صفحه اصلی / اسلایدر / سایه تحریم ها بر صنایع با فناوری نوین
سایه   تحریم ها   بر صنایع با  فناوری  نوین

سایه تحریم ها بر صنایع با فناوری نوین

تحريم‌ها در كنار همه مسائلي كه به دليل سياست‌هاي ارزي براي توليد به وجود آمده است، شوك تازه‌اي به توليدكنندگان وارد مي‌كند كه به اعتقاد فعالان بخش خصوصي، بايد با كم كردن از دغدغه‌هاي توليد‌كنندگان براي دسترسي به مواد اوليه، كاهش هزينه‌ها و تامين مالي راحت‌تر با آن مقابله كرد.

ثمانه نادری
به گزارش کسب و کار نیوز به گفته فعالان بخش خصوصی، بخشی از مشکلات تولید در حال حاضر ناشی از تصمیمات خلق‌الساعه و محدودیت‌هایی است که مسئولان در داخل ایجاد کرده‌اند. رسوب کالاها در گمرکات و نیز کاهش دسترسی به مواد اولیه از جمله این مشکلات است که البته افزایش ناگهانی نرخ ارز نیز به این مشکلات دامن زده است. به همین دلیل نخستین موضوعی که در رابطه با فشار تحریمی به تولید مطرح می‌شود، سیاست‌گذاری به‌موقع و مناسب است به‌ویژه آنجایی که تولید‌کننده آثار زیانبار این سیاست‌ها را متحمل می‌شود. خودتحریمی نیز یکی از مشکلاتی است که تولید‌کنندگان به عنوان سیاست‌های ضد تولیدی از سوی دولت از آن یاد می‌کنند و معتقدند در شرایط تحریمی بیشتر از خود تحریم‌ها برای تولید مخرب است. از جمله این سیاست‌ها از دید آنها سیاست‌هایی است که منجر به افزایش هزینه تولید، افزایش قیمت مواد اولیه و همچنین ممانعت در افزایش قیمت کالاها می‌شود. در همین رابطه رئیس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق تهران با اشاره به بروز و وجود مشکلات مشابه در صنعت خودرو گفت: از فروردین سال ۱۳۹۵ تا پایان اردیبهشت سال ۱۳۹۷ قیمت مواد اولیه این صنعت حدود ۷۲ درصد، دستمزدها حدود ۵۶ درصد و هزینه‌های سربار ۲۱ درصد افزایش یافته است. اما دولت، بیش از یک تا ۲ درصد اجازه افزایش قیمت به تولیدکنندگان نداده است. نتیجه آنکه زیان شرکت سایپا در سال مالی گذشته به ۲ هزار میلیارد تومان رسید. محمدرضا ‌نجفی‌منش افزود: این تصور نادرست نزد مسئولان شکل گرفته است که اگر با افزایش قیمت کالاها موافقت نشود، مردم سود ‌می‌برند. در حالی که کالا در نهایت به قیمت واقعی به دست مصرف‌کننده ‌می‌رسد و سود آن را نخستین خریدار کالا کسب ‌می‌کند و تولیدکننده نیز متحمل زیان ‌می‌شود.

فرصت تحریم برای انتفاع برخی صنایع
حمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی تهران در این خصوص به «کسب‌وکار» توضیح می‌دهد: شرایط تحریم همان قدر که برای دسته‌ای از صنایع تهدید است، برای دسته‌ای دیگر فرصت خواهد بود. بنابراین شوکی که از تحریم به برخی تولیدات وارد می‌شود، برای عده‌ای فرصت است؛ به شرطی که به نحو مطلوبی از آن استفاده کنند. وی با اشاره به صنایعی که وابستگی کمتری به واردات مواد اولیه دارند و همه‌چیز آنها در داخل تامین می‌شود، می‌گوید: منفعت این صنایع به این دلیل که محصولات خارجی در بازار داخلی امکان حضور پیدا نمی‌کنند، تضمین می‌شود که البته نوع رفتار و واکنش آنها در برابر تحریم نیز برای دستیابی آنها به سود بیشتر، موثر است.

شرایط دشوار صنایع‌ های‌تک
حسینی با بیان اینکه صنایع وابسته به واردات مواد اولیه از کشورهای دیگر از حوزه تحریمی نیز از این شرایط ضرر کمتری می‌بینند، ادامه می‌دهد: این صنایع می‌توانند مواد اولیه خود را از کشورهایی که امکان مبادله با آنها وجود دارد، تامین کنند. بنابراین راهی برای گریز آنها از شرایط تحریمی وجود خواهد داشت، اما در نهایت صنایعی که وابسته به واردات فناوری‌های نوین هستند مثل صنایع ‌های‌تک شرایط سختی در پیش دارند و به نظر می‌رسد با توجه به هزینه‌های بالایی که دارند، متحمل زیان شوند که اینها باید با کاهش هزینه‌ها، مدیریت درست نقدینگی و همچنین کاهش تعداد پرسنل از فشار تحریمی بر خود بکاهند.

همچنین مطالعه کنید:

دریافت تنخواه از بانک مرکزی صفر شد/شکست رکورد سرمایه‌گذاری خارجی

به گزارش کسب و کار نیوز، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.