شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز ، غلامرضا تاجگردون با اشاره به جلسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۴ گفت: کمیسیون تلفیق در اولین جلسه بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۴ تبصرهها و احکام بودجه در بخش درآمدی را بررسی کرد که یکی از موضوعات مربوط به حقوق ورودی کالاهای اساسی اعم از دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی بود. مصوب شد حقوق ورودی یک درصد باشد.
رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ افزود: تلفیق نه تنها اجازه نداد که افزایش قیمتی برای این کالاها در بودجه صورت گیرد که اجازه نداد حقوق ورودی آنها نیز افزایش پیدا کند. تاجگردون اضافه کرد: همچنین کمیسیون تلفیق در مصوبه دیگری سقف واردات خودرو را ۳ میلیارد یورو پیش بینی کرد و تعرفه آن را از ۱۰۰ درصد به ۸۰ تقلیل داد. البته تصویب نهایی این مصوبات منوط به تصویب در صحن علنی مجلس و تایید شورای نگهبان است.
در همین رابطه چندی پیش رئیس سازمان توسعه تجارت در مورد بازنگری در تعرفهها گفت: یکی از مواردی که میتواند به توسعه تجارت کمک کند رفع موانع، محدودیتها و کاهش تعرفهها است. تعرفهها دو وجه دارند که یک وجه آن برای حمایت از تولید است که باید دقت کنیم اگر در این موضوع افراط شود تعرفهها به مانع توسعه تجارت تبدیل میشود، باید یک تعادلی ایجاد شود، ما نمیتوانیم با ابزار تعرفه در بلندمدت از تولید حمایت کنیم.
دهقان دهنوی در مورد احتمال کاهش تعرفه واردات خودرو گفت: در مورد محصولات مختلف جلساتی در کمیسیون ماده یک با حضور ۹ دستگاه ذیربط برگزار و در مورد تعرفه هر گروه کالایی بحث میشود، قاعدتا این بحثها موافقان و مخالفانی دارد و در نهایت یک نتیجهای گرفته میشود، امیدوارم نتیجه بهینهای باشد و گرایش کلی ما به سمت کاهش تعرفهها است.
قبل از تصویب آزادسازی واردات خودرو یک دو قطبی در فضای تصمیم گیران و کارشناسان کشور بوجود آمد. طرفداران طرح آزادسازی واردات ماشین معتقد بودند آزادسازی واردات التهابات بازار خودرو را آرام میکند. از طرف دیگر گروههای مصرف برای انتخاب ماشین مدنظرشان قدرت انتخاب بیشتری دارند.
همچنین واردات باعث میشود که اتومبیلهای باکیفیت بیشتری در دسترس عموم قرار گیرد. همه اینها به کاهش ۵۰ تا ۸۰ درصدی قیمت ماشینهای خارجی میانجامد. در نتیجه، این فضای رقابتی منجر به تعادل در بازار عرضه و تقاضا میشود. مخالفان طرح آزادسازی واردات خودرو معتقد بودند اگر واردات ماشین آزاد شود قطعا بین تجار واردکننده و خودروسازان اختلاف ایجاد میشود. این تجار با انحصار قیمتگذاری میتوانند در بازار خودرو قدرت و سرعت عمل را به دست گیرند. یکی دیگر از علل مخالفت این دسته از کارشناسان آماده نبودن زیرساختهای گمرکی برای اجرایی کردن این طرح بود.
تأثیر واردات بر قیمت خودرو
بابک صدرایی، کارشناس خودرو
حداقل واردات تاثیرگذار در بازار کشوری مثل ایران بالای ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دستگاه در سال است. یک بحث این است که یک بخش از تقاضایی که الان برای خودرو در بازار ایران وجود دارد، تقاضا در اثر بی ثباتی اقتصادی است. دولت چهاردهم باید در زمینه واردات خودرو رویه ای متفاوت از دولت قبل را در پیش بگیرد زیرا واردات شلخته، بینظم و بیهدف خودروی خارجی در دولت قبل مانند واردات نمایشی خودروهای لاکچری برقی دردسرساز شده است.
واقعیت این است که اقتصاد کشور ما، متورم بوده و به طور مرتب قیمت ها افزایش پیدا می کند. این وضع فعلی، مردم را تشویق می کند به این که پولی را که در شرایط فعلی نمی تواند جذب تولید یا بیزینس شود، سریعاً به کالا تبدیل کنند.
بنابراین، یک بخش از تقاضای بازار، مربوط به این بخش بوده و یک عامل که همیشه باعث شده بازار خودرو، یکی از بازارهای جذاب ایران باشد، همین موضوع است. افراد مختلف، به نیّت دلالی یا به نیّت این که ارزش پول کاهش پیدا نکند، خودرو می خرند و در پارکینگ منزل خودشان نگهداری می کنند یا از آن استفاده حداقلی می کنند به امید این که قیمت خودرو افزایش پیدا کند.
ما زمانی می توانیم خودروی ارزان قیمت وارد کنیم که دولت اعلام کند تعرفه واردات را به حداقل می رساند. برای مثال، دولت باید تعرفه ۲۰ یا ۳۰ درصدی تعیین کند و در آن حالت، صحبت وزیر صنعت و معدن درست است. در آن حالت، خودروهای ۴۵۰ میلیون تومانی برندهای تویوتا، کیا، هیوندای و رنو، وارد بازار ایران می شود و ایران خودرو با خودروی تارا با قیمت ۴۵۰ میلیون تومان، باید با آنها رقابت کند.
در چنین وضعی، ایجاد بازار رقابتی، امکانپذیر است ولی در زمانی که ما تعرفه های بالایی داریم و یکی از اهداف اصلی دولت، تامین درآمد از واردات است، عملاً وقتی خودروی اکونومی خارجی وارد ایران شود، به یک خودروی مایل به لوکس تبدیل می شود.