سرمقاله
بازار خودرو در چند سال اخیر با خلاء و تقاضای انباشته بسیاری همراه بوده و بعید به نظر میرسد خودروسازان داخلی بتوانند نیاز بازار را تأمین کنند. تعداد واردات نیز به آن صورت نخواهد بود که بتواند روی بازار تأثیرگذار باشد.
بی نظمی و شلختگی نیز در مساله واردات که به یک امر معمول در کشور تبدیل شده یک مساله منفی به شمار می رود و موانع مختلفی پیش پای واردات خودرو می گذارد. بنابراین نمی توان انتظار داشت که در مدت زمان کوتاهی آنقدر خودرو وارد کشور شود که بتواند در بازار خودرو تاثیرگذار باشد.
علاوه بر آن عواملی همچون واردات خودرو در مقیاس گسترده که میتواند قیمت خودرو یا شیب صعودی آن را کاهش دهد، با توجه تجربه سال گذشته، منابع محدود سال جاری و شرایط کلی کشور بعید به نظر میرسد در سال جاری نیز به صورت مرتب انجام بگیرد.
تولید خودرو در یکی دو سال اخیر از یکمیلیون دستگاه به حدود ۱.۲میلیون دستگاه رسیده است. اگر همه دستگاهها خوب کار کنند، ارز به موقع برسد، خودروسازان برنامهریزی داشته باشند و مطالبات قطعهسازان را پرداخت کنند و قطعه به آنها برسد، شاید بتوان مقداری تولید را افزایش داد. اما تولید ۱.۷میلیون دستگاه بسیار بعید به نظر میرسد. ما در بهترین شرایط کشور که تحریم نبودیم، ارز هم در اختیار داشتیم و خودروسازان جهانی هم در کشور خودرو تولید می کردند، ما ۱.۵ تا ۱.۶میلیون دستگاه خودرو در کشور تولید کردهایم. بنابراین دور از واقعیت است اما امیدوارم که این اتفاق رخ دهد.
مساله مهم آن است که دولت باید رویکرد خود را به واردات خودرو تعیین و اعلام کند. آیا این ضرورت را به صورت اساسی و بنیادین میبیند یا نگاهی نمایشی به آن دارد. اگر واردات خودرو و کنترل بازار یک ضرورت است و باعث رقابتی شدن بازار میشود، باید از آن حمایت کرد و ساز و کار معقول و قانونی برای آن ترسیم کرد.
سایت خبری تحلیلی کسب و کار استارت آپ | کارآفرینی | دانش بنیان | اقتصاد