صفحه اصلی / اسلایدر / بازار منتظر اخبار سیاسی است/شیب تند ریزش قیمت خودرو
بازار منتظر اخبار سیاسی است/شیب تند ریزش قیمت خودرو

بازار منتظر اخبار سیاسی است/شیب تند ریزش قیمت خودرو

کسب و کار نیوز- قیمت دلار که به صورت مستمر در حال افزایش بود طی یکی دو روز گذشته نزولی شد که همین کاهش نرخ ارز تأثیر خود را بر بازار خودرو گذاشت. به گزارش مهر، قیمت دلار که به صورت مستمر در حال افزایش بود طی یکی دو روز گذشته نزولی شد که همین کاهش نرخ ارز تأثیر خود را بر بازار خودرو گذاشت.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، طبق گفته فعالان بازار خودرو، در حال حاضر بازار منتظر اخبار سیاسی است و در یک رکود نسبی به سر می‌برد. البته قیمت‌ها در بازار خودرو طی ماه‌های گذشته دچار نوسان‌های مقطعی شده بود و به نظر می‌رسد سال جدید را هم با همین نوسان‌ها شروع کرده است.

بر این اساس، گروه سمند با مدل‌های متنوع سورن کاهشی بین سه تا ۱۱ میلیون تومان را شاهد بود. این کاهش برای سورن XUP سه میلیون تومان بود که قیمتش را از ۷۴۸ به ۷۴۵ میلیون تومان رساند. سورن پلاس فول با افت ۱۱ میلیون تومانی از ۹۳۳ میلیون تومان به ۹۲۲ میلیون تومان رسید.

خانواده دنا افتی بین هفت تا ۱۲ میلیون تومان را تجربه کرد. دنا پلاس بورسی با کاهش ۱۲ میلیون تومانی از ۹۶۲ میلیون تومان به ۹۵۰ میلیون تومان رسید و دنا پلاس ۶ دنده با رینگ فولادی نیز از یک میلیارد و ۲۲ میلیون تومان به یک میلیارد و ۱۵ میلیون تومان کاهش یافت.

خانواده ۲۰۷ و تارا نیز افتی بین چهار تا هشت میلیون تومان را ثبت کردند. ۲۰۷ سقف فلزی با فرمان هیدرولیک با کاهش هشت میلیون تومانی بیشترین افت را در این گروه داشت و به ۸۵۷ میلیون تومان رسید. در مقابل ۲۰۷ دنده‌ای پانوراما با کاهش شش میلیون تومانی کمترین تغییر را تجربه کرد و اکنون با قیمتی حدود ۹۶۲ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

تارا دستی با افت هشت میلیون تومانی از ۹۷۳ میلیون تومان به ۹۶۵ میلیون تومان رسید و تارا اتومات با کاهشی چهار میلیون تومانی از یک میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۲۰۶ میلیون تومان کاهش یافت.

همچنین در سبد سایپا سهند با کاهش چشمگیر ۳۰ میلیون تومانی از ۷۰۵ میلیون تومان به ۶۷۵ میلیون تومان تنزل یافت.

ساینا نیز با افت ۲۴ میلیون تومانی از ۵۵۵ میلیون تومان به ۵۳۱ میلیون تومان رسید. همچنین اطلس G با افت ۱۸ میلیون تومانی از ۶۴۰ میلیون تومان به ۶۲۲ میلیون تومان رسید و خانواده شاهین کاهشی بین ۹ تا ۱۳ میلیون تومان را تجربه کرد.

شاهین GL با کاهش ۹ میلیون تومانی کمترین افت را داشت و به ۸۵۵ میلیون تومان رسید، در حالی که شاهین اتوماتیک پلاس با کاهش ۱۳ میلیون تومانی به یک میلیارد و ۳۲۷ میلیون تومان تعدیل پیدا کرد. قیمت محصولات مختلف گروه کوییک نیز بین یک تا پنج میلیون تومان پایین آمد.

در همین رابطه نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران گفت: قیمت خودروهای خارجی بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان و قیمت خودروهای داخلی حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

اسد کرمی درباره گمانه زنی درباره وضعیت بازار خودرو در سال جدید با توجه به تغییر قیمت ارز اظهار داشت: هنوز نمایشگاه های خودرو فعالیت خود را در سال جدید به صورت کامل شروع نکرده‌اند و نمی توان ارزیابی دقیقی از بازار داشت.

