دولت چهاردهم باید در زمینه واردات خودرو رویه ای متفاوت از دولت قبل را در پیش بگیرد زیرا واردات بینظم و بیهدف خودروی خارجی مانند گذشته فایده ای برای بازار نخواهد داشت. بیشتر از آنکه تعرفه واردات خودرو بر بازار تأثیرگذار باشد، این تعداد واردات خودروست که میتواند بر بازار تأثیر داشته باشد. به طور مثال اگر تعرفه واردات خودرو ۱۰۰ درصد باشد ولی ۵۰ هزار خودرو وارد شود به نسبت زمانی که تعرفه ۱۰ درصد باشد ولی ۵۰۰۰ خودرو وارد شود، تأثیر بیشتری دارد. از سوی دیگر ایجاد رقابت از مسیر تنوع بخشی به سبد محصولاتی خودروهای موجود در بازار می تواند زمینه را برای تحریک بخشی از تقاضای خاموش در بازار خودرو فراهم کند.
با توجه به اینکه تولید و عرضه سالانه یک میلیون و چهارصد تا یک میلیون و پانصد هزار خودرو پاسخگوی نیازهای داخلی است واردات ۲۵ هزار خودروی خارجی که از سال ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۳ثبت شده اند، که هنوز بخشی از آنها همچنان در گمرک هستند و بخشی در پارکینگها، نمی تواند شوک رقابتی را در صنعت خودروسازی کشور ایجاد کند.
اگر دولت میخواهد رقابت را بهطور جدی با واردات خودرو ایجاد کند، باید در این زمینه در چارچوب مشخصی اقدام کند. اینکه تعداد معدودی شرکت اجازه تامین قطعات و خدمات را داشته باشند نیز باید براساس میزان خدماتی که در این بخش ارائه میدهند، مشخص باشد. البته میتوان این شیوه را بهصورت یک برنامه کوتاهمدت اجرایی کرد تا در نهایت این فرآیند در یک چارچوب مناسب شکل بگیرد. تمرکز دولت بر موضوع تامین قطعات و خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی تا حدود زیادی مثبت خواهد بود، البته چه به لحاظ شرکتهای واردکننده و چه خدمات دهنده نیاز به ساماندهی دارد.