به گزارش کسب و کار نیوز، خیرالله خادمی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید وزیر راه و شهرسازی از قطعات آزادراه کنارگذر جنوب تهران در جمع خبرنگاران افزود: پیشرفت فیزیکی قطعه چهارم این آزادراه از اتوبان تهران- قم و قم- گرمسار به طول ۳۸ کیلومتر به بیش از ۸۶ درصد رسیده است.
وی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی قطعه سوم این آزادراه بین اتوبان ساوه و اتوبان قم به طول ۳۰ کیلومتر به ۲۸ درصد رسیده است، اضافه کرد: پیشرفت فیزیکی قطعه دوم این آزادراه که در ۵۰ کیلومتری حدفاصل ماهدشت- اشتهارد و اتوبان تهران- ساوه قرار دارد، به بیش از ۴۲ درصد افزایش یافته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره پیشرفت فیزیکی قطعه یک این آزادراه در استان البرز نیز توضیح داد: پیشرفت فیزیکی قطعه یک این آزادراه از کرج – قزوین تا اول جاده اشتهارد- ماهدشت به ۳۲ درصد رسیده و طول آن حدود ۴۰ کیلومتر است.
خادمی یادآور شد: برای استفاده کامل این آزادراه می خواهیم همه قطعات آن در اسرع وقت تکمیل شود؛ هرچند اکنون قطعه ۴ به طول ۴۰ کیلومتر آسفالت شده و قطعه سوم نیز در مراحل پایانی عملیات آسفالت قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: در صورتی که بتوانیم امسال قطعه های چهارم و سوم را زیر بار ترافیک ببریم در این صورت وسایل نقلیه در این مسیر به جای ورود به حوزه تهران، به طرف چرمشهر ادامه مسیر می دهند؛ در این صورت بار ترافیک در آزادراه هایی اطراف تهران نیز به شکل چشمگیری کاهش خواهد یافت.
به گزارش کسب و کار نیوز، کنارگذر آزادراه جنوب تهران به طول ۱۵۸ کیلومتر است؛ قطعه نخست آن از آبیک تا جاده ماهدشت – اشتهارد به طول ۳۹ کیلومتر، قطعه دوم از جاده ماهدشت – اشتهارد تا آزاد راه ساوه به طول ۵۱ کیلومتر، قطعه سوم از ساوه تا اتوبان تهران- قم به طول بیش از ۳۰ کیلومتر و قطعه چهارم از آزادراه تهران- قم تا آزادراه قم – گرمسار ۳۸ کیلومتر را شامل می شود؛ در واقع از چهار استان قزوین، مرکزی، البرز و تهران عبور می کند.
این آزادراه چند تقاطع غیرهمسطح دارد؛ آزادراههای کرج – قزوین، ساوه – تهران، قم – تهران، قم – گرمسار و مسیر ماهدشت – اشتهارد و محور قدیم ساوه – تهران و سه خط راهآهن را قطع میکند.
کاهش ترافیک در آزادراه قزوین- کرج و کرج – تهران، کاهش استهلاک ناوگان حملونقل، کاهش آسیبهای زیست محیطی، کوتاه شدن زمان سفر، کاهش مصرف سوخت و کم شدن سوانح رانندگی از مزیتهای این طرح ملی در چهار استان است.
آزادراه کنارگذر جنوبی تهران دارای سه خط عبور در هر سمت است که سرعت طراحی برای حرکت خودروها در این پروژه ۱۳۰ کیلومتر در ساعت دیده شده است.
کاهش زمان سفر برای وسایل نقلیه سبک به مدت ۹۰ دقیقه و برای وسایل نقلیه سنگین به مدت ۱۱۰ دقیقه همچنین صرفهجویی ۷۰۰ میلیون لیتری بنزین در طول ۲۰ سال دوره بهرهبرداری و ۱۶۰۰ میلیون لیتر گازوئیل در همین مدت از دیگر مزایای اجرای این پروژه به شمار می رود.
اقتصام*۱۱۰۸*۳۰۶۱** ۲۰۲۳
معاون وزیر راه و شهرسازی:
پیشرفت فیزیکی آزادراه جنوب تهران به ۴۵٫۲ درصد رسیده است
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور گفت: اکنون متوسط پیشرفت فیزیکی چهار قطعه آزادراه کنارگذر جنوب تهران به 45.2 درصد رسیده است.