صفحه اصلی / اسلایدر / حدود ۹۹ درصد اعتبارات مصرف شد/رشد پایدار مشارکت خانوارها در کالابرگ الکترونیکی
حدود ۹۹ درصد اعتبارات مصرف شد/رشد پایدار مشارکت خانوارها در کالابرگ الکترونیکی

حدود ۹۹ درصد اعتبارات مصرف شد/رشد پایدار مشارکت خانوارها در کالابرگ الکترونیکی

کسب و کار نیوز- سخنگوی طرح کالابرگ الکترونیکی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تشریح جزئیات چهار مرحله اجرای این طرح ملی، از مصرف نزدیک به تمام اعتبار تخصیص‌یافته و سطح بالای مشارکت خانوارها خبر داد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مرجان دبیری در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرد: در مرحله نخست طرح، تعداد خانوار مشمول به ۲۰ میلیون و ۹۳۷ هزار و ۱۴۶ خانوار رسید و از این تعداد، ۱۸ میلیون و ۴۶۷ هزار و ۳۳۶ خانوار تراکنش موفق داشته‌اند.

وی افزود: میزان مشارکت خانوارها در این مرحله ۸۸ درصد برآورد شد و تعداد خریدهای موفق به ۲۰ میلیون و ۹۳۷ هزار تراکنش رسید. دبیری با یادآوری اینکه از مجموع ۲۵ همت اعتبار تخصیصی، ۲۲ همت مصرف‌شده و ۹۰ درصد اعتبار مرحله اول استفاده شده است، افزود: بیشترین کالای خریداری‌شده در این مرحله حبوبات با ۲۳.۲ درصد و کمترین ماکارونی بوده است.

سخنگوی ستاد کالابرگ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: در مرحله دوم، تعداد خانوار مشمول ۲۰ میلیون و ۹۴۲ هزار و ۴۳ خانوار بودند که ۲۰ میلیون و ۱۷۷ هزار تراکنش موفق ثبت شده است.

دبیری ادامه داد: سطح مشارکت خانوارها در این مرحله با ۹۶ درصد به بالاترین رقم در کل دوره‌ها رسید؛ طی این مرحله، ۲۶ میلیون و ۵۶۳ هزار خرید موفق انجام شد و از ۲۵ همت اعتبار تخصیصی(۲۵ هزار میلیارد تومان)، با استفاده از مانده مرحله قبل، کل اعتبار مصرف شد؛ به عبارتی درصد مصرف اعتبار به ۱۰۰ درصد رسید و بیشترین کالای خریداری‌شده حبوبات (۲۳.۴ درصد) و کمترین ماکارونی بود.

سخنگوی ستاد کالا برگ درباره مرحله سوم طرح گفت: در این گام، ۲۱ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۲۴۸ خانوار مشمول بوده‌اند و ۱۹ میلیون و ۶۷۲ هزار و ۳۸۷ تراکنش موفق انجام شد اما سطح مشارکت خانوارها در این مرحله ۹۲ درصد ثبت شد و تعداد خریدهای موفق بالغ بر ۲۲ میلیون و ۲۹۸ هزار تراکنش بود.

دبیری تاکید کرد: از مجموع ۲۵ همت اعتبار این مرحله، ۲۴ همت مصرف‌شده و درصد مصرف اعتبار به ۹۶ درصد رسیده است. بیشترین کالای خریداری‌شده در این مرحله برنج (۲۲.۵۵ درصد) و کمترین ماست عنوان شده است.

دبیری در ادامه از اجرای مرحله چهارم به‌عنوان مرحله جاری یاد و اضافه کرد: در این مرحله که تا پایان آبان ماه ادامه دارد، ۲۱ میلیون و ۵۷۰ هزار و ۳۳۶ خانوار مشمول هستند و تاکنون ۱۸ میلیون و ۹۲۳ هزار و ۷۱۵ خانوار تراکنش موفق داشته‌اند.

