صفحه اصلی / اسلایدر / پیش‌بینی تولید ۳ میلیون تن برنج برای سال جاری
پیش‌بینی تولید ۳ میلیون تن برنج برای سال جاری

پیش‌بینی تولید ۳ میلیون تن برنج برای سال جاری

کسب و کار نیوز- رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: امسال از مجموع ۸۸۰ هزار هکتار سطح زیرکشت برنج در کشور پیش‌بینی می‌شود که با احتساب ارقام پرمحصول ۳ میلیون تن برنج تولید شود.

به گزارش کسب و کار نیوز ، قاسم پیشه ور گفت: براساس آمار برنامه و بودجه طی سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، یک میلیون و  ۷۹۰ هزارتن برنج به بهانه های مختلف وارد کشور شد که همین امر منجر به رسوب برنج در دست کشاورزان و شالیکوبی شده است.  به گفته او، بنابر آمار سطح کشت در استان های شمالی ۷۳۰ هزار هکتار و ۱۵۰ هزارهکتار در مابقی استان ها بصورت خودمصرفی برنج کشت می‌شود که با احتساب سرانه مصرف ۲۷ کیلو سرانه به ازای هر نفر نیازی به واردات نداریم چراکه امکان تامین برنج برای جمعیت ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون نفر وجود دارد.

پیشه ور ادامه داد: با توجه به مازاد تولید روی دست کشاورزان، وزارت جهاد باید پای کاربیاید تا تولید داخل آسیب نبیند، درحالیکه واردکنندگان به بهانه های مختلف ماه رمضان، محرم و صفر و عید به دنبال واردات برنج هستند.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی افزود: با توجه به آنکه کشت در استان های شمالی ۲ بار انجام می شود، از این جهت برای ۱۰۰ میلیون نفر برنج تولید می‌شود و همواره طبق فرمایش مقام معظم رهبری در ۵ کالای اساسی باید خودکفا شویم, براین اساس به جای واردات با ارز نیما و پرداخت یارانه به کشاورز خارجی به کشاورز داخلی باید یارانه داده شود تا بتواند اقدام به خرید تولید داخل کند چراکه اقلیم منطقه به گونه ای است که با ذائقه ایرانی سازگار است.

ایران به مرز خودکفایی برنج رسیده است

او با بیان اینکه به مرز خودکفایی برنج رسیده ایم، افزود: برای پایداری کشت و تولید نیاز است که حمایت ها استمرار یابد چراکه به رغم تمامی مشکلات، کشاورز تولید را انجام داده اند و دولت به جای حمایت از کشاورزان خارجی از کشاورزان داخلی باید حمایت کند. هرچند این بدان معنا نیست که واردات یک میلیون و ۷۰۰ هزارتن برنج به یکباره صفر شود، اما برای ذخایر استراتژیک باید ۵۰۰ هزارتن برنج وارد شود که این میزان تا قبل از دوره ممنوعیت وارد شده است.

پیشه ور با بیان اینکه نیازی به واردات برنج تا پایان سال نداریم، گفت: بنابر آمار امسال با احتساب  ارقام پرمحصول ۳ میلیون تا ۳ میلیون و ۱۰۰ هزارتن برنج تولید شد که با احتساب جمعیت ۸۰ میلیونی که ۳۰ میلیون آن جمعیت پیر و کودک هستند، نیازی به واردات نداریم.

افزایش ضریب تولید برنج به ۱.۸ درصد در استان های شمالی

رئیس اتاق اصناف کشاورزی ادامه داد: بنابر آمار امسال  برنج به اندازه کافی تولید شده است، اما دلالان بازار را به گونه ای تنظیم می کنند که برنج های استراتژیک را عرضه کند تا تولیدکننده آسیب نبیند و از طرفی اکنون برنج هایی در گمرکات است که در صورت عدم ترخیص، دچار کمبود می شویم. از این رو تعزیرات باید ورود کند تا بازار را به گونه ای  تنظیم کند که تولیدکننده و مصرف کننده متحمل زیان نشود.

به گفته او، امسال شرایط جوی کشور به گونه ای بوده که ضریب تولیدبرنج در استان های شمالی از یک به ۱.۶ و ۱‌.۸ درصد رسیده است.

پیشه ور گفت: در قالب کشت قراردادی یا خرید حمایتی محصولات در شبکه توزیع از ابتدای کشت تا برداشت مدیریت شود. اما اینکه این بنگاه‌ها بخواهند محصول را زیر قیمت مصوب از برنج‌کار بخرند، طبیعی است کشاورز استقبال نمی‌کند.

همچنین مطالعه کنید:

مخابرات باید تولید محتوا و اقتصاد دیجیتال را در اولویت کاری قرار دهد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهندس محمد جعفرپور عضو هیات مدیره شرکت مخابرات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.