سرمقاله
برای توسعه تجارت الکترونیکی و اقتصاد دیجیتالی باید روی پلتفرمها، دادههای دیجیتالی و تجارت الکترونیک و پیشرانهای فناوری تمرکز کرد. اقتصاد دیجیتالی اکنون در همه جای دنیا در دو بخش بستر موبایلی و پیشرانهای فناوری در حال شکوفایی و توسعه است. همچنین در عرصه اقتصاد دیجیتال باید تولید و توسعه صادرات نرمافزاری در اولویت اصلی قرار گیرد.
در حال حاضر تعدادی از شرکتها دفاتری را به صورت مجازی در برخی کشورها راهاندازی کردهاند که پروژههای نرمافزاری را در ایران انجام می دهند و این چرخه مالی مناسبی را ایجاد کرده است. همچنین در کنار آن نیروی انسانی توانمندی را جذب و به کار میگیرد. بنابراین بعد از تأکید به موضوع جهش تولید در مرحله دوم بحث اشتغال یکی دیگر از مقولههایی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا این حوزه علاوه بر ایجاد اشتغال شرایط اقتصادی کشور را متحول میسازد.
اولین توصیه به کسب و کارها ایجاد کانالهای مختلف ارتباطی و توزیع با مشتریان است، به این معنی که یک کسب و کار نباید خود را فقط محدود به یک شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام کند. توصیه بعدی توجه به اصل ایجاد تقاضا در مشتریان است، به عبارت دیگر تقاضای خدمات یا کالای ما تا حدی باید در مشتریان ایجاد شود که برای مشتریان تفاوت نداشته باشد که محصول در بستر اینترنت بینالملل عرضه میشود یا شبکه ملی اطلاعات و احساس نیاز آنها را وادار به تعقیب کسب و کار ما کند.
شرایط حاکم بر کشور ضرورت ایجاد کسب و کار بر مطمئنترین بستر را ضروری میکند. این بستر اکنون ایجاد صفحه در شبکه ملی اطلاعات است که دولت در هر شرایطی آن را برقرار نگه خواهد داشت.
برای بقا در اقتصاد دیجیتال باید نوآور بود. با توجه به کوتاه بودن چرخه عمر محصولات و خدمات در اقتصاد دیجیتال، نوآوری، استراتژی اصلی کسب و کارهای موفق است و در نهایت سرعت بالای رشد و انتشار فناوریها یکی از ویژگیهای اقتصاد دیجیتال است. چرخه حیات فناوری در این اقتصاد کم است. فناوریها در این اقتصاد بهسرعت رشد میکنند و با بلوغ رسیدن به عنوان یک فناوری تحولآفرین، نقشآفرینی میکند.