به گفته وی، نرخ مشارکت خانوارها در این مرحله تاکنون ۸۷ درصد بوده و ۲۰ میلیون و ۸۳۵ هزار و ۷۷۷ خرید موفق ثبت شده است. اعتبار تخصیص‌یافته در این مرحله نیز ۲۵ همت و ۵۵۵ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۲۳ همت آن مصرف شده و میزان مصرف اعتبار به ۹۳ درصد رسیده است. سخنگوی ستاد کالابرگ همچنین گفت: بیشترین کالای خریداری‌شده در این مرحله نیز برنج با سهم ۲۵.۹ درصدی و کمترین، ماکارونی بوده است.

دبیری اذعان داشت: بر اساس آمار تجمیعی تا پایان مهرماه، از مجموع ۱۱ همت اعتبار اختصاص‌یافته به طرح ملی کالابرگ الکترونیکی، ۹۸.۸ درصد مصرف شده است. وی تاکید کرد: آمار رسمی نهایی تا پایان آبان ماه اعلام خواهد شد و با توجه به روند خرید خانوارها، احتمال افزایش نسبی درصد مشارکت و مصرف اعتبار در هفته‌های آتی وجود دارد.

 

کالابرگ راهکار همیشگی نیست

مسعود دانشمند،اقتصاددان

کالابرگ می‌تواند مانند زمان جنگ جوابگو نیاز مردم باشد و از سوی دیگر با کالا برگ می‌تواند اقلام اساسی را خرید کرد اما این عرضه کوپن یا کالابرگ هم باید زمان مشخص شده‌ای باشد. از سوی دیگر با توجه به اینکه جامعه هدف اصلی کالابرگ الکترونیکی، اقشار ضعیف و فرودست هستند که برخی از این اقشار در مناطق محروم و دور افتاده به‌خصوص روستا‌ها زندگی می‌کنند، امکانات مربوط به ارتباطات و الکترونیک در این مناطق به هیچ عنوان مناسب نیست، بنابراین این مشکل برای دسترسی این اقشار به کالابرگ باقی خواهد ماند.

اگر قرار است کالابرگ هم پرداخت شود، باید این روز زمان دار باشد، یعنی باید مشخص شود تا چه زمانی توزیع شود تا بازار تنظیم شده  و از سوی دیگر قدرت خرید مردم کاهش پیدا نکند . یعنی کالابرگ یک راهکار همیشگی نمی تواند باشد.

وقتی یارانه افزایش پیدا کند سوبسید به تولید کننده نیز به تبع افزایش پیدا می‌کند و قاچاق کالا نیز افزایشی می‌شود به طور مثال وقتی مرغدار سوبسید بگیرد و مرغ را ۳۰ سنت بفروشد در صورتی که مرغ در خارج از کشور یک دلار باشد ترجیح می دهد به جای اینکه مرغ را در داخل بفروشد قاچاق کند و این بلایی است که پرداخت یارانه می‌تواند بر سر مردم بیاورد از سوی دیگر وقتی امروز ۲۰ درصد یارانه را افزایش دهیم مجبوریم هر دو سه ماه یارانه را افزایش دهیم که خود این تورم ایجاد می‌کند.

بر این اساس و برای رفع مشکل باید، به سمت کالا برگ کاغذی همانند آنچه در دهه‌های پیشین اجرایی شد رفت، زیرا اولاً تجربه اجرای آن وجود دارد و ثانیاً شیوه عمل آن برای مردم مشخص است و دولت برای اجرای آن دردسری ندارد، دولت به عنوان مثال کوپن روغن را اعلام می‌کند و مردمی که کوپن به آن‌ها تعلق گرفته، کالای یارانه‌ای خود را دریافت می‌کنند بدون هیچ مشکلی دولت برای اینکه زمان را از دست ندهد، باید به سمت اجرای کالا برگ کاغذی برود.

همچنین مطالعه کنید:

جزئیات طرح رویش بورس اعلام شد/سرمایه های خرد در راه تولید

به گزارش کسب و کار نیوز، رضا عیوضلو در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طرح …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.