به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، موضوع جذب بازار صادراتی برای محصولات فولادی همواره مورد توجه کارشناسان بوده که عضو هیاتمدیره انجمن تولیدکنندگان سنگ آهن یکی از چالشهای پیش روی این موضوع را رقابت بدی میداند که میان فولادسازان ایرانی و بازارهای خارجی وجود دارد.
کیوان جعفریطهرانی با بیان اینکه در حوزه صادرات فولاد باید یکپارچه عمل کرد، گفت: من معتقدم فولادسازان باید برای صادرات اقدام به تشکیل کنسرسیومهای صادراتی کرده تا تمام توان خود را به طور مناسب به بازارهای خارجی عرضه کنند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در بازارهای جهانی و سمینارهایی که به منظور بازاریابی محصولات فولادی برگزار میشود، باید شرکتهای ایرانی همپوشانی داشته باشند، گفت: متاسفانه ما شاهد این هستیم که زمانی که خریدار به یک تولیدکننده ایرانی برای خرید محصول فولادی مراجعه میکند و او آن محصول مورد نظر را ندارد، به جای هدایت خریدار به تولیدکننده دیگر ایرانی او را کاملا از بازار دور میکند.
این فعال حوزه معدن در ادامه با اشاره به لزوم اصلاح روشهای بازاریابی صنعت فولاد تاکید کرد: فعالان صنعت فولاد نیاز دارند تا تغییری در رویه بازاریابی خود ایجاد کنند و بازاریابی را از ایمیلهای پشت میزی به مذاکرات رو در رو در رویدادهای جهانی تغییر دهد و در آن رویدادهای جهانی نیز از قدرت مناسب بازاریابی و حضور به موقع در میان دیگر تولیدکنندگان استفاده کند.
وی افزود: یکی از مواردی که در سمینارها و نمایشگاههای جهانی شاهد آن هستیم، حضور مناسب هیاتهای ایرانی است، اما متاسفانه این هیاتها هنگام برگزاری پنلها و حضور در اماکنی که امکان مذاکره رو در رو با شرکتهای خارجی فراهم میشود، حضور ندارند که این نشان میدهد که شرکتها باید برای مذاکرهکنندگان خود و مسئولان فروش مشوقهایی را در نظر بگیرند تا در ازای فروشی که انجام میدهد بتوانند کسب درآمد داشته باشند و انگیزه لازم برای حضور موقعیتهای مذاکره برای آن فراهم شود چون در غیر این صورت اتفاقی که میافتد این است که آنها پیش از حضور در سالن کنفرانس در مراکز خرید و سطح شهر مشغول خواهند بود.
انتخاباتهای حیاتی صنعت فولاد در پیش است
جعفریطهرانی با اشاره به تحولات اساسی سیاسی در جهان که میتواند در بازار مواد فولادی و حوزه معدن سهم بسزایی داشته باشد، اظهار کرد: در حال حاضر در برههای قرار داریم که ماههای آینده انتخاباتهایی مهمتر از انتخابات آمریکا در پیش اقتصاد ایران و جهان خواهد بود که از جمله آن در کنار انتخابات ریاستجمهوری ایران انتخابات فرانسه نیز در پیش است که این کشور به عنوان یکی از بزرگترین فولادسازها اروپا به شمار میرود و همچنین انتخابات چین در ماههای آینده انجام خواهد شد و عملا میتواند تعیین کننده فولاد و صنایع معدنی باشد.
ایران به هر صنف صادرات خود نیاز دارد
عضو هیاتمدیره انجمن تولیدکنندگان سنگ آهن با اشاره بر اینکه ایران نباید هیچ یک از موقعیتهای صادراتی خود را از دست بدهد، تاکید کرد: پیشبینی بازار در سال آینده به نظر مثبت میآید، ولی متاسفانه ما عادت نکردهایم از موقعیتهای خوب به طور مناسب استفاده کنیم چرا که در حال حاضر ما نیاز داریم تا از هر سنت صادرات خود بهره ببریم و باید تمام توان خود را برای صادرات از فولاد گرفته تا زغال سنگ به کار بگیریم.
وی ادامه داد: ما نیاز داریم تا زمینه را برای صادرات خوب فراهم کنیم و موضوع تعرفه را نیز با یک فرمول مشخص حل کنیم و من به عنوان یک فعال و کارشناس حوزه معدن نه ذینفع معتقدم باید تعرفههای صادرات را به حداقل رساند تا تولیدکننده بتواند عمده محصول خود را به بازار عرضه کند چرا که ما تجربه وضع تعرفه برای سنگهای تزئینی در دولت قبل را داریم که باعث شد بازار این محصول را از دست بدهیم و بازگشت مناسبی در آن نداشته باشیم ولی نباید بگذاریم در شرایطی که هر از گاهی زمزمه تعرفهگذاری برای سنگآهن مطرح میشود، محصولات دیگر معدنی نیز به این وضعیت دچار شوند.