سرمقاله
در اقتصادی که سرمایههای سرگردان به سمت تولید و تجارت روانه نمیشود، در مسیر دلالی قرار میگیرد آن هم در فضایی که قیمت خودرو درب کارخانه با بازار تفاوت چشمگیری دارد بنابراین امروز بیشتر کسانی که برای محصولات ایران خودرو ثبتنام کردهاند به یقین مصرفکننده خودرو نیستند بلکه دلال هستند.
امروز بیشتر کسانی که برای محصولات ثبتنام کردهاند به یقین مصرفکننده خودرو نیستند بلکه دلال هستند. پرسشی که در این بین مطرح میشود این است که مگر خودروسازان دولتی اظهار نمیکنند تولید را با زیان انباشته پیش میبرند پس چرا در اقدامی متناقض طرحهای فروش ارائه میدهد و این مبالغ را جذب میکند؟ همچنین اگر با قیمت دستوری دولت مخالف هستند پس چرا این پیشفروشهای گسترده را ارائه میدهد و با جذب حجم بالای تقاضا شرایطی را فراهم میآورد که اقدام به افزایش تولید کند؟
باید توجه داشت در کشوری که فعالیت خاصی در حیطه اقتصادی ندارد به طور یقین اینگونه طرح ها موجب انتقال ورود حجم بالایی از پول های سرگردان به این مدل سیستم ثبت نامی خواهد شد. با واقعی کردن قیمتها باید کاری کرد که اختلاف قیمت بازار آزاد و کارخانه تا حد زیادی کم شود،چرا که قیمتهای دستوری اگر به نرخ تعادلی و واقعی نزدیک تر شود ،سبب جلوگیری از آشفتگی، بی نظمی و رسیدن کالا به دست
مصرف کننده حقیقی خواهد شد.
سایت خبری تحلیلی کسب و کار استارت آپ | کارآفرینی | دانش بنیان | اقتصاد