پایان جنگ، افزایش امنیت و گسترش روزافزون شهرنشینی ایرانیان را به دنبال داشت و تغییر سبک زندگی به زندگی ماشینی و رغبت مردم به استفاده از انواع وسایل برقی سبب شد تا برق تولیدی کفاف جمعیت ایران در آن زمان را ندهد.
هر چند تلویزیون به عنوان رسانه ای تاثیرگذار در آن سال ها فقط به شبکه های یک و دو محدود می شد، اما خلاقیت و البته نوآوری مدیران وقت صنعت برق کشور سبب شکل گیری و ساخت شخصیتی با عنوان «بابا برقی» شد که راهکارهای صرفه جویی در مصرف را در قالب تیزرهای کوتاه تلویزیونی و رادیویی به خانواده ها ارائه می کرد.
سال ها کودکان دیروز و پدران و مادران امروز شعارهای ساده و البته مفهومی این شخصیت در خصوص صرفه جویی را در زندگی جاری کردند، اما پس از مدتی و با بهره برداری از سدهای متعدد در کشور و افزایش تولید برق، صرفه جویی در انرژی و به خصوص برق آرام آرام رو به فراموشی رفت و بابا برقی نیز به پستوی خانه صنعت برق کشور هدایت شد.
البته برخی کارشناسان معتقدند که واقعی شدن قیمت برق و کاهش مصرف صنایع سبب شد تا بابا برقی به فراموشی سپرده شود، زیرا فلسفه خلق آن ناشی از بحران کم توانی تولید بوده و صرف فرهنگ سازی در مدیریت نبوده است.
اما در تابستان ۹۷ با توجه به کمبود شدید و قطعی مستمر برق دوباره مدیران صنعت برق در تلاشند تا با استفاده از ظرفیت رسانه های نوشتاری، مجازی، دیداری و شنیداری و به شیوه های گوناگون راهبرد صرفه جویی و مصرف بهینه را در جامعه ساری و جاری کنند و در این راه هزینه های بسیاری صرف می کنند، در حالی که خلا یک شخصیت و کاراکتر واحد همانند بابا برقی در تبلیغات وجود دارد.
«محمد عرب» کارشناس حوزه رسانه و تبلیغات در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: بهره مندی از فرصت نوستالژی بر روی جامعه هدف یک تبلیغ عاطفی محسوب می شود که نه تنها توجه را تحریک می کند، بلکه سرگرم کننده و قانع کننده نیز است.
وی ادامه داد: شخصیت های فانتزی همانند بابا برقی علاوه بر ایجاد احساسات مثبت، مردم را وادار به تداعی و ایجاد تصاویر ذهنی از واقعیت ها و تجارب گذشته می کند و به همین علت شرکت های بزرگ نیز استفاده از اِلمان های نوستالژیک را در تبلیغات فراموش نکرده و همواره از نمادها و شخصیت های فانتزی خود استفاده می کنند تا نسل های مختلف مصرف کننده را تحت تاثیر قرار دهند.
به گفته وی، این تصاویر نوستالژی و فانتزی منجر به قضاوت و پذیرش مثبت در تصمیم گیری می شود.
این کارشناس رسانه به یکی از روش های تبلیغاتی مرسوم در جهان به نام «بازاریابی رترو» اشاره کرد و گفت: این از روش های مورد استقبال در شرکت های بزرگ جهانی بوده که با استفاده از یک شخصیت یا نماد نوستالژی قوی و یا شعار قدیمی، برای افزایش جذابیت محصول استفاده می شود.
وی ادامه داد: بیشتر کارشناسان امور رسانه استفاده از این روش را موفق و موثر می دانند، استفاده از شخصیت های تبلیغی نوستالوژی باعث ایجاد هویت دهی مستمر به محصول و شعار جدید می شود و در نتیجه فروش یا اثربخشی را تضمین می کند.
«رخشنده اسدی» یکی از شهروندان بندرگزی نیز گفت: شعرهای ساده و روان و البته شمایل جذاب و ایرانی بابابرقی باعث می شد تا پیام های حوزه صرفه جویی برق راحت تر در جامع گسترش یافته و تاثیرگذار باشد.
به گزارش کسب و کار نیوز، شرکت توزیع نیروی برق گلستان افزون بر ۶۱۷ هزار مشترک دارد که بیشتر آنها مشترکان خانگی هستند.
گلستان با افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع گستره در شمال کشور قرار دارد که هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا را در خود جای داده است.
این روزها گرمای هوا و افزایش مصرف انرژی باعث شده که در استان گلستان همانند بسیاری از مناطق دیگر کشور برق در ساعاتی از شبانه روز قطع شود و گفته می شود تنها راهکار کنونی آن کاستن از میزان مصرف به ویژه در بخش خانگی است.
شبد**۷۳۳۳/۱۶۴۸**۱۳۷۹
ترویج فرهنگ صحیح مصرف با چاشنی نوستالژی
تلاش برای نهادینه کردن صرفه جویی و مصرف بهینه آب و برق سبب شده تا این روزها انواع تبلیغات در خصوص مدیریت این دو بخش را در رسانه های کشور شاهد باشیم و حضور دوباره «بابا برقی» شخصیت فانتزی و نماد صرفه جویی دهه 70، می تواند برای رسیدن به این هدف کمک کند.