صفحه اصلی / اسلایدر / واردات خودرو‌ ۴۰ درصد افزایش یافت/کاهش تولید خودروسازان
واردات خودرو‌ ۴۰ درصد افزایش یافت/کاهش تولید خودروسازان

واردات خودرو‌ ۴۰ درصد افزایش یافت/کاهش تولید خودروسازان

کسب و کار نیوز- عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: افزایش ۴۰ درصدی تعداد خودرو‌های وارداتی نسبت به سال گذشته امیدوارکننده است، اما همچنان فقدان یک سامانه یکپارچه برای عرضه این خودرو‌ها باعث بروز سردرگمی شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: بازار خودرو در کشور به ویژه در زمینه تولید داخلی و واردات، با چالش‌های جدی مواجه شده است. در چهار ماه نخست سال جاری، علی‌رغم برخی اقدامات مثبت، همچنان بی‌سامانی و عدم هماهنگی در این حوزه مشهود است. وی ادامه داد: از ابتدای سال، تغییرات مکرر در تعرفه‌های واردات خودرو، به سردرگمی فعالان این بازار افزوده است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود: دولت باید سود بازرگانی را به شکل بهتری مدیریت کند تا تاثیرات منفی کمتری بر بازار بگذارد. همچنین، راهکاری که برای واردات خودروهایی که از منابع ارزی خارج تأمین می‌شوند، مورد توجه قرار گرفته است، می‌تواند مثبت ارزیابی شود.

او بیان کرد: در عین حال، افزایش ۴۰ درصدی تعداد خودروهای وارداتی نسبت به سال گذشته امیدوارکننده است، اما همچنان فقدان یک سامانه یکپارچه برای عرضه این خودروها باعث بروز سردرگمی شده است. بسیاری از واردکنندگان از بی‌نظمی‌های موجود در سیاست‌های تجاری و صنعتی دولت گلایه دارند.

طاهری افزود: هماهنگی بین نهادهای مختلفی که به تدوین این سیاست‌ها پرداخته‌اند، وجود ندارد و این امر منجر به عدم یکپارچگی در تصمیمات شده است. امید است که هیئت دولت برنامه‌ای واضح و مدون برای آینده نزدیک تدوین کند تا از بی‌نظمی‌های کنونی کاسته شود.

او بیان کرد: علاوه بر این، کاهش تولید در شرکت‌های خودروساز مانند ایران‌خودرو، به آسیب‌های جدی‌تری منجر شده و موجب افزایش قیمت‌ها در بازار شده است. این وضعیت نشان‌دهنده نیاز شدید به تنظیم‌گری دقیق‌تری از سوی دولت است که در حال حاضر، اقدام موثری در این زمینه مشاهده نمی‌شود.

وی ادامه داد: در نتیجه، انتظار می‌رود که دولت اقدامات لازم را برای ایجاد نظم و ساماندهی در بازار خودرو انجام دهد تا از بحرانی که امروز در این عرصه وجود دارد، کاسته شود. در همین زمینه کارشناس خودرو گفت: در حال حاضر حدود ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ دستگاه خودرو در گمرکات کشور دپو شده و پروژه واردات قبلی هنوز به سرانجام نرسیده است

مانی رحمانی، کارشناس خودرو در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت:  تعرفه واردات خودروهای صفر کیلومتر خارجی به موضوعی مهم تبدیل شده است، به ویژه با توجه به اینکه در حال حاضر حدود ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ دستگاه خودرو در گمرکات کشور دپو شده و پروژه واردات قبلی هنوز به سرانجام نرسیده است. یکی از دلایل این تأخیر، مشکلات ارزی فعلی دولت به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: جالب اینجاست که با وجود شرایط اقتصادی دشوار، دولت  امسال تعرفه واردات تمام خودروها را صددرصد اعلام کرده بود، اما در حال حاضر کف تعرفه وارد خودرو ۲۰ درصد است. او بیان کرد: دولت نزدیک به ۸۰ درصد از سهم خود را کاهش داده است. اگرچه این تغییر می‌تواند تأثیر مثبتی بر خودروهای وارداتی داشته باشد، اما به نظر نمی‌رسد که این تحولات به‌زودی به نتیجه مطلوبی برسند.

رحمانی همچنین در خصوص وضعیت بازار خودرو هم گفت: وضعیت بازار خودرو در حال حاضر در وضعیت رکود شدیدی به سر می‌برد.

او بیان کرد: از ابتدای سال، رکود در بازار خودرو با توجه به تحولات منطقه و مذاکرات با سیگنال‌های مثبت آغاز شد، اما این رکود به رکود تورمی تبدیل شده است. به طوری که خرید و فروش در بازار آزاد به میزان خیلی کمی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: از ابتدای سال تا امروز، تنها یک‌بار سامانه وارداتی فعالیت خود را آغاز کرده است و با توجه به تجربیات گذشته، انتظار می‌رود استقبال از این سامانه بسیار کم باشد. در این شرایط، این سوال مطرح می‌شود که آیا بازار با افزایش قیمت خودرو مواجه خواهد شد یا خیر؟

تاثیر ناترازی انرژی بر تیراژ خودرو

بابک صدرایی، کارشناس خودرو

مجموعه عوامل، صنعت خودرو را به این حال و روز در آورده است. بحث تخصیص و نبود ارز، کمبود نقدینگی و فشار روی خودروسازان وجود دارد. همچنین عدم پرداخت به موقع مطالبات قطعه‌سازان، عامل کهنه‌ای است که سال‌ها وجود داشته و حالا بیشتر و بیشتر می‌شود.

بحث کمبود برق، گاز، انرژی و آب در فصل‌های مختلف، چالش‌های مهم خودروسازان است. همچنین چالش جنگ و تاثیراتی که به لحاظ روانی و اقتصادی داشته، همه عواملی است که باعث شده صنعت خودروسازی ایران به این روز برسد. البته عامل مهم‌تر، تحریم‌ها و فشارهای تحریمی بیشتر است که جلوی توسعه صنعت و تولید محصول مدرن‌تر و بهتر را می‌گیرد. پلتفرم‌های قدیمی هم که هر کاری هم بکنید، به لحاظ کیفی و حتی کمی دیگر نمی‌تواند خیلی برای ما تاثیرگذار باشد.

همه این عوامل باعث شده قطعه‌سازی و صنعت خودروسازی ما که به یکدیگر وابسته هستند و قطعا قطعه‌سازی زیربنای صنعت خودروسازی کشور هست، با این مشکلات کنونی مواجه شوند و جا دارد همه این عوامل را کارشناسی و بررسی کنیم و تا جایی که می‌شود، اوضاع را بهبود و سروسامان داد.

تقاضای بازار هم مطرح است. بالاخره اتفاقات اقتصادی و دوران پساجنگ و فشارهای اقتصادی که روی کسب‌وکارها وارد می‌شود، همه عاملی است که تقاضا را در درازمدت در بازار خودرو کاهش می‌دهد. ما تا زمانی که شرایط اقتصادی و سیاسی‌مان نرمال نشود و ثبات برنگردد، تقاضای خودرو نه‌تنها افزایشی نمی‌شود، بلکه کاهشی هم می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت یک کیسه برنج برابر با دستمزد یک هفته کارگر است/تورم ۲۰۰ درصدی برنج در یک‌ سال

به گزارش کسب و کار نیوز، بعد از مدت‌ها کشاکش رسانه‌ای بر سر ارز ترجیحی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.