وی ادامه داد: به طور متوسط خودروهای داخلی ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان، خودروهای مونتاژی ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان و خودروهای خارجی از ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران با بیان اینکه بازار خودرو هنوز مشتری ندارد، گفت: بعد از تعطیلات نوروز تازه فعالیت بازار شروع شده است، باید منتظر بحث تقاضا در بازار و نحوه عرضه باشیم.

وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت خودرو نسبت به سایر کالاهایی که قابلیت سرمایه گذاری دارند و در ماه‌های گذشته افزایش قیمت داشتند، پایین تر است، اظهار داشت: آنچه درباره افزایش قیمت ها بیان می شود، گمانه زنی است و هنوز قیمت جدیدی مصوب و اعلام نشده است.

کرمی عنوان کرد: در بازار شاهد افزایش قیمت سکه، طلا و ارز هستیم اما خودرویی مانند کوییک خیلی افزایش قیمت نداشته و در حد ۳۰ تا ۴۰ میلیون است. وی با اشاره به تعیین تعرفه ۱۰۰ درصدی گمرکی برای خودروهای وارداتی در سال جاری، اظهار داشت: این میزان تعرفه در قیمت نهایی خودرو اعمال خواهد شد و مصرف کننده باید این هزینه را بپردازد.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران گفت: هنوز افزایش قیمتی از محل افزایش تعرفه گمرکی مشاهده نشده و قیمت ها بر اساس واردات سابق بوده است.

ضرورت ارتباط با خودروسازان جهانی

بابک صدرایی، کارشناس خودرو

دو عامل مهم در خروج بازار از رکود تأثیرگذار است، اگر توافقی صورت بگیرد، بازار در رکود باقی خواهد ماند، چرا که مردم منتظر ورود خودروهای جدید خواهند بود. اگرهم توافقی انجام نشود، شرایط سخت‌تر شود، ریسک خرید افزایش یافته و قدرت خرید کاهش پیدا می‌کند.

تنها در صورتی که بازار احساس کند یک ثبات نسبی در نرخ ارز به وجود آمده و این نرخ نه افزایش چشمگیری خواهد داشت و نه کاهش ناگهانی، می‌توان انتظار داشت که آرامش به بازار خودرو بازگردد و بازار دوباره به حرکت درمی‌آید.

با توجه به تعیین تعرفه صد درصدی برای واردات خودرو و همین‌طور افزایش قیمت ارز، قطعاً قیمت خودروهای وارداتی افزایش پیدا خواهد کرد. البته هنوز قیمت خودرو در بازار ما به نرخ جدید ارز نرسیده است. ضمن این که نرخ ارز مبادله‌ای که برای برخی محاسبات استفاده می‌شود، از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ۷۰ هزار تومان رسیده است که این موضوع بدون شک بر افزایش قیمت خودروهای وارداتی تأثیر می‌گذارد.

به نظرمی‌رسد در سال جدید در یک مقطع زمانی کوتاه‌مدت، شاهد هیجان و افزایش تقاضا در بازار باشیم، چراکه نیازهای به تأخیر افتاده، به سمت بازار حرکت خواهند کرد، اما در بلندمدت بازار در وضعیت رکود قرار خواهد گرفت، چرا که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است.

تا زمانی که شرایط محیطی بیرونی ما اصلاح نشود و نتوانیم ارتباط با خودروسازان جهانی داشته باشیم عملاً هیچ اتفاقی در تغییر مالکیت از بخش خصوصی به دولتی یا خصولتی رخ نمی دهد. با دلار ۹۰ هزار تومان ایران خودرو یا سایپا چه محصولی حتی چینی را می تواند بیاورد که بتواند با حفظ همین محدوده قیمت خودروهای زیر یک میلیارد تومان به بازار ایران عرضه کند و خودروی مردمی داشته باشیم.

همچنین مطالعه کنید:

جزئیات طرح رویش بورس اعلام شد/سرمایه های خرد در راه تولید

به گزارش کسب و کار نیوز، رضا عیوضلو در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طرح …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.