بنیان و فناور، فضای مناسبی برای شکوفایی این ظرفیتها در قالب عملکرد نوآورانه و اقتصادی فراهم کنند.
معاون علمیوفناوری رییسجمهور تصریح کرد: بر این اساس، تلاش مضاعف برای بهبود محیط کسب و کار و زیرساختهای اساسی آن و همچنین توجه بیشتر فعالان اقتصادی به موضوع فناوری و نوآوری، الزام کلیدی برای رشد ایران در عرصه جهانی نوآوری و رقابتپذیری است که امیدواریم در برنامههای دولت دوازدهم جایگاه ویژهای داشته باشد.