سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / وضعیت اقتصادی کشور خوب‌ نیست

وضعیت اقتصادی کشور خوب‌ نیست

که وضعیت اقتصاد وضعیت خوبی نیست و مشکلات بسیار است.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از تسنیم، علی اکبر کریمی عصر امروز در جلسه ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی استان مرکزی که با حضور وزیر امور اقتصاد ودارایی برگزار شد اظهار داشت: استان مرکزی در « جی دی پی» سهمی بالاتر از جمعیتش دارد که نشان از بالا بودن ظرفیت‌های استان و قابل توجه بودنشان دارد.
وی افزود: در سال ۹۰ رشد جی دی پی استان نسبت به سال ۸۳ که سال پایه بود ۶.۱۷ درصد رشد داشته که نسبت به متوسط رشد کشوری که ۶۰۹۳ بود کمتر و نشان از عقب ماندن استان در این حوزه دارد.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سهم صنعت و معدن استان در ارزش افزوده در صنعت و معدن کشور از ۶ درصد به ۳.۳۷ درصد کاهش یافته که نشان از تجربه عقب افتادگی استان در این بخش است.
کریمی بیان کرد: از سال ۸۴ تا ۹۴ مبلغ درآمدهای استان ۲۲ برابر شده که نشان می‌دهد هم استان ظرفیت خوبی داشته و هم فشار زیادی به فعالان اقتصادی وارد شده و این درحالی است که رشد اعتبارات سرمایه‌ای کمتر از دو برابر رشد داشته است.
کل درآمدهای استان مرکزی در حوزه عملکرد ۱۲ ماهه ۴۶ درصد رشد داشت است
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بودجه سال ۹۶ هم ۳۰ درصد رشد پیش‌بینی شده بود که بعد به ۲۰ درصد تغییر یافت گفت: این افزایش درآمد به نوعی به استان فشار وارد می‌کند و در مدت سال‌های ۹۰ تا ۹۳ شاهد رشد ۴۳.۹ بودیم که در شرایط رکودی فعلی فشار زیادی است و اگر این درآمدها به توسعه استان  باز می‌گشت این فشار قابل تحمل بود اما بخش عمده ای از آن خارج می‌شود.
وی اضافه کرد: حوزه امور مالیاتی استان به لحاظ نیروی انسانی جای تقویت دارد.
کریمی عنوان کرد: در حوزه بورس استقرار کالای بورس در استان نیاز است، در حوزه خصوصی سازی هم مشکلات مطرح شد که هپکو نماد بارز این مشکلات بود و انتظارمی‌رود که نسبت به برطرف کردن مشکلات هپکو اقدام شود، لازم است در این شرکت و دیگر شرکت‌های مشابه که خصوصی شدند پایش، نظارت  و حمایت شوند.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در حوزه گمرک چهار گمرک در استان داریم که سه شعبه تخصصی و یک شعبه عمومی است، بار‌انداز مناسب برای گمرک در اراک وجود ندارد، بخش عمده بار گمرک در اراک در سالن‌های خود واحدها انجام می‌شود بنابراین امیدواریم استقرار گمرک صادرات را افزایش دهد.
عدم تناسب سود بانکی موجود با سود  فعالان اقتصادی قابل پذیرش نیست
وی ادامه داد: عدم تناسب سود بانکی موجود با سود  فعالان اقتصادی قابل پذیرش نیست و با این که نیاز جدی فعالان اقتصادی بحث مالی است در حوزه بانکی استان شاهد افزایش نرخ سپرده ۲۸.۷ درصد در سال ۹۴ نسبت به ۹۳ بودیم.
کریمی بیان کرد: رشد مانده تسهیلات در این سال ۹۴ نسبت به رشد مانده تسهیلات سال ۹۴نسبت به سال ۹۳- ۱۵.۱ درصد بود که نشان می‌دهد این موضوع باید مورد توجه باشد.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در تسویه وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون انتظار داریم مشکل واحدهای دارای این شرایط برطرف شود.
وی با اشاره به صحبت‌های استاندار در این جلسه گفت: استاندار در صحبت‌هایش مطالب تخصصی اقتصاد را به سیاست کشاند اما واقعیت این است که جناب استاندار منطق کار اقتصادی یک منطق مشخصی است و همه فعالان اقتصادی امروز با دو دو تا چهار تا کار خود را پیش می‌برند و با توجه به این مسائل نیاز است که فضای منطقی برای پیگیری مشکلات حاکم باشد.
کریمی اقزود: آنچه که امروز در فضای اقتصادی کشور می‌گذرد نشان از این دارد که وضعیت اقتصاد وضعیت خوبی نیست و مشکلات بسیار است.

همچنین مطالعه کنید:

برای رفع موانع صادراتی/دانش‌بنیان‌های توانمند مستقر در پارک‌ها حمایت می‌شوند

به گزارش کسب و کار نیوز ، امیرحسین میرآبادی پس از امضای تفاهمنامه همکاری با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.