سرمقاله
بازار خودرو در آبانماه در رکود به سر میبرد و این وضعیت همچنان ادامه خواهد داشت. با توجه به شرایط کلان اقتصادی کشور، از جمله نوسانات نرخ ارز، تورم و افزایش هزینههای تولید، همچنان شاهد تداوم رکود در بازار خواهیم بود.
یکی از مهمترین دلایلی که بازار خودرو در وضعیت رکود قرار گرفته، مسائل کلان اقتصادی است. خودروسازان نیز با فشارهای مالی قابلتوجهی مواجهاند. مسائلی همچون زیان انباشته، کاهش تولید، کمبود نقدینگی و افزایش هزینههای جاری و تأمین مواد اولیه، به شکل مستقیم بر وضعیت این صنعت و بازار آن تأثیر گذاشته است.
این در حالی است که بازار خودروهای داخلی و خارجی بهطور طبیعی و تا حدودی به یکدیگر وابسته هستند به طوری که در صورت اجرای صحیح و هدفمند واردات، امکان کنترل قیمت در هر دو بخش خودروهای داخلی و خارجی وجود دارد.
قیمت خودرو معمولا از سقف قیمتی کنترل میشود و واردات صحیح میتواند در سیاستهای کنترل قیمت در شرایط تورمی تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال، در سال ۱۴۰۱ واردات تقریبا متوقف بود و به همین دلیل، هرگونه تغییر نرخ ارز اثر مستقیم و شدیدی بر قیمت خودرو میگذاشت. در آن دوره، با بالا رفتن نرخ ارز از حدود ۳۰ هزار به ۵۰ هزار تومان، قیمت خودرو تقریبا به اندازه نرخ ارز رشد کرد و بعضا افزایشهای ۶۰ تا ۷۰ درصدی در بازار خودرو دیده میشد.
اگر سیاستگزاران به سمت ثبات و هماهنگی در سیاستهای ارزی، تعرفهای و قیمتگذاری حرکت نکنند، در چشمانداز ۱۴۰۵ همچنان درگیر نوسانهای مقطعی و رکود تقاضا خواهیم بود. ترکیب کاهش توان خرید، محدودیتهای ارزی و عدم شفافیت در سیاستهای واردات میتواند باعث تداوم نوسان قیمتها و کاهش عمق بازار شود.
سایت خبری تحلیلی کسب و کار استارت آپ | کارآفرینی | دانش بنیان | اقتصاد