«بهزاد اعتمادی» روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در خصوص مگاپروژه نوسازی ناوگان فرسوده سنگین کشور که زمستان سال گذشته اجرای آن کلید خورد، افزود: روش تامین خودرو در این پروژه شامل ۲۰ درصد آورده نقدی متقاضیان و ۳۰ درصد تسهیلات ریالی بانکی است و ۵۰ درصد دیگر قیمت خودرو شامل قطعات متصله (سی. کی.دی) است که از سوی وزارت نفت و از محل صرفه جویی در مصرف سوخت تامین می شود.
سی. کی. دی بسته ای کامل شامل همه قطعاتی است که برای تولید وسیله نقلیه باید به یکدیگر متصل شوند.
به گفته این مقام مسئول، با توجه به اینکه نیمی از قیمت خودروهای تجاری در این پروژه از محل صرفه جویی در مصرف سوخت تامین می شود، برای متقاضیان این خودروها فوق العاده خواهد بود.
وی بیان داشت: صرفه جویی یاد شده بر اساس پیمایش خودروها محاسبه می شود که طبق محاسبات، ۱۹ سِنت صرفه جویی در هر لیتر برای هر کیلومتر پیمایش اتوبوس شهری برپایه قیمت نفت فوب خلیج فارس خواهد بود.
قیمتگذاری بر پایه فوب خلیج فارس به معنای قیمتی است که زمان تحویل به کشتی در این منطقه پرداخت میشود.
اعتمادی خاطرنشان کرد: صرفه جویی در مصرف سوخت، ارتقای سطح کیفی خودروهای تجاری فعال کشور، کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی و اشتغالزایی، از جمله مزایای این مگاپروژه است.
وی تصریح کرد: مقدمات اجرای این پروژه آماده شده و در صورتی که بتوانیم با بانک ها به جمع بندی نهایی برسیم، از ماه آینده اجرایی خواهد شد.
معاون توسعه صنایع حمل و نقل ایدرو یادآوری کرد: تسهیلات اعطایی با نرخ بهره ۱۸ درصد و پنجساله خواهد بود که ۳۰ درصد قیمت خودرو را شامل می شود و متقاضیان مطمئن باشند هیچ مشکلی در بازپرداخت اقساط خودرو نخواهند داشت.
به گزارش کسب و کار نیوز، اسفندماه پارسال مگاپروژه نوسازی ناوگان فرسوده سنگین کشور با حضور «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن و تجارت در محل شرکت سایپادیزل با واگذاری ۲۰۰ دستگاه خودرو تجاری به متقاضیان کلید خورد.
برنامه دولت برای نوسازی این ناوگان، پرداخت تسهیلات بانکی به دارندگان خودروهای فرسوده است. تعداد خودروهای جایگزین شده در سه سال اجرای طرح ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه بوده که منابع اختصاص یافته از سوی دولت، معادل قطعات منفصله خودرو (بیش از هفت میلیارد دلار) برآورد شده است.
در این طرح، سهم تسهیلات بانکی ۲۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال و آورده متقاضی ۱۸۳ هزار میلیارد ریال خواهد بود.
خروج خودروهای فرسوده نخستین بار در دولت اصلاحات اجرایی شد و دولت با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، به نوسازی ناوگان تاکسیرانی بویژه در کلانشهرها روی آورد.
به کمک این طرح و سیاست گذاری های دولت بویژه مجوز واردات خودرو به ازای خروج خودروهای فرسوده بود که بسیاری از خودروهای بالای ۲۵ سال از چهره شهرها رخت بستند و جای خود را به خودروهای جوان تر دادند.
اقتصام * ۳۰۶۵ *۲۰۲۵
معاون ایدرو:
متقاضیان نوسازی خودروهای فرسوده سنگین نگران بازپرداخت تسهیلات نباشند
معاون توسعه صنایع حمل و نقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: با توجه به اینکه فقط 30 درصد قیمت خودروهای تجاری در مگاپروژه نوسازی ناوگان فرسوده سنگین از سوی متقاضیان با دریافت تسهیلات پرداخت می شود، افراد هیچ نگرانی بابت پرداخت اقساط نداشته باشند.