صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / بوسنی امروز میزبان نخستین گردهمایی انتخاباتی اردوغان در خارج
بوسنی امروز میزبان نخستین گردهمایی انتخاباتی اردوغان در خارج

بوسنی امروز میزبان نخستین گردهمایی انتخاباتی اردوغان در خارج

رئیس‌جمهوری ترکیه امروز یکشنبه برای ترک‌های مهاجر به مناسبت انتخابات آتی مراسمی در سارایوو برگزار می‌کند اما این مراسم جنجال‌هایی در بوسنی به راه انداخته است.

اردوغان

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سارایوو پس از آن برای گردهمایی انتخاباتی تعیین شد که چندین کشور اتحادیه اروپا از جمله آلمان سال گذشته چنین مراسم‌هایی را برای کمپین رفراندوم با هدف افزایش اختیارات ریاست جمهوری منع کردند.

این تصمیم تنشی میان آنکارا و بروکسل ایجاد کرد. ترکیه در ۲۴ ژوئن انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری برگزار می‌کند.

اردوغان پیشتر بابت جنجال در برگزاری کمپین‌ها انتخاباتی در اروپا که محل سکونت حدود سه میلیون تبعه ترک واجد شرایط شرکت در انتخابات ترکیه است، مورد انتقاد قرار گرفت. آلمان هم میزبان ۱.۴ میلیون ترک‌تبار است.

براساس گزارش رسانه‌های بوسنی، انتظار می‌رود حدود ۲۰ هزار تن برای گردهمایی در بزرگترین ورزشگاه سارایوو حضور یابند. دو پرتره بزرگ از رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌ جمهوری ترکیه و مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار جمهوری ترکیه نوین شنبه در آنجا قرار داده شده است.

ماه آوریل اتریش و هلند همچنین اعلام کردند که هرگونه کمپین سیاستمداران ترک را در خاک کشورشان برای انتخابات ژوئن منع می‌کنند. ممنوعیت مشابه در سارایوو بعید به نظر می‌رسد چرا که بکیر عزت‌بگوویچ رهبر مسلمانان بوسنی سال ۲۰۱۶ در مراسم ازدواج دختر اردوغان شرکت کرد.

طبق گزارش رسانه‌های بوسنی، حزب عزت‌بگوویچ که به لحاظ مرام‌نامه به حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه نزدیک است در نظر دارد تا به زودی یک دفتر نمایندگی در بوسنی افتتاح کند.

عزت‌بگوویچ اخیرا طی مراسمی به حامیانش گفت: نشان خواهیم داد که او (اردوغان) دوستانی دارد و کسانی هستند که به او افتخار کنند. رهبر ترکیه مورد تمایل غرب نیست و مسلمانان زیادی اینجا هستند که حضورش را در کشورمان دوست ندارند. اما مشکل کجاست؟ مشکل اینجاست که او یک رهبر مسلمان قدرتمند است که ما مدت‌هاست نداشته‌ایم.   

همزمان با کمپین اردوغان گروهی از مردمان سارایوو در فیس‌بوک از شهروندان بوسنیایی خواستند تا “علیه برگزاری این نشست قیام کنند و به سیاست خارجی ترکیه و مداخله آن در سیاست‌های بوسنی نه بگویند.” رهبر صرب‌های بوسنی هم بابت “مداخله بی‌حد” رهبر ترکیه در امور بوسنی ابراز نگرانی کرد.

انتهای پیام   

همچنین مطالعه کنید:

آغاز به کار اجلاس رسمی بانک توسعه اسلامی در ریاض با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی/مذاکره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی

به گزارش کسب و کار نیوز ، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.