به گزارش کسب و کار نیوز، این مراسم که با شعار «دنیای نارنجی، جادوی یکی شدن» برگزار شد نقطه عطفی برای این مجموعه محسوب میشود. در این رویداد اعلام شد که سه شرکت «اسنپاکسپرس»، «اسنپمارکت» و «مارکتپرو» با یکدیگر ادغام شدند و از این پس با برند واحد «اسنپمارکت» و رنگ نارنجی فعالیت خود را ادامه خواهند داد.
در بخش اول مراسم، پویا رستگار و رامین لایقی، مدیران عامل اسنپمارکت، به ارائه توضیحاتی درباره مسیر رشد این مجموعه، اهداف آینده و دلایل تغییر برند پرداختند. آنها اعلام کردند که پیش از این فعالیتهای مرتبط با خرید آنلاین از هایپراستارها، سوپرمارکتهای محلی و زنجیرهای و همچنین توزیع آنلاین کالاهای سوپرمارکتی به صورت جداگانه انجام میشد. با این تغییر، همه این خدمات تحت یک هویت یکپارچه قرار گرفتهاند تا همافزایی و هماهنگی بیشتری در ارائه خدمات ایجاد شود.
در ادامه، به دستاوردهای اخیر اسنپمارکت اشاره شد؛ از جمله گسترش همکاریهای B2B با تأمینکنندگان بزرگ و کوچک، که زنجیره ارزش این مجموعه را مستحکمتر و کارآمدتر کرده است. همچنین، مدیران تأکید کردند که هدف اسنپمارکت، ایجاد یک اکوسیستم جامع و نوآورانه در صنعت خردهفروشی آنلاین است. این برند قصد دارد با استفاده از تجربه و دانش خود تحولی اساسی در نحوه ارائه خدمات سوپرمارکتی ایجاد کند.
در پنل دوم این رویداد که با حضور سامان ابطحی، مدیر ارشد بازاریابی، شهاب عسکریان، مدیر ارشد ارتباطات بازاریابی و حسین شیشهگر مدیر هنری این مجموعه، برگزار شد، اساس و ماهیت ریبرندینگ اسنپمارکت و همچنین معماری برند مورد بررسی قرار گرفت و جزئیات هویت جدید برند اسنپمارکت معرفی شد. در این بخش، اهمیت رنگ نارنجی به عنوان نماد انرژی، نوآوری و یکپارچگی و همچنین ارزشها و پیامهای جدید این برند بررسی شد.
رامین لایقی، مدیرعامل اسنپمارکت در رویداد ریبرندینگ اسنپ مارکت گفت: «صورت مسئله ایجاد سوپر مارکت اسنپ بسیار ساده بود. گفتند حالا که سرویس رستوران داریم سوپرمارکت را هم اضافه کنیم. در آن زمان ما ۳ نفر بودیم و از اولین سوپرمارکتی که در جردن به ما پیوست ۲۰ سفارش ثبت کردیم. امروز رکورد ۱۷۰ هزار سفارش در روز را شکستهایم و یک تیم هزار و ۵۰۰ نفره داریم.»
او ادامه داد: «سوپرمارکت آنلاین یکی از بزرگترین صنایع کشور است و شاید از بیرون ساده به نظر برسد اما به جرات میتوانم بگویم سختترین کسبوکار گروه اسنپ است. انگار یک بمب ساعتی در دست ما است که باید با پیچیدگیها و چالشهای مختلف آن را به سرعت به دست مشتری برسانیم. از سویی سوپرمارکت و بقالی در ایران بازار مخصوصی دارد که آنلاین کردن آن چالشهای خاص خودش را دارد.»
لایقی درباره استفاده از دادهها در اسنپمارکت گفت: «پیش از این ما با روشهای ساده و اولیه دادههای فروشگاهها در مورد فروش محصولات را جمعآوری میکردیم و الان به روشهایی رسیدهایم که در آنها با استفاده از هوش مصنوعی مدیریت زنجیره تامین را انجام میدهیم. ما این ابزارها را امروز در اختیار سوپرمارکتها قرار دادهایم تا نیازهای مشتریها را به صورت کامل برطرف کنند و بهزودی با یک زیرساخت و پشتوانه دادهای کاملتر به عنوان ابزار بهبود فروش آنلاین و آفلاین سراغ فروشگاههای همکارمان خواهیم آمد.»
پویا رستگار، رئیس هیات مدیره اسنپ مارکت در ادامه گفت: «کارهای خوب برای انجام زیاد است اما نکته مهم آن این است که ما تصمیم بگیریم چطور کار را انجام دهیم. یکی از کارهایی که من همیشه دوست داشتم انجام دهیم این بود که فروشگاه حضوری ایجاد کنیم اما در نهایت به این رسیدم که استراتژی ما ارائه خدماتی است که در آنها تخصص داریم.»
به گفته او هدف اسنپ مارکت تاثیرگذاری در بازار است و این شرکت قصد دارد فروش ۱۲۵ هزار سفارش در روز را به ۵۰۰ هزار سفارش در روز برساند.
رستگار درباره یکپارچهسازی اسنپ مارکت افزود: «دو سال پیش ما اولین قدمهای این مسیر را برداشتیم تا مدیریت شرکتهای مختلف و مرتبط را ادغام کنیم و هلدینگ سوپر مارکت اسنپ را به وجود بیاوریم. فکر میکنم این آخرین قدمی است که ما در راستای یکپارچهسازی برمیداریم و همه تلاش ما این است که اسنپ مارکت بهتر و بزرگتر شود.»
به گفته او فروشگاههای زنجیرهای و آنلاین سهم بزرگی از بازار فروش در ایران را نگرفتهاند و سهم آنها زیر ۱۵ درصد در نوسان است. او باور دارد شرایط منطقه فرصت مناسبی برای تغییرات جدی و رشد این بازار بزرگ است.
رئیس هیات مدیره اسنپ مارکت درباره برنامههای آینده این شرکت گفت: «ما دو کار کوتاهمدت جدید داریم که بهزودی از آنها رونمایی میشود. اولین موضوع تسهیلاتی است که به سوپرمارکتها و شرکای خود ارائه میدهیم و هدف ما این که امسال هزار میلیارد تومان در قالب این تسهیلات به آنها ارائه شود.»
او اضافه کرد: «دومی بحث داده است. دادهای که ما در اختیار داریم یکی از بهترین و دقیقترین دادههایی است که در کل کشور وجود دارد. ما به صورت منطقهای و زنده دادههای فروش آنلاین و آفلاین و قیمتگذاریها را در اختیار داریم. این دادهها کمک میکند بهرهوری زنجیره تامین بالا برود و ما در حال کار روی پلتفرم جدیدی هستیم که این دادهها را در اختیار شرکایمان قرار دهد.»
شهاب عسکریان، مدیر اجرایی ارتباطات بازاریابی مجموعه اسنپ مارکت در ادامه این رویداد درباره ریبرندینگ اسنپ مارکت گفت: «ما بارها دیدهایم که پیچیدگی مانع ارزش اصلی ما شده است و این ریبرند یک قدم به سمت سادگی کارها است. یکی دیگر از دلایلی که ما سراغ این کار رفتیم این بود که خودمان را برای ارائه زیرساختهای مسیرهای جدید کسبوکار آماده کنیم و به بهترین نحو به سمت شرکایمان قدم برداریم.»
به گفته او از امروز به جای «اسنپ گروسری» اسنپ مارکت با رنگ نارنجی فعالیت خود را آغاز میکند و به عنوان برند مادر این مجموعه فعالیت خواهد کرد. به گفته عسکریان اسنپمارکت آماده است تا در مسیر رشد خود پویاتر، انعطافپذیرتر و آمادهتر باشد.
«جادوی یکی شدن»؛ شعار ریبرندینگ اسنپ مارکت
در پنل دیگری که در ادامه این رویداد برگزار شد، سامان ابطحی، مدیر ارشد بازاریابی اسنپ درباره شعار «جادوی یکی شدن» که شعار ریبرندینگ اسنپ مارکت بود گفت: «این یکی شدن برای ما جادویی است چون از درون ما و از خود ما شروع میشود. دو سال پیش این تیم در کنار هم قرار گرفت و بدنه مدیریتی سرویسهای اسنپ یکی شد تا کارهای اجرایی را پیش ببرند. این مسیر یکی شدن پیچیده و عجیب بود اما خوشحالم در نهایت به این نقطه رسیدیم.»
او دلیل دوم انتخاب این اسم را گیجی و سردرگمی بیرونی در لایه مشتریان دانست و اضافه کرد: «از ابتدا تصمیم به جدایی این برندها بود اما امروز به نقطهای رسیدیم که این لایههای اولیه یکی شدند.»
شهاب عسکریان، مدیر اجرایی ارتباطات بازاریابی اسنپ مارکت در ادامه گفت: «زمانی که صحبت از ریبرندینگ به میان میآید پای طراحی وسط است. امروز معماری برند ما هیبریدی است. با توجه به فضای کشور ما به حداکثر پویایی نیاز داشتیم و یک معماری را چیدیم که در لاینهای اصلی و سرویسهای مختلف پاسخگو باشد.»
به گفته عسکریان اصلیترین منبع تصمیم درباره ریبرندینگ اسنپ مارکت تحقیقات بازار بود و به دلیل شناخته شده بودن «اسنپ مارکت» در میان مردم، این اسم را انتخاب کردند.
حسین شیشهگر، مدیر هنری گروه اسنپ درباره چالشها و فرصتهای ریبرندینگ اسنپ مارکت گفت: «ما میخواستیم یک مجموعه عناصر انعطافپذیر بسازیم تا در آینده با اضافه شدن بخشهای جدید به آن همچنان کارآمد بماند. بنابراین با الهام گرفتن از علامت تعجب اسنپ تصویرسازی کردیم.»
شیشهگر دلیل انتخاب رنگ نارنجی برای اسنپ مارکت را پویایی و خلاقیت آن دانست و اضافه کرد: «یکی از دلایل اصلی ریبرندینگ ما این بود که رنگی انتخاب کنیم که ما را در گروه اسنپ متمایز کند. علامه بر این مهم بود که در یک بازار جنگنده جدید از رقبایمان بالاتر بیاییم. رنگ نارنجی رنگ آدمهایی است که سبک زندگی سریع دارند و دسترسی برایشان مهم است.»
بخش پایانی این مراسم نیز به معرفی استراتژیهای جدید و آینده برند اسنپمارکت اختصاص داشت.
رونمایی از هویت جدید «اسنپمارکت» آغازگر فصلی تازه در مسیر این مجموعه و نشاندهنده تعهد آن به ارائه خدمات بهتر و جامعتر به مشتریان در سراسر کشور